Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Manuaalilaatikon öljynvaihto D5

  • 5 Vastauksia
  • 11196 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Harjus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Manuaalilaatikon öljynvaihto D5
« : 16.04.2012, 18:42:07 »
Koitin haeskella haulla pariinkin otteeseen, mutten löytänyt ohjetta.
 Tyhjennysroppu oletettavasti on alapuolella ja vaatii pohjamuovin poisoton, että saa tyhjennettyä? Missä on täyttöroppu? Ilmeisesti täytetään täyttöreiän alareunaan asti niinkuin muissakin? Mikä avain noihin roppuihin sopii? Tilavuus taitaa olla 2.1l tai ainakin sellasen luvun jostain bongasin.. Suositellaan volvon omaa öljyä, mutta onko se ainoa oikea? olis kaapissa shellin getriebeöl EP 75w-90 täyssynteettistä vaihteistoöljyä (API GL-4) puolisen litraa. Selviäis kahden litran pullon ostolla kun sellaisessa annoskoossa noita myydään. Sitä laitoin edelliseen Tdi.hin ja siinä ainakin toimi hienosti.

Auto on -02 V70 163hp D5
« Viimeksi muokattu: 16.04.2012, 18:48:03 kirjoittanut Harjus »

Poissa janerikki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
Vs: Manuaalilaatikon öljynvaihto D5
« Vastaus #1 : 16.04.2012, 20:04:19 »
Täyttö ja tyhjennysroput saa näkyville, kun nostaa auton ylös ja irrottaa vasemman etupyörän. Roput löytyvät laatikon kyljestä. Roput aukeavat normaalilla hylsyllä/lenkkiavaimella, kokoa en muista. Tiivisteeksi roppuihin käy sama kuin öljyroppuunkin. Lisäksi pohjamuovi täytyy irrottaa öljyn valuttamista varten.

Laatikko täytetään täyttöaukon alapintaan saakka, eli toisinsanoen kun öljyä alkaa valua täyttöaukosta on laatikko täynnä. Auto pitää luonnollisesti olla vaakasuorassa. Laatikon ilmoitettu tilavuus on 2.1 litraa, mutta 2 litraa riittää jos ei valuta laatikkoa aivan rutikuivaksi  ;)

Yhteen S80:een vaihdoin juuri laatikon öljyt ja käytin öljynä Castrol Syntrans FE 75W. Castrolin sivut suosittelivat tätä öljyä laatikkoon.

Poissa Harjus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Manuaalilaatikon öljynvaihto D5
« Vastaus #2 : 16.04.2012, 22:48:07 »
Kiitos näistä ;)

Pitää vielä miettiä, et haenko eri öljyä vaikka sitä volvon omaa. Tuntuu vaan turhalta ostaa kolme litraa kun litrahinta on kuitenkin aika kova. Viimeksi kun vaihdoin edelliseen volvoon ei menny ilmoitettua määrää ja varmaan se kaksi litraa riittäis. Tekis vaan mieli laskea kaikki pois kun veikkaan, että auton 290tkm on ajettu samoilla laatikkoöljyillä. Enkä missään nimessä haluais jättää vajaaksi. .. Shellin suositus oli kuitenkin katsoa owners manuaalista mikä sopii.. Aika näyttää mihin ratkaisuun päädyn..

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3529
Vs: Manuaalilaatikon öljynvaihto D5
« Vastaus #3 : 17.04.2012, 16:30:34 »
Just vaihdoin tuossa vkl:na omaan, 180tkm ajettu. Kyllä vaihteensiirto muuttui huomattavasti letkeämmäksi. Ostin 2 litraa Volvolta, 22e/litra, ei tullut yli mutta täyttöaukosta näki että pinta on ihan siinä hollilla vaikka annoin valua ihan rauhassa tyhjäksi.

Jos en nyt johonkin muuhun ropaukseen sekoita harmaita muistikuvia niin tarviit 24mm lenkin. Hylsy ei mahdu tyhjennysropun ja etukelkan väliin.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Harjus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Manuaalilaatikon öljynvaihto D5
« Vastaus #4 : 17.04.2012, 17:07:47 »

Jos en nyt johonkin muuhun ropaukseen sekoita harmaita muistikuvia niin tarviit 24mm lenkin. Hylsy ei mahdu tyhjennysropun ja etukelkan väliin.
    erittäin hyödyllistä tietoa.. Kiitos!

Poissa Harjus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: Manuaalilaatikon öljynvaihto D5
« Vastaus #5 : 24.04.2012, 12:34:21 »
Nyt on öljyt vaihdettu laatikkoon. Rengas ja pohjamuovi pois. Tyhjennysroppu auki ja kun mulla oli auton kulma tunkin varassa niin laskin etuvasentakulmaa alemmas niin että öljyt pääsi paremmin valumaan. Annoin rauhassa valua jonka jälkeen käytin kulmaa ylempänä ja laskin taas alemmas. Jonkin verran öljyä tuli taas ulos.. Tyhjennysroppu kiinni, täyttöroppu auki ja nostin etukulmaa aavistuksen ylemmäs normaali suorasta asennosta. Letkulla varustettu öljyprässi (Motonetista n 8€) käyttöön ja pöyränkotelon kautta sai pumpattua suorassa linjassa Öljyt laatikkoon. Laitoin sen 2.1l. Ja öljyä on nyt täyttöaukon alalaitaan auton ollessa suorassa.
Roput oli 24mm.n avaimelle sopivia. Täyttöroppu on hiukan syvennyksessä ja se oli helpoin (minun mielestä) aukaista hylsällä ja piiitkällä jatkolla pyörän kotelon kautta. Tyhjennysroppu aikesi nätisti alakautta 24mm.n lenkillä alakautta.. Ei tosin tullu testattua, mutta kyllä siihen saattais lyhyt hylsykin mahtua..

 

 

Samppasport  Futurez