RallyBaron  Samppasport

V70 -98 20v ei käynnisty

  • 6 Vastauksia
  • 11765 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa aajii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
V70 -98 20v ei käynnisty
« : 08.04.2012, 20:42:47 »
Aamulla starttasin autoa käynnistyi mutta sammui noin 1 sekunnin kuluttua, hetken aikaa starttailtuani käynnityi taas noin sekunniksi, sen jälkeen ei enää edes meinannut käynnistyä. Joo ja bensan olen tarkistanut :) itse aluksi luulin että bensa on loppu, hain kannulla lisää mut ei vaikutusta...?

hevonen

  • Vieras
Vs: V70 -98 20v ei käynnisty
« Vastaus #1 : 08.04.2012, 23:23:05 »
Jos sieltä oli oikeasti bensa lopussa niin voi olla liimaventtiili, tekee sen jos moottori on kylmä ja käy vain hetken. Pyöriikö startatessa niinkuin tulpatonta mopoa polkisi?
Jos pyörii ilman puristuksia, hoitona on piiitkiä startteja, annat vaan startin huilata välillä. Voi vaatia jopa apuvirtaa.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 20v ei käynnisty
« Vastaus #2 : 08.04.2012, 23:29:52 »
ettei olis bensasuodatin tukossa ja pyöriihän pumppu

Poissa aajii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 20v ei käynnisty
« Vastaus #3 : 09.04.2012, 06:34:58 »
Pumppu pyörii kyllä ja starttaus kyllä kieltämättä kuulostaa vähän kummalliselta, ehkä juurikin siltä tulpattomalta mopolta. Starttaamalla tyhjäsin jo akun. pitänee jatkaa starttausta latuksen jälkeen. kiittoksia jo näistä

Poissa Tuomas-89

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Miekka Kirves Hakku Lapio
    • V70 D5 -04
Vs: V70 -98 20v ei käynnisty
« Vastaus #4 : 09.04.2012, 16:41:02 »
tarkista kipinä puoli et on jakaja ja pyöriä kunnos. 
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7851.0
« Viimeksi muokattu: 09.04.2012, 16:43:48 kirjoittanut Tuomas-89 »

Volvo Pro & iCarsoft i906 Volvo vikakoodinlukua Ylöjärvi-Tre sarankulman alueella

Poissa aajii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -98 20v ei käynnisty
« Vastaus #5 : 09.04.2012, 22:22:21 »
Syypää oli ilmeisesti juurikin toi liimaventtiili. Piiiiiiitkillä starttauksilla ja apuvirralla volle heräsi henkiin...kiitoksia vain kaikille avusta, varsinkin oikean vian neuvojalle.

Nercs

  • Vieras
Vs: V70 -98 20v ei käynnisty
« Vastaus #6 : 10.04.2012, 09:34:20 »
Moi tuolla muissa viesteissä on käsitelty samaa asiaa aika monesti tässä on se lista joka kannataa sekata jos Volvo ei lähde käyntiin.
Tuo liimaventiili on siellä alkupäässä jos ei muisteta konetta käyttää tyhjäkäynillä ja siirretaan lyhyt matka ennen sammuttamista.

Moro joskus olen tehnyt sekkauslistan kun Volvo ei käynnisty lukaise tämä.
Olen koonnut tässä muutaman vuoden yleisimmät viat jolloin Volvo ei käynnisty.
 Tässä tee-se-itse miehelle yleisimpiä vikoja joista itse voit tarkistaa:
 Auto käy "vajailla pytyillä" eli auton sytyspuolessa ongelmia tarkistakaa ettei jakohihna hypännyt 1-2 hampaan yli jolloin sytytysennakot sekaisin.
 Toinen seikka jos autossa ilmamassamittari (20V ei 10V) tekee kuumana ongelmia käyntiongelmia pitää tarkistaa ne vikakoodit.
 Tarkennus automaattilaatikon omistajille vaihdesiirtimen asentotunnitimen toiminta.Liikutelkaa sitä rivakasti edestakaisin moni automaatti tehnyt niin kun ei lähde pyörittämääm starttia kun ei tunnista että vaidesiirin on P-asennossa.(PNP-kytkin likainen)

 Tarkista käynnistettäessä että venttiilikoneisto ei ole liimautunut auki asentoon "liimaventtiili"
 Tullessa parkkiin käytä 1 minuuttia jälkikäyntiä jolloin ei ole tätä ongelmaa sekä 98 oktaanista tankissa sillä on parempi lämpöarvo kuin 95.
 Nykyajan bensoilla on näitä ongelmia kun ei enää käytetä lyijyä.
 Vika päällä auttaa vain pitkä starttaus jolloin venttiilit rupeavat liikkumaan normaalisti ja auto käynnistyy.
 Tai sitten otat ilmaputsarin auki suodatin pois ja ilmanottoaukoon suihkuta starttipilottia pullossa olevan ohjeen mukaan kun kaveri starttailee ,pitäisi auttaa että kone käynnistyy.
 Tunnistaa siitä kun startti pyörittää ja ei ole puristuksia koneessa on sellainen "tulpaton mopo" Volvon kone.

