Autoracing  KL-varaosat

Ilmastointi tiputtaa lataukset nolliin - laturi tiensä päässä (S70 '00 2.4 GLT)

  • 8 Vastauksia
  • 2766 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
Automaatti-ilmastoinnilla varustettu malli.
Tänään alkoi oireilemaan.

Ensimmäisen kerran aamulla hitaassa ajossa sytytti latauksen merkkivalon, joka sitten sammui kohtapuoliin.
Toisen kerran valo syttyi (ja OBD näytti jännitteeksi 12,5 V) motarille kiihdyttäessä. No, se sammui taas hetken päästä. Tämän jälkeen ajettiin 80 km isoa tietä ilman että latausjännite olisi tippunut alle 13,2 voltin (vaihteli 13,2-13,6 V)
Kolmannen kerran valo syttyi kun käynnistin auton, ja sammui taas hetken päästä. Samalla ilmastoinnin käyttökytkinten merkkivalot vilkkuivat ja ilmastointia ei saanut päälle, ts. komennot ei menneet perille.
Nämä kaikki tapahtuivat ilmastoinnin ollessa päällä.

Kytkin ilmastoinnin pois, ja latauksen merkkivalo ei syttynyt kertaakaan n. 90 km ajon aikana. Jännite pysyi Scangaugella tarkasteltuna aiemmin mainitulla välillä.

Onkohan laturi (hiilet, jännitteensäädin) lopussa vai onko syypäätä etsittävä esim. ilmastoinnin kompurasta?

Yksi vikakoodi on päällä, mutta se on lambdan lämmityksen vika, ei liity tähän.
« Viimeksi muokattu: 11.08.2012, 18:51:19 kirjoittanut boogieman »
Volvo V70 2.4D '03 aut.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Pyöriikö se kompura ongelmitta?
Onko apulaitehihna kireällä ja ehjä?

Tuli vaan mieleen, että voisko kompura laittaa niin paljon hanttiin että hihna luistaa...?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa _Max_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • www.vrcf.fi
en tiiä mut jännite kierroksilla mun mielestä ja mun mittareitten mukaan pitäs olla vähintään sen 14v.. ja tämä 4 eri automerkin + volvon kokemuksella.. aikoinaan tuli stereoitten kans värkättyä ja tahto säätimet latureista palaa.. on aika nippa nappa tuo jännite, ootko mitannu mitä lataa tyhjäkäynnillä ? jos 12v huiteilla ni laturi remppaa



laita mittari akunkenkiin ja jenkaa koneeseen, pitäs olla siin 14 voltin tienoilla vaikka on kaikki muailman keksinnöt autossa päällä ja poppi soi täysillä
« Viimeksi muokattu: 02.08.2012, 00:57:48 kirjoittanut _Max_ »

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
Akun varaus auton sammuksissa ollessa 12,44 V, ei sähkölaitteita päällä.

Parkissa ollessa 2000 rpm, latausjännite ajovalot päällä n. 13,5-13,7 V.
Parkissa ollessa 2000 rpm, latausjännite pitkät valot, istuimenlämmittimet, ja ilmastointi päällä n. 13,5-13,8 V. Magneettikytkin kytkeytyi päälle ja pois testin aikana.

 
Volvo V70 2.4D '03 aut.

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
Jepjep, ei lataa nyt ollenkaan kun laittaa käyntiin. Mitenkähän pitkälle tuolla pääsee ilman latausta? 10 km?
Volvo V70 2.4D '03 aut.

Poissa Hese_57

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • Ylöjärvi - Skoda Octavia -14
Tuolla taitaa olla jo aikas paljon ajettu, että saattaa laturin hiilet jo olla loppu. Ja miltein varmasti kollektorikin kulunut uralle hiilistä. Autosähkökorjaamo tai vaihtolaite kaikkien kehumasta motonetistä auttaa varmasti asiassa.

Ai niin, jos akku täynnä pääset kyllä Helsingistä-Tampereelle kunhan säästelet hieman sähköä, ottamalla laitteet pois toiminnasta.
« Viimeksi muokattu: 04.08.2012, 13:35:36 kirjoittanut Hese_57 »
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia TSI Elecant -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 >???

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
Tilanteesta akku täynnä (12,7 V lepojännite) kun lähti ajamaan valot ja puhallin pois päällä, jännite tippui n. kymmenyksen 100 metrillä. Laturi siis menee vaihtoon, onhan sillä jo yli 250 tkm takanaan - saa se mennäkin jo rikki. Toki pahimpaan mahdolliseen saumaan sattui hajominen, kuten näillä yleensä on tapana  :)
Volvo V70 2.4D '03 aut.

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
Laturi siniseltä 556 €, tarvikeliikkestä 220 € (+ pantti 135 €, jonka saa sitten takaisin kun vie vanhan laturin vaihdossa). Ei tarvinnut arpoa mistä ostaa...
Volvo V70 2.4D '03 aut.

Poissa boogieman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
Laturi vaihdettu, nyt toimii taas! Työt ja paisuntasäiliön anturi (15 €) tekivät yhteensä 100 €. Kiitokset joustavasta palvelusta ja nopeasta toiminnasta sekä Varaosamiehille että Avain Vaunulle.
Volvo V70 2.4D '03 aut.

 

Autoracing  KL-varaosat