RallyBaron  Samppasport

S80 2.5 TDi -00 automaattilaatikon solenoidivika/huoltovalo palaa

  • 2 Vastauksia
  • 4137 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Heips.

Automaattilaatikon huoltovalo palaa ja vikakoodin mukaan olisi joku solenoidivika. Mitäs se solenoidi ohjaa ja missäpäin lootaa se sijaitsee? Liekö kallis remppa? Pystyykö vaihtamaan/korjaamaan ilman lootan irrottamista?
« Viimeksi muokattu: 29.04.2012, 16:27:23 kirjoittanut Jouscar »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vaihteiston etupuolella vaihteistossa kiinni olevan peltikotelon alla on venttiilikoneisto, joka sisältää useita solenoideja, ne solenoidit ohjaa öljynpainetta eri osiin vaihteistoa, sekä säätää öljynpainetta.

Yleensä koko venttiilikoneisto vaihdetaan, kun solenoidit lie enemmän tai vähemmän sovitettu toimimaan sen venttiilikoneiston rungon kanssa.
Hintaa venttiilikoneistolla lie siniseltä ostettuna jotain 1500€ paikkeilla ja muualta hankittuna sen varmaankin saa alta tonnilla.

Eli siihen ei voi vasta mitään, että mitä se solenoidi ohjaa, koska siellä tosiaan on useita solenoideja jotka ohjaa eri asioita.
Venttiilikoneiston saa irroitettua irroittamatta vaihteistoa.

Kuitenkin, oli mikä tahansa, niin ei se vika välttämättä ole siinä solenoidissa, viakka vikakoodin nimessä solenoidi onkin mainittu.
Tärkeämpää on se, että mitä se vikakoodi tarkoittaa,  mikä ohjainlaitteen suorittama mittaus tai tarkastus synnyttää kyseisen vikakoodin.
Syynähän voi olla vaikka jokin johtovika, solenoidille kuitenkin menee sähköjohtoja.
jne.
En siis ehdota mitään 1500€ venttiilikoneistoa vaihdettavaksi tässä viestissä, enkä muutenkaan puutu tuohon vikaan, kun ei tuosta voi oikein vielä mitään johtopäätöksiä tehdä suuntaan tai toiseen
« Viimeksi muokattu: 29.04.2012, 16:32:29 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa Jouscar

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 335
  • www.vrcf.fi
Kiitos. Tarkennan vielä. Olen hankkimassa ko. autoa ja edellinen omistaja sanoi että vaihteiston huoltovalo palaa. Laatikkoa oli tutkittu huoltoliikkeessä (ei merkkiliike) ja heidän sanoman mukaan vika olisi solenoidin antura ilmoittaa vikatilaa. Laatikon toiminta on muuten kuulema ok. Ajettu autolla n. 370 tkm. Laatikko remppa tehty 200 tkm:n kieppeillä, niinkuin kaikissa muissakin tämän ikäisissä Volvoissa. koko loota maksaa sitten ilmeisesti ja paljon. Mistä niitä hydrauliyksiköitä edullisemmin saa? Tai koko laatikoita? Korjaako Suomessa joku näitä rikkinäisiä lootia? (Takuutyönä)

 

Futurez  Kulkukoira