Kävin eilen yhdessä autoliikkeessä koeajamassa myynnissä olevaa -01 MK2 V70 Volvoa, joka oli 2.4 bensa turbo koneella ja automaattilaatikolla varustettu. Mittarissa oli hieman yli 200 tkm, mutta auton ulkoinen olemus jo kertoi suuremmasta ajomäärästä. Konepellin etureuna oli kuin hiekkapuhallettu, kuskin penkki kovin kulunut jne. Auto oli tuontipeli ja huoltokirja oli kuitenkin suomenkielinen Volvon huoltokirja ja ensimmäiset merkinnät 100 tkm paikkeilta. Jäin sitten vaan miettimään kun tuollaista autoa olen nyt ostamassa, että minkälaisella kilometrimäärällä tuollaiseen Volvoon alkaa tulemaan seuraavanlaisia oireita? Ihan kiinnostaa jo senkin vuoksi, että kun hyvän yksilön löydän, niin aikomus on ajaa sillä pitkään.
1. Venttiilien nostajat naputtivat sen verran selkeästi, että ajaessa ääni kuului kuskin paikalle. Kuuntelin nostajia myös auton käydessä tyhjäkäyntiä, niin välillä naputus koveni ja välillä taas hiljeni. Paljonko tuon koneen hydrauliset(?) nostajat yleensä kestävät ajaa, että ne alkavat noin naputtaa?
2. Ohjauspyörä oli se halvimman näköinen muovinen versio. Siitä oli ympäri kehää pinta mennyt aivan mattapintaiseksi ja pinnasta ikään kuin puuttui jokin kerros. Ihan kuin olisi hiomapaperilla vedetty.
3. Automaattilaatikko ravisti autoa vaimeasti kun vaihteen laittoi P:ltä D:lle. Paikoiltaan auto lähti ihan ripeästi, mutta sitten kun vauhtia oli joku 80 km/h, niin tuntui kuin autossa olisi ollut tehoa tyyliin 130 heppaa. Kone otti kierroksia punarajalle, mutta ilmeisesti laatikko hukkasi tehon johonkin. Olen tuollaista manuaalina ajanut ja sehän kuitenkin jaksoi vetää jonnekin 150 km/h nurkille aika ripeästi.