Elekma  Autoracing

S80 Jakoremmin ajoitus

  • 6 Vastauksia
  • 2033 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Retired

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
S80 Jakoremmin ajoitus
« : 24.06.2017, 16:19:00 »
Morjensta vaan kaikille.

Aloitan näin uutena jäsenenä tylysti heti kysymyksellä. Elikkä, pitäisi saada jakoremmi ajoitettua tollasesta s80:sta. vm 2000, 2,9L, moottorikoodi B6294S.

Netti näyttää olevan pullollaan threadeja aiheesta, mutten ole löytänyt sitä omaa ongelmaani koskevaa ratkaisua. Nuo mekaaniset nokkien ja kampuran yms lukitukset on hallussa. Ongelmana on imupuolen nokan vvt. Tuossa mallissa kun ei ole mitään "pidätinjousta" siellä sisällä, eli näin ollen se nokkapyörä liikkuu siinä vvt:n päällä edestakaisin sen n. 30 astetta kuin hullun mu*kku mielettömän p.. no siellä juuri  . Mitään ajoitusmerkkiä ei myöskään kyseisessä hihnapyörässä ole. Auto oli myös jo remmin osalta jonkun remppareiskan toimesta revitty auki eli siitä lähtötilanteestakaan ei voi katsoa mallia/tehdä omia merkkejä Eli itse kysymys kuuluu:

Mihin asentoon käännän tämän imupuolen nokkapyörän(joka siis pyörii vapaasti sen tietyn määrän molempiin suuntiin ilman että itse nokka liikkuu) jotta ajoitus olisi kohdallaan? vvt-pyörän asennus/säätö nokkapyörään nähden on kyllä neuvottu, mutta tuota nokkapyörän oikeaa asentoa hihnaa asennettaessa en ole mistään löytänyt. Prkl...

Eka volvoni, eikä ainakaan heti aikaansaanut mitään varsinaisia hurraahuutoja jos jakoremmin vaihtokin on jo tällästä...

Poissa kenppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 292
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Jakoremmin ajoitus
« Vastaus #1 : 24.06.2017, 19:31:40 »
Nyt en voi sanoa että ois varmaa tietoa kun muistin varaan luottaa, mutta muistelisin että se vvt-pyörän hammaskehä piti pyöräyttää vastapäivään. Muistelisin että itsekin sitä joskus pähkäilin ja tuntui hassulta jättää ne "löysät" sinne nokkapyörään kun moottori käy kuitenkin myötäpäivään. Muuta vaaraa siinä säädössä ei taida olla kuin että sitä ei saa vaan käyntiin jos se on väärässä asennossa.

Joku viisaampi osaa varmaksi sanoa kuinka se oli jos on vasta tehnyt kyseisen remontin.

Poissa Retired

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Jakoremmin ajoitus
« Vastaus #2 : 24.06.2017, 20:24:38 »
Nyt en voi sanoa että ois varmaa tietoa kun muistin varaan luottaa, mutta muistelisin että se vvt-pyörän hammaskehä piti pyöräyttää vastapäivään. Muistelisin että itsekin sitä joskus pähkäilin ja tuntui hassulta jättää ne "löysät" sinne nokkapyörään kun moottori käy kuitenkin myötäpäivään. Muuta vaaraa siinä säädössä ei taida olla kuin että sitä ei saa vaan käyntiin jos se on väärässä asennossa.

Joku viisaampi osaa varmaksi sanoa kuinka se oli jos on vasta tehnyt kyseisen remontin.

Okei. Kiitos vastauksesta.  Itse järkeilin just toisinpäin eli myötäpäivään "tappiin". Perustuen siihen, että muutenhan se imunenä jää heti startatessa jälkeen kun pelkkä nokkapyörä pyörii "tyhjää" siinä vvt-pyörän päällä. Ja näin ollen on jako sekaisin jo ekalla kierroksella. Jos sen kääntäisi sinne myötäpäivään tappiin niin molemmat nenät lähtisivät heti pyörimään eli ajoitus olisi kohdillaan. Ja vvt sitten käydessä antaisi sille imunokalle "löysiä" tarpeen/solenoidin  mukaan. Tämä siis vaan ihan maalaisjärjellä pohdittua.

Poissa Retired

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Jakoremmin ajoitus
« Vastaus #3 : 24.06.2017, 21:38:01 »
Tarkennuksena vielä että nyt puhutaan siitä "koko paketin" "löysien siirrosta" joko myötä- tai vastapäivään jakohihnan asennuksen yhteydessä(siinähän on se "holtiton" osuus se n 30 astetta). Ei vvt-mötikän asemoinnista nokka-akselin hihnapyörään

Poissa Procar

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
Vs: S80 Jakoremmin ajoitus
« Vastaus #4 : 25.06.2017, 00:11:58 »
Nokat takapäästä lukittuna ja vvt yksikkö myötäpäivään vasteeseen asti.

Poissa Retired

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Jakoremmin ajoitus
« Vastaus #5 : 26.06.2017, 20:17:37 »
Nokat takapäästä lukittuna ja vvt yksikkö myötäpäivään vasteeseen asti.

Ok. Entäs sitten tämän jälkeen se hihnapyörä? Sekin käännettynä myötäpäivään tappiin? Eli ne 3 pulttia löysälle ja nokkapyörä täysin "oikealle"?
Mitäs jos merkit ei oo tämän jälkeen kohdillaan? Käännetäänkö sitä sisempää eli itse vvt:tä vai hihnapyörää vai molempia ns pakettin
a? Vai ei välitetä merkeistä mitään?(kunhan kampura ja nokat on oikein lukittuina)

Netissä näkyy tosiaan olevan ohjeita vaikka minkälaisia, esim:

"Turn the variable valve timing (CVVT) unit anti-clockwise as far as it will go."

Tai täysin päinvastoin:

"* VVT should be fully "advanced". This means inner part of the pulley (as opposed the center bolt, but the "shiny part") is turned clockwise until it stops turning (around 2teeth)."

Videoitakin oon kattonu varmaan 25 kappaletta. Kaikki tekee sen ns "my own way".

Ikäni oon autoja ropannu ja aikanaan koulutkin siihen käynyt mutta tää tuntuu olevan vähä sellasta poppamies-hommaa  >:(

Poissa Retired

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: S80 Jakoremmin ajoitus
« Vastaus #6 : 26.06.2017, 20:21:30 »
Lisätarkennuksena sen verran että sain auto remmi levällään joten en ole pystynyt mitään katsomaan/merkkaamaan kun ajoitus oli vielä paikallaan. Mutta joskushan tuo kone on kasattu ihan yksistä osista, luulis että siihen joku ihan oikea ja selkeä ohjekin olisi olemassa..

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo