Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

S60 2.4D -03 ja porsinut vesipumppu

  • 2 Vastauksia
  • 1623 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jokaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • S60 2.4D ja V50 2.0D
S60 2.4D -03 ja porsinut vesipumppu
« : 03.08.2012, 09:37:08 »
Noniin,

nyt kun on kytkinrempasta toivuttu, olikin jo aika ilmetä Volvoon jotain vikaa. Eli mittarissa reilu 280tkm ja vesipumppu porsasi kunnolla. Raision bilteman pihassa huomasin, että oli nestettä valuttanut n. puolilitraa auton alle, ja kävinkin liikkeessä hakemassa lisää nestettä. Noh, motaria pitkin kotiin Saloon (45km) ja 2km ennen kotipihaa varoittaa alahaisesta jäähdytysnesteestä --> Lisäys ja hissukseen kotipihaan. Auto pihalla sammuksiin, nesteiden tarkistus --> 2km aikana pudonnut alle minimin ja vuotaa nyt kuin seula. Kurkistus jakopäänkoteloon --> kivasti voidellu hihnat jäähdytysnesteellä. Eli hinaushommia tiedossa. Prkl.

Onko pahahomma vaihtaa hilut jakopäähän itse? Ei toisaalta kyllä yhtään huvittaisi, kun edellinen loma meni kytkinremonttia ja alustanniveliä & jarruja laitellessa. Oli sen verran paksuhomma. Mutta jos tuota ei kerkee ketään taas tekemään alle viikon varoitusajalla, niin ihte melkein tarveis kokeilla.

Vaikka 3. autohan tässä jo tarveis ostaa, turbo viheltelee siihen malliin kylmänä ainakin, että sieltäkin suunnalta jotain pientä "huollontarvetta" saattaa olla tiedossa.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S60 2.4D -03 ja porsinut vesipumppu
« Vastaus #1 : 03.08.2012, 10:04:59 »
Ei ole ollenkaan paha homma tuo vesipumpun ja samalla toki sen hihnan+kiristimien vaihto. Onnistuu ihan pihalla. Yläpuolelta siirretään säiliöt sivuun ja voi myös ottaa moottorinohjaimen suojakotelon pois, niin tulee tilaa. Sitten apulaitehihna pois jousikiristintä vääntämällä (takaa-->eteen). Otetaan jakohihnan suojamuovi pois. Alhaalta pitää irroittaa pyörä ja sisälokasuoja ainakin etureunasta. Sieltä sitten kampiakselin hihnapyörän 4 pulttia ja keskipultti. Se voikin olla tiukassa, mutta kun aukeaa, niin hihnapyörä lähtee kevyesti pois ja takaa näkyy jakohihnan alaratas ja myös jakomerkki yläpuolella. Jakohihnan ja vesipumpun vaihto tehdäänkin sitten yläpuolelta.

Turbon viheltäminen saattaa johtua palotilaan vuotavasta suuttimesta, jolloin polttoainetta valuu palotilaan ja tuottaa myös energia se turbon pyörittämiseksi.
« Viimeksi muokattu: 03.08.2012, 10:13:59 kirjoittanut Nortti »

Poissa Jokaali

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 17
  • S60 2.4D ja V50 2.0D
Vs: S60 2.4D -03 ja porsinut vesipumppu
« Vastaus #2 : 03.08.2012, 12:39:16 »
Olisi ilmeisesti pitäny sittenkin sit itse vaihtaa. No lupasivat paikallisessa pikkupuljussa homman valmiiksi alkuviikosta. Töistä arviolta satanen, niin en itse viitsinyt ottaa stressiä.

Vähän ulkoapäin falskaillu noi suuttimet kyllä, ellei sitten ylivuotoletkuista oo falskannu. Ei taida suuttimien kuseskelu palotilaan selvitä kuin dieselpajalla mittaamalla? Toivottavasti siitä selviäisi alle tonnilla sentään, muuten ei riitä tonni per kuukausi auton huoltoihin :D Turbo itsessään kyllä saattaa vielä tuossa mennä, ei hirveesti ollut ahtoputkissa öljyä kun kytkinrempan yhteydessä tutkin.

 

KL-varaosat  Race.fi