 Onko tankissa bensaa ja saako kone sitä.
 -Bensapaine pitää olla 3.03 bar.
 -Tuotto 1,45-2.41 litraa minuutissa.
 -Muistakaa jos otatte tuottoa niin pitäisi pitää sormella vähän
 vastapainetta siinä putkessa.Tehty kolaritilanteita varten ,että bensapumppu
 sammuu jos ei ole vastapainetta yhtään.Ihan hyvin huomattu tehtaalla eihän sitä
 kukaan halua palaan kolariautoonsa.

 -Bensasuodatin vaihdettu

 -Bensapumpun rele (paloauton värinen 103 kyljessä) kunnossa, kuulet
 silloin bensapumpun käyntiääneen.Sijaitsee siellä sulakekotelon pohjalla jossa
 muitakin releitä

 -Tankin korvausilma systeemi kunnossa, jos epäilet pidä tankinkorkkia
 löysällä jolloin korvausilmaa pääsee bensatankkiin.
 - Paljon autolla ajettu ,kuumana käyntiin lähtö ongelmia, useimmiten vikaa silloin kannattaa vaihtaa ne polttoainesuuttimet.Toinen seikkaa jos kuumana ei lähde käymään on tämä lisäilmaventtiilin toiminta toisella nimellä tyhjäkäyntimoottori ja rele kunnossa joka on syylärin takana tarkista myös releen liitokset ettei ole hapettumaa.
 Tässä alhaalla on kootusti näitä juttuja

 -Auto ei starttaa eikä mittarivalot pala:

 -Tarkista akun -+ kaapelien kiinnitys ovat tiukasti kiinni eikä ole sitä kengistä
 lähtenyttä alumiinihilsettä eli kengät puhtaat.

 -Tarkista kun vesitilanne jos on sellaista mallia jossa on ne täyttroput
 akun kannessa,
 tislattua vettä pitää laittaa.

 -Ei vieläkään tule virtaa, pitää yrittää apukaapeleilla käyntiin, sama homma jos
 akussa ei ole potkua vaikka jokin virtaa kuluttava laite jäänyt päälle(valot)

 -Aja virtaa luovuttava auto lähelle autoasi niin että akkukaapelit riittää hyvin
 (pidä aina takakontissa kyseiset piuhat).

 -Sammuta auto laita +plus kaapeli eli se punainen johto luovutettavasta autosta
 sinne tyhjän akun + kenkään. Nyt tarkkana sitten siitä luovutettavasta autosta
 musta johto - kenkään ja tyhjän akun auton moottoritilan johonkin
 runkoon josta saa maata hyvin .

 -Tämän tarkoituksella on estää kipinöinti jos akku oikosulussa ja akusta syntyy
 kaasua joka kipinän voimasta voi räjähtää.

 -Käynnistä se luovuttava auto ja kierroksia niin että akku latautuu siitä
 tyhjän akun autosta.Käytä (3 minuutti) aikaa ja sammuta auto .

 -Yritä käynnistää se tyhjäakkuinen auto. Käynnistyi hyvä homma laita ainoastaan
 parkit päälle ja ei mitään kuluttavia sähkövehkeitä päällä että akku varautuu.

 -Akku finaalissa, mittaa siellä kennoissa oleva nesteen kunto ominaispainomittarilla,
 jos latauskaan auttanut niin uusi akku tilalle.

 -Joku varmaakin kysyy miksi sammutimme sen luovuttavan auton;
 Siksi kun näistä virtahommista ei koskaan tiedä vaikka kuinka olisi naapuri mukava
 mies, niin siinä voi mennä se SYTYTYSBOKSI ja turhaa sitä naapurin kanssa
 mennään vihoihin sen 1000€ takia, tällä varmistamme sen.

 -Auto ei lähde käyntiin vaikka virtaa akussa ja mittarivalot ei
 sammu ja pyörittää aivan hurjana starttia.

 -Ajoesto onko päällä? On käytetty kaukosäädintä kun menty
 sisään(hyvä) avaimella(huono).

