Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)

  • 37 Vastauksia
  • 32319 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rapsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
« Vastaus #30 : 17.12.2010, 19:07:58 »
No nyt hokasin mitä ajoit takaa... Tuo Zirkoniumhan on ihan yleisesti käytetty lamdassa (jenkit jo 90-luvulla) Tuon zirkoniumin ominaisuuteen kuuluu että pystyy johtaa happiatomeja mutta kun käytetään mittavälineenä niin sille pitää olla elektrodit jotka lamda käytössä on platiniumia.
Tämä on siis se ihan peruslamda mitä käytetään yleisesti.. siinä vain pitää olla tuon Zirkonum pinnan toisella puolen ns. referenssi joka on se puhdas happi (ilma) .. Elikkäs siellä ei ole mitään letkua vaan on ihan ilmaan suoraan kosketuksissa (Tuon takia aloin jo ihmetteleen että onko pyörä keksitty uudelleen/letkuja vedetty ECU:lle)...
Nykyään uusimmat lamdat on titaniumia kun ei tarvita tuota ilman referenssiä ja saadaan tuolloin pienempiä antureita rakenneltua...
Tuossa hyvä kuva siitä Zirkonium lamdasta... (jatketaanhan puuhastelua hyvällä foorumilla...)

V70TDI -01 (käyttöauto jo 20v 530 tkm),Nissan Almera -01 ,Chevy Starcraft -00  ,Knaus Azur 590 -94 , V70 -99 2,5T AWD (projekti)
Mazda 626 SS -89 (velipojan auto uudesta)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
« Vastaus #31 : 17.12.2010, 19:57:24 »
No nyt hokasin mitä ajoit takaa... Tuo Zirkoniumhan on ihan yleisesti käytetty lamdassa (jenkit jo 90-luvulla) Tuon zirkoniumin ominaisuuteen kuuluu että pystyy johtaa happiatomeja mutta kun käytetään mittavälineenä niin sille pitää olla elektrodit jotka lamda käytössä on platiniumia.
Tämä on siis se ihan peruslamda mitä käytetään yleisesti.. siinä vain pitää olla tuon Zirkonum pinnan toisella puolen ns. referenssi joka on se puhdas happi (ilma) .. Elikkäs siellä ei ole mitään letkua vaan on ihan ilmaan suoraan kosketuksissa (Tuon takia aloin jo ihmetteleen että onko pyörä keksitty uudelleen/letkuja vedetty ECU:lle)...
Nykyään uusimmat lamdat on titaniumia kun ei tarvita tuota ilman referenssiä ja saadaan tuolloin pienempiä antureita rakenneltua...
Tuossa hyvä kuva siitä Zirkonium lamdasta... (jatketaanhan puuhastelua hyvällä foorumilla...)
(Kuva poistettu lainauksesta.)


Tuossahan on tosiaan hyvä kuva.
Enhän mä tosiaan mistään letkusta puhunutkaan vaan se ilma kulkeentuu sinne tosiaan sieltä signaalijohtimen sisältä.
Ehkä tosiaan huonon kemia/fysiikka tietoni takia kirjotin tuon, että se vertaa niitä happipitoisuuksia, eihän se tosiaan niin tee, vaan tarvitsee sen vain toimiakseen/tuottaakseen sen jännitteen... tai jotain :)
Mutta pointtini oli kuitenkin se, että niitä johtimia ei saa juottaa juuri sen takia.

Poissa rapsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
« Vastaus #32 : 17.12.2010, 22:21:30 »
Siis ihan jos ajatellaan johtimien jatkamista jotka tehdään juottamalla niin niissä ei juurikaan synny lisäimpedanssia eikä jos johtoja jatkaa sen 10-15 cm niin ei juurikaan vaikutusta siihen jännitetietoon mikä tulee tietsikalle lamdalla. Jos olis herkät tuolle impedansille niin tuskin olis liitoksia liittimien muodossa missään ja varmaankin on lamdan ja tietsikan välillä se pari liitintä joissa sitä ylimenovastusta syntyy paaaaljon enemmän kuin juottamalla 10-15 cm lisäjohtimet....
Ja lamdakin elää koko ajan vuosien mukaan yms...
Hapen johtamisen kanssa lamdalle noilla lisäjatkoilla johtimissa ei ole mitään merkitystä.

Toisaalta ainahan on parempi ettei ala tekemään mitään viritelmiä vaan ostaa uuden varaosan rikkoutuneen tilalle..(Jos joku haluaa alkaa laskeskeleen noita impedansseja niin tuossa ne peruskaavat mitkä aikoinaan koulussa opetettiin, näillä itse olen tullut toimeen  U=RxI P=UxI W=UxQ Q=Ixt W=Pxt)
V70TDI -01 (käyttöauto jo 20v 530 tkm),Nissan Almera -01 ,Chevy Starcraft -00  ,Knaus Azur 590 -94 , V70 -99 2,5T AWD (projekti)
Mazda 626 SS -89 (velipojan auto uudesta)

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
« Vastaus #33 : 17.12.2010, 23:15:46 »
Sähköisillä suureillahan ei pysty laskemaan sen ilman kulkemista siellä johtimen sisällä.

