KL-varaosat  Race.fi

S80 2.0T liika kulutus, "pakokaasuja huolla pian", nykimistä, huono tyhjäkäynti

  • 12 Vastauksia
  • 8627 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Gayman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • S80 2.0T
Moi!

-98 S80 2.0T jolla ajettu 185tkm on kysessä.

Auto alkoi tossa joku aamu pari viikkoa sitten töihin mennessäni käymään huonosti ja nykimään ja nypyttämään.  Samalla huomasin, että ajotietokone näytti kulutukseksi esim. 50km/h vauhdissa vitos vaihteella ajaessa 18l/100km. Ja koko ajan samanlaisia mahdottomia kulutuslukemia. Ja kun töistä n. 8h myöhemmin lähdin, vehje toimi ihan normaalisti.

Muutaman päivän kuluttua ihan samaa vikaa, ja ajotietokoneeseen ilmestyi teksi "Pakokaasuja huolla pian". Ja huomasin, että lähtiessä liikkeelle, ajotietokone näyttää kulutuksena 99.9 n. 30-40 metrin ajan kun kiihdyttää, kunnes alkaa tippumaan alaspäin.

Välillä toiminut moitteettomasti (kokoajan toki näyttänyt kiihdyttäessä kulutukseksi 99.9 sen muutaman kymmentä metriä), kun taas välillä tosi huonosti. Kerran sammui valoihinkin kun kävi niin huonosti. Tyhjäkäynti oli tuolloin kokoajan jossain 500rpm kohilla ja perkeleen huonosti kävi. Kun yritti kiihdyttääkin, vaikka lapun löi pohjaan, ei auto meinannut kiihtyä mihinkään, ryki vaan iha perkeleesti.

Nyt kaks päivää ollut kokoajan huono tyhjäkäynti ja kulutus sitä 15-20 litran luokkaa. Maantiellä (ja missä vaan) ajaessa nypyttää välillä, niinkin että vakionopeudensäädin hypähtää pois päältä. Kiihdyttäessäkin nypyttää välillä aika paljonkin. Ja kun tyhjäkäynnillä on hetken paikallaan, niin maa on pakoputken alla ihan musta ja ilmassa haisee (ilmeisesti) katalysaattori.

MAF, eli ilmavirtaussensoria yritetty puhallella kompuralla ja hiukan pruuttailtu nopeasti haihtuvaa puhdistusainetta, ei apua. Mahtaisiko kaasuläpän puhdistus auttaa?

Vikakoodeja näytti juurikin tuota MAFfia, sekä joku turbon yli-virtaus tjsp. sekä joku sensori, olisko ollut pakopuolella, en nyt muista prkl.

Siinä muistaakseni aikalailla kaikki. Aika teksti tuli, mutta toivottavasti joku edes lukee ja osaa jotain edes sanoa. Kaikki kommentit, mielipiteet ja palautteet otetaan avosylin vastaan... Itse jo ihan avuton. Kiitos.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2012, 21:56:24 kirjoittanut Gayman »

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Itse lähtisin selvittämään tuota vikaa halvimmasta päästä, eli tutki ilmavuodot. Ilmavuotojen paikallistamiseen ei oikein muuta 100% varmaa konstia ole, kuin käydä letkut järjestelmällisesti läpi. Tietysti joku starttipilotin tms suhkuttelukin voi kavaltaa vuodon mutta ei aina, etenkään turbokoneessa kun on yli ja alipainetta. Nuo ilmavuodot aiheuttaa äkkiä järjettömät kulutuslukemat.
Kokeile miten auto toimii jos irrotat kokonaan ilmamäärämittarin pistokkeen.
Sitten putsaisin sen kaasuläpän, jos se on viallinen niin voi aiheuttaa vaikka mitä oireita, kokemusta on. Pirullisinta on että yleensä vikakoodit ei johda tuon kaasuläppäkotelon jäljille!(Jos päädyt kaasuläppäkoteloa hankkimaan, suosittelen autotronixin koteloa, itse hankin sellaisen omaani jokin aika sitten, hinta erään tutun korjaamon kautta oli 370e ja toimii ilman erillistä ohjelmointia. Sinisellä hinta olis ollu lähes 700e+ ohjelmointi n 100e)

« Viimeksi muokattu: 10.07.2012, 19:38:25 kirjoittanut hessua »

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Moi!