 -Katso konehuoneesta ne tulpan johtojen kiinnitys siihen virranjakajaan
 sekä puolanjohdon tarkistus sekä tietenkin ne muittenkin piuhojen
 kiinnitys sekä tietenkin kuuntelet että kuinka bensapumppu pelaa kun
 käännät avainta siihen 2 asentoon eli mittaritauluun syttyy kaikki valot.

 -Sammuta radio ja tuuletin kuulet lyhyen surinan kun käännät avainta.
 Sen puoleen kaikki ok.

 -Jos satanut kovasti ja muutenkin kostea keli ja näistä syistä auto
 ei ole lähtenyt vieläkään käyntiin niin putsatkaa sen virranjakajankansi
 ja kiillota se pyörijän rautaosa sekä tarkista siitä virranjakajan kannessa että se
 hiili on kunnossa kun paina sitä kevyesti pitäisi painua sisään.

 -120tkm välein vaihtaa tämän virranjakajan osat ja sytytyskaapelit niin
 ei murheita ainakaan ole.

 -Ennakoiden se homma on paljon mukavampaa ja edullisempaa.

 -Sekä tietenkin muistakaa että ette luottako siihen ajotietokoneeseen
 että jäljellä oleva polttoaine riittä 78km matkalle .Käy helposti
 kuin Tuulilasin toimittajalle testiauto käytössä ja ihmetteli että auto ei lähde
 käyntiin ,hyvä kun ei purkanut autoa kokonaan .Vika polttoaine loppunut.
 Tässä näitä yleisempiä juttuja joita itse voi tehdä ennen kuin sitä hinausautoa tilailette.

 -Toiseksi siellä takaluukussa pitäkää aina tämä moniurahihna joka käyttää
 noita laturia ohjaustehostinta kompuraa.Helppo tienpäällä vaihtaa ainakin
 tähän 850 aikaa menee se 7 minuuttia. Sulakkeita, ajovalo poltin,
 Bensapumpun rele jos ette ole vaihtanut siihen sitä vaaleanpunaista,
 katsokaa sieltä sulakekotelon alta eli avaa 4 torx ruuvia, nosta kansi ja siellä
 näkyy releet numero 103 jos kaikki on ok ja vaalean punaisena kiiltää.
 Jossain korvessa auto sammuu niin vaikea on metsästää kyseistä osaa.
 Toista on kun sinulla hanskalokerosta kaivat releen ja 3 minuuttia 25 sekuntia ja
 matka jatkuu.

 -Omistatko stroboskoopin ajoituslampun?
 Hyvä väline tarkistaa tuleeko sytytysvirta sytytystulpille.Tasainen valovälähdys,
 kaikki ok.Satunainen tai ei välähdä ollenkaan sytytysjohto finaalissa.

 -Jos ei olleenkaan tule niihin viiteen johtoon virtaa katso virranjakaja avaa
 katso se puoli rauhassa .

 -Kaikki näyttää hyvältä niin puolan kimpuun sitten ,en neuvo niitä mittauksia jos jokin
 menee väärin niin turhaa sanomista tulee.Mutta jos haluat testata niin
 akusta miinuskaapeli irti.

 -Ensiökäämi kone 1995- 0.5-1.5 ohmia vastus

 -Toisiokäämin vastus moottori B5252S 1994 asti 6-7 kilo-ohmia
 muut moottorit 8.9 kilo-ohmia

 -Nakutustunnistimet sijaitsevat sylinterilohkossa imusarjan alapuolella,
 vaatii sorminäppäryyttä ja pitkääääääääää hermoa tämä vaihto jutska.

 -Lisäksi Volvoissa on 2 tunnistinta kampiakselin asentotunnistin.
 -Tehtävä on lähettää ohjausyksikölle kampiakselin asennosta
 ja moottorin käyntinopeudesta tietoa.
 -Sijaitsevat vaihteistokotelossa siellä moottorin vauhtipyörän luona,irrota
 miinuskaapeli akusta jos rupeat vaihtamaan.

 -Nokka-akselin asentotunnistin jonka kautta tämä ohjausyksikkö saa
 tietoa pakoventtiilien liikkeestä ja sitä kautta tarkkaa tietoa männän
 kulloisesta liikkeestä ,tarkkaa hommaa jos koneessa on
 yli 6000 kierrosta
 -Nokka-akselin tunnistin sijaitsee virranjakajan oikealla puolella(auton perän puolella) pakonokka-akselin päässä sellainen musta pyöreäkö osa.

 KÄYNISTYS VIOISTA 95% ON SÄHKÖPERÄISIÄ.

 

RallyBaron  Samppasport