Mut tämähän jo menee vähän offtopic.

Olisikin mainio juttu, jos joku kirjoittelisi kattavan faq:n  lambda-antureista, niiden toiminnasta.
Kaikista malleista tuollaiset kuvat, kuten noi pari kuvaa on, skooppi kuvaajat jne. hienoa :)



TT-V:lle vielä sen verran, että jossain oli puhetta siitä lämmitysvastuksen mittauksesta (oliko se täällä vai landiassa).
Mittaa nyt vielä varmistaaksesi, että se on kunnossa.
Siitä etulambdalta lähtee johto ja menee vaihteiston päälle liittimeen, vähän sinne konehuoneeseen joutuu kurkottelemaan, että yltää mittaamaan sen.
Kuten siinä vinkissä oli neuvottu, niin sen liittimen lukituksen puoleiset 2 samanväristä johtoa on vastuksen johdot.
Vastusmittaus osoittaa varmasti ääretöntä
« Viimeksi muokattu: 18.12.2010, 10:54:08 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa rapsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
« Vastaus #34 : 18.12.2010, 23:19:31 »
Sähköisillä suureillahan ei pysty laskemaan sen ilman kulkemista siellä johtimen sisällä.

Mut tämähän jo menee vähän offtopic.

Olisikin mainio juttu, jos joku kirjoittelisi kattavan faq:n  lambda-antureista, niiden toiminnasta.
Kaikista malleista tuollaiset kuvat, kuten noi pari kuvaa on, skooppi kuvaajat jne. hienoa :)
Ei niitä suureita siellä johtimen sisällä tarvi alkaa laskeskeleen koska ajatus tuossa em lamdassa on että on ihan sen elementin toinen pinta kosketuksissa ilman kanssa (johto voi olla ihan vuotoja täynnä )
Sehän olis hienoa jos joku noista lamdoista kirjoittelis (eilen oli hyvät sivut edesssä mutta kun enään niitä löytänyt) Muista anturi jutuista olen kirjoitellut tuonne aika kattavasti...
http://www.teoriakoe.net/mainosjakonen/foorumi/phpBB2/viewtopic.php?f=11&t=4156

EDIT: Tuolla sivustolla ihan hyvää juttua aiheesta..
http://www.ngk.de/en/products-technologies/lambda-sensors/lambda-sensor-technologies/

« Viimeksi muokattu: 18.12.2010, 23:24:51 kirjoittanut rapsu »
V70TDI -01 (käyttöauto jo 20v 530 tkm),Nissan Almera -01 ,Chevy Starcraft -00  ,Knaus Azur 590 -94 , V70 -99 2,5T AWD (projekti)
Mazda 626 SS -89 (velipojan auto uudesta)

Poissa IMA-535

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Lambda ongelmaa S80 vm-00 2.4 170hv
« Vastaus #35 : 02.02.2012, 13:44:58 »
Termos kaikille.

Eli ongelmaksi nyt tuli lambda-anturi. Siis autossahan luonnollisesti palaa tuo moottorivikavalo ja vikakoodi näyttää etummaista lambda-anturia, tilasin taannoin purkaamolta lambdan minkä varaosa numero on 9497252. Korjaamon setä totesin lambdan johdon liian lyhyeksi joten aloin metsästämään toisella numerolla olevaa, toisella romuttamolla myydään lambdaa nro:lla 9202309 mikä on kans sitte tämän myyjän mukaan se oikea, mutta ku kysyin lambdan johdon mittaa tulee vastaukseksi 25cm ja tämä minulla ennestään olevan lambdan johto on 50cm ja sekin liian lyhyt.

Osaisko joku kertoa mikä mahdollisesti olisi ihan oikea lambda autooni, vai onko korjaamossa nyt menty jotenki sekaisin? Siis etumaisesta lambdasta luonnollisesti kyse.
Volvo V70 2.4i -01, kupla 1200 -72

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

EVO8

  • Vieras
Vs: Volvo s80 -00 170hp vikavalo ( lamda ?)
« Vastaus #37 : 27.09.2012, 13:40:11 »
Juottamisessa lähinnä se että vaarana on hartsin imeytyminen sinne johtimeen niin että vertailuilma ei pääse perille. Saahan sen tietysti tinallakin tehtyä mutta sitten täytyy kolvata jo melko juuresta.

Jos anturi on todettu vialliseksi ainoa oikea korjaus on hankkia uusi täysin vastaava anturi tilalle. Paitsi jos ei haittaa että  saattaa joutua painimaan ongelman kanssa loputtomasti...

 

RallyBaron  Samppasport