-98 S80 2.0T jolla ajettu 185tkm on kysessä.

Auto alkoi tossa joku aamu pari viikkoa sitten töihin mennessäni käymään huonosti ja nykimään ja nypyttämään.  Samalla huomasin, että ajotietokone näytti kulutukseksi esim. 50km/h vauhdissa vitos vaihteella ajaessa 18l/100km. Ja koko ajan samanlaisia mahdottomia kulutuslukemia. Ja kun töistä n. 8h myöhemmin lähdin, vehje toimi ihan normaalisti.

Muutaman päivän kuluttua ihan samaa vikaa, ja ajotietokoneeseen ilmestyi teksi "Pakokaasuja huolla pian". Ja huomasin, että lähtiessä liikkeelle, ajotietokone näyttää kulutuksena 99.9 n. 30-40 metrin ajan kun kiihdyttää, kunnes alkaa tippumaan alaspäin.

Välillä toiminut moitteettomasti (kokoajan toki näyttänyt kiihdyttäessä kulutukseksi 99.9 sen muutaman kymmentä metriä), kun taas välillä tosi huonosti. Kerran sammui valoihinkin kun kävi niin huonosti. Tyhjäkäynti oli tuolloin kokoajan jossain 500rpm kohilla ja perkeleen huonosti kävi. Kun yritti kiihdyttääkin, vaikka lapun löi pohjaan, ei auto meinannut kiihtyä mihinkään, ryki vaan iha perkeleesti.

Nyt kaks päivää ollut kokoajan huono tyhjäkäynti ja kulutus sitä 15-20 litran luokkaa. Maantiellä (ja missä vaan) ajaessa nypyttää välillä, niinkin että vakionopeudensäädin hypähtää pois päältä. Kiihdyttäessäkin nypyttää välillä aika paljonkin. Ja kun tyhjäkäynnillä on hetken paikallaan, niin maa on pakoputken alla ihan musta ja ilmassa haisee (ilmeisesti) katalysaattori.

MAF, eli ilmavirtaussensoria yritetty puhallella kompuralla ja hiukan pruuttailtu nopeasti haihtuvaa puhdistusainetta, ei apua. Mahtaisiko kaasuläpän puhdistus auttaa?

Vikakoodeja näytti juurikin tuota MAFfia, sekä joku turbon yli-virtaus tjsp. sekä joku sensori, olisko ollut pakopuolella, en nyt muista prkl.

Siinä muistaakseni aikalailla kaikki. Aika teksti tuli, mutta toivottavasti joku edes lukee ja osaa jotain edes sanoa. Kaikki kommentit, mielipiteet ja palautteet otetaan avosylin vastaan... Itse jo ihan avuton. Kiitos.
No, ihan ensiksikin kannattaisi käyttää vikakoodien luvussa, niinkuin olet ilmeisesti käyttänytkin, mutta ne tiedot pitäisi ilmoittaa tännekkin,eli mitkä vikakoodit on saatu esiin,  koodinumerot,  jos kysyt mahdollisia kohteita, muuten vastauksia on mahdoton antaa muuta, kun mutu tuntumalla.
Ensiksi tulisi mieleeni kaasuläppäkotelo, ja toiseksi ilmamassamittari.
Sitte tulee mieleen viallinen puola ( joka tulpassa on omansa )tai suuttimissa vikaa.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2012, 19:19:05 kirjoittanut Teutori »
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Gayman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • S80 2.0T
Kiitoksia vastauksista!

Käytin auton volvoihin erikoistuneella korjaamolla vikakoodiluvussa, kun he näkee vehkeillään kunnolla missä vika.

Ja niin siinä kävi, kaasuläppäkotelo morjes.  Sanoivat heti, että siinä 1000€ kieppeillä sen vaihto maksaa, joko merkkikorjaamossa, tai paikallisessa volvon lisenssit omaavassa korjaamossa. Ja että ne siellä asentaa tai päivittää ohjelmiston myös. Ei oikeen lompakko antais periksi, taikka muutenkaan kiinnostaisi uhrata tonttua  :-\

Luettuani juttuja kaasuläppäkotelon tilaamisesta itse brittein-saarilta jne. Niin jos vain itse vaihtaisi kotelon, eikä tekisi ohjelmistolle mitään? Mahtaisko onnistua, vai vaatiiko se perkeleen ohjelmistokin sitten jonkun päivityksen/korjauksen?

Hessua, tarkoitatko autotronixin koteloa, mototronixin sijaan?

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Joo autotronix tarkotin kyllä.

Poissa Gayman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • S80 2.0T
Joo autotronix tarkotin kyllä.

Luin uudestaan viestisi loppuun asti ajatuksella Hessua  ;D

Siis oliko sulla ongelmia kotelon kanssa myös ja tilasit siksi uuden ja nyt pelaa ilman ohjelmointia?

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Mielestäni on tuuria uuden kaasuläpän vaihto, että toimii ilman ohjelmiston ajamista, tai voi toimia, mutta ei oikein, mutta, tähänkin on varmaan jollain muullakin vastaus
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Gayman

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • S80 2.0T
Totta Teutori. Vehkeen sais ainakin oikeesti ja varmasti toimimaan sillä tonnilla... Mutta se on aika paljon mansikoita.

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Oli ongelmia kaasuläppäkotelossa kyllä. Nyt on autotronixin korjaama kotelo ja ei ongelmia, eikä ole ohjelmoitu uudelleen. Sitä en minäkään tiedä pelaako se kaikilla ja miten.
Mulla se viallinen kotelo aiheutti nykimistä ja kierrosten heijaamista, välillä auto kaasutteli itsekseen jne. omituisuuksia.




Poissa rmax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Siis jos päädyt tilaamaan uuden kotelon esim,briteistä tai siniseltä niin se on aina ohjelmoitava koska siinä ei ole ohjelmaa ollenkaan. Korjatuissa on entinen ohjelma jo valmiina. Itse kokeilin joskus käytettyä ruotsista; ei toiminut ollenkaan->palautus ja briteistä uusi. Sen ohjelmoitin volvolla ja laitoin itse paikoilleen.

Poissa Kaasuvolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • V70 2.4 Bi-Fuel 2006
Terve. Mä tilasin kotelon tuolta http://www.varaosa.fi/LargeProductCard.php?productid=36001821 ja asennutin kanssa siellä. Auto kun ei kuulemma edes käynnisty ilman ohjelmointia niin en voinu ite kotipihassa vaihtaa. Alkuperäosa. Hinta jää jopa reilusti alle tonnin...   8)

Kotelo: n.600
Softan ajo 104e (sis. ohjelman)
Letti on liian pitkä jos kaipaa kampaa.

Poissa juriihi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 236
  • www.vrcf.fi
Oli ongelmia kaasuläppäkotelossa kyllä. Nyt on autotronixin korjaama kotelo ja ei ongelmia, eikä ole ohjelmoitu uudelleen. Sitä en minäkään tiedä pelaako se kaikilla ja miten.
Mulla se viallinen kotelo aiheutti nykimistä ja kierrosten heijaamista, välillä auto kaasutteli itsekseen jne. omituisuuksia.

Itseäni kiinostaisi myös tämä Autotronixin korjattu kaasuläppäkotelo, tällä hetkellä paikalla oleva humpaa kierroksia ja ajon aikana noin 60 vauhdissa meinaa kiihdytellä itsekseen vaikka ajaa tasakaasulla. Onko kokemuksia mitenkä on toiminut? Ja olenko ymmärtänyt oikein että, tuolta tilattu kotelo ei välttämättä tarvitsisi ohjelmointia toisin kuin aivan uusi kotelo? 
Koskaan ei ole aikaa tehdä mitään kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä ne uudestaan.

Poissa Hermes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 43
  • www.vrcf.fi
Autotronixin läppäkotelo olut käytössä 3 vuotta ja  26000km ilman ongelmia.
Nyt on pientä ongelmaa, joka tuskin johtuu kotelosta,  lykkää noin viikoittain pakokaasuja vikailmoituksen. PPC vikakoodinlukijan antama vikakoodi ECM-261A (Long term fuel trim tai Fuel pressure system). Ajossa en huomaa mitään ja vikailmoitus tulee yleensä kylmänä muutaman sadan metrin rauhallisen  ajon  jälkeen. Aikaisemmin
meni kuukausia että vikaa ei esiintynyt. Onko kenellekkään ollut vastaavaa?
V70 T6 AWD -2008  160 tkm
 iCarsoft VOL V2.0 vikakoodinlukija Lahdessa

 

Carcom Oy  Elekma