Elekma  Autoracing

Laturivika?

  • 5 Vastauksia
  • 5289 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa eetukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Laturivika?
« : 22.05.2012, 10:15:40 »
Eilen töistä lähtiessä kun avasin ovet jäi kojelaudalla oleva hälyttimen ledi vilkkumaan ja infonäyttöön viesti: hälytin lauennut, tarkasta auto.
No ei oltu sentään murtauduttu autoon :)

Kotiin ajellessa yhtäkkiä sytty latauksen merkkivalo ja kaikki jarrujen varoitusvalot ( stc, abs, seisontajarru) ja infonäyttöön viesti: jarruvika, huolla heti.
No jarruissa ei mitään outoa ilmenny ja toimi niinkuin pitää. Illemmalla kaupassa käydessä ei mitään herjoja.

Tänä aamuna töihin ajellessa infonäyttöön viesti: akkujännite alhainen. Auto toimi ihan normaalisti ja latauksen valo ei syttynyt.

Autossa on uusi varta silver dynamic 100ah akku. Voisko nyt laturi olla tiensä päässä ja tosta alhaisesta jännitteestä johtua noi kaikki herjat ::)

Niin ja autohan on tuo alhaalla oleva V70

« Viimeksi muokattu: 22.05.2012, 10:44:36 kirjoittanut eetukka »
XC70 D4 AWD -14. Exät:XC90 D5 AWD -04, 855 2.0 20V GLT.   
855 2.5 20V -95, V70 TDI -99, V70 2.5D -00 mk2, 945 classic b230FT + AW71L -98,  V40 Classic 1,9D HP -04,  965 b6304 aut.-96, V70 D5 Geartronic -05

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Laturivika?
« Vastaus #1 : 22.05.2012, 12:10:33 »
Jep, sulta on laturin requ mennyt särki.

Poissa eetukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Vs: Laturivika?
« Vastaus #2 : 22.05.2012, 14:10:44 »
Täytyy ruveta tutkailemaan tilannetta. Mites ton saa parhaiten katottua onko vika jännitteensäätimessä? Oishan tuo säädinpaketti ainaki halvempi ku uus laturi ::)

Ei varmaan hirveesti kannata ajella, jos vika tossa säätimessä. Onko mahd. ylilatauksesta aiheutuvia vaurioita akkuun jne. ?
XC70 D4 AWD -14. Exät:XC90 D5 AWD -04, 855 2.0 20V GLT.   
855 2.5 20V -95, V70 TDI -99, V70 2.5D -00 mk2, 945 classic b230FT + AW71L -98,  V40 Classic 1,9D HP -04,  965 b6304 aut.-96, V70 D5 Geartronic -05

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Laturivika?
« Vastaus #3 : 22.05.2012, 20:27:47 »
Ei se lataa ollenkaan. Helpoiten toteat kun heität koneen käyntiin ja jollain yleismittarilla katot voltit. Kyllä se ajotietokonekin valittelee että akku tyhjenee...  Säätimen voi vaihtaa, mikään halpa se ei muistaakseni ollut. Toiset ovat sitä mieltä että siinä vaiheessa kun säädin on mennyt niin kollektori on jo niin urilla että uusi säädin kuluu nopeasti pilalle.

Itse olen perinteisesti vaihtanut vaan tuon säätimen mutta volleen vaihdoin koko laturin kun löyty romikselta halvalla vähän ajettu. Laturi irtoaa siitä ylä kautta, ahtoletkun joutuu irrottamaan (Sillon oli tosin T5 en tiiä tuleeko tossa D5/2.4D helpommin.)

edt: Ai toi onkin volkkarin kone, en tiiä yhtään miten siinä irtoaa.
« Viimeksi muokattu: 22.05.2012, 20:30:22 kirjoittanut Grimmy »

Poissa eetukka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Vs: Laturivika?
« Vastaus #4 : 22.05.2012, 20:38:27 »
No niin. Laturi irrotettu ja suht pienellä jumpalla :) Kollektori ja hiilet hyvässä kunnossa, joten vissiin säädin sit vaihtoon. 60 euroo säätimen hinta.
Mittauksessa latas 6volttia :idiot2:
Ainut mikä ihmetyttää et tossa koslassa on 70-120A laturi. VIDA ja varaosapuljujen koneet näyttää 140A ja 160A latureita. VADIKSESTA taas löytyy 120A laturi. Mikähän tossa oikeesti kuuluu olla? Tuli vaan mieleen et ois joskus vaihdettu väärä laturi, ku toi 70-120 on jonkun verran halvempi. Kai noissa hihnapyörissäkin on eroa. No kai sitä tolla laturilla mennään ku saadaan uus jännitteensäädin ::)
« Viimeksi muokattu: 22.05.2012, 20:42:26 kirjoittanut eetukka »
XC70 D4 AWD -14. Exät:XC90 D5 AWD -04, 855 2.0 20V GLT.   
855 2.5 20V -95, V70 TDI -99, V70 2.5D -00 mk2, 945 classic b230FT + AW71L -98,  V40 Classic 1,9D HP -04,  965 b6304 aut.-96, V70 D5 Geartronic -05

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Laturivika?
« Vastaus #5 : 22.05.2012, 22:33:25 »
Varmaan alunperin siinä on ollut 120A laturi, mutta jossain välissä vaihdettu 140A:ksi
Uskon, että ei mistään teknisestä syystä, vaan siitä, että ehkä 120A laturin sisuskalujen valmistamisesta osavalmistaja haluaa enemmän hilloa, kuin nykyään enemmän käytössä olevien isompien latureiden kaluista..    Eli isompaa valmistetaan suuremmalla volyymillä = pienempi hinta
(Niin siis, ei tietenkään kuluttajan näkökulmasta, vaan sen näkökulmasta, joka sen sieltä komponenttivalmistajalta tilaa :)  )

 

Elekma  Autoracing