Kulkukoira  Proturbo

volvo 740 vm-89 B200F, pettikö kytkin?

  • 5 Vastauksia
  • 2343 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mixxux

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
volvo 740 vm-89 B200F, pettikö kytkin?
« : 06.01.2015, 14:22:03 »
Eli ongelma oli että auto kulki hyvin aamulla +10km matkan kunnes liikenneympyrässä auto pysähtyi kuin hätäjarrutuksessa, ajaessa 3-vaihteella. Siinä hetken ihmetellessä kokeilin väkisin saada autoa siirrettyä 1-vaihteella, mutta tuntui että vasen takapyörä vain sutii ja oikean puoleinen pyörä olisi lukossa vain (läheisen taksikuskin näkemys vahvistaa asian). Auton sain lopulta ajettua kotiin 4-vaihteella kytkintä luistattaen valoissa ja hitaissa risteyksissä. Pienellä moottorintien pätkällä huomasin että vaihdekeppi ei ole 4-vaihteen lovessa ja täristi, lopulta oli ihan vapaanvaihteen asennossa mutta autossa kuitenki oli vaihde ja veto päällä.  Eli nelonen oli ainoa mikä meni sisään ja mikä toimi, pakkia en viitsinyt kokeilla ollenkaan ja käsittääkseni nelonen on suora vaihde tuossa M47 laatikossa? Autossa on pitemmän aikaan liikkeelle lähdössä kuulunut "ulinaa" kun kytkintä vähänki luistattaa joka käsittääkseni viittaa painelaakerin hajoamiseen ja ihan viime aikoina myös moottoritie ajossa on kuulunut "ulina" ei niin voimakkaana kuin liikkeelle lähdöissä, kuitenkin loppuen heti kun kaasusta päästää moottoritiellä irti.

Itse vahvasti suunnittelen täydellistä kytkinremonttia mutta ajattelin kysyä ettei vain olisi kuitenkin laatikossa vika, perä ei kuitenkaan voi olla rikki koska 4-vaihteella autoliikkui aivan normaalisti ja vapaan kun sai laitettua niin valui mäessä.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 740 vm-89 B200F, pettikö kytkin?
« Vastaus #1 : 06.01.2015, 20:08:46 »
Toinen takapyörä lukossa ei voi liittyä mitenkään kytkimeen.
Jäätynyt käsijarru, jarrukengän pinta irti tai sitten perästä hajosi jotain.

Se että vaihteet ei mene viittaa taas rikkinäiseen laatikkoon jos kytkin irroittaa muuten kunnolla.

Poissa mixxux

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 740 vm-89 B200F, pettikö kytkin?
« Vastaus #2 : 06.01.2015, 20:30:40 »
Ei oikeastaan voi liittyä varmaankaan käsijarruun, koska sitä käytän vain katsastuksen yhteydessä. Eikä oikein vikakaan voi olla perässä koska nelosella pystyy kuitenkin ajamaan normaalisti ja auto liikkuu mäessä eteenpäin vapaalla. Joten oisko vika todennäkösesti sittenki laatikossa?

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5836
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 740 vm-89 B200F, pettikö kytkin?
« Vastaus #3 : 06.01.2015, 20:47:40 »
Tai sitten multivika ja hajos kummatkin? :o
outo se pyörän lukkiutuminen

Poissa mixxux

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 740 vm-89 B200F, pettikö kytkin?
« Vastaus #4 : 06.01.2015, 21:05:57 »
Joo... en oo itekkään mikään alan ammattilainen mut meni silti aika pahasti yli ymmärryksen tää homma

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: volvo 740 vm-89 B200F, pettikö kytkin?
« Vastaus #5 : 07.01.2015, 22:22:24 »
Tunkilla molemmat takapyörät ilmaan ja pyörittelemään renkaita, ja akseli pukeille ja pyörität kardaania käsin, mitäpä tapahtuu? Jos tähän asti kaikki ok, paas kaveri pitämään kytkintä pohjassa ja pyydä laittamaan joku muu kun 4. vaihde päälle ja yritä pyörittää kardaania. Aski rikki jos lyö jumiin muilla vaihteilla kun nelosella.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy