Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

V70 2.4D -10 etupään kuluvien/kolisevien osien uusiminen

  • 8 Vastauksia
  • 3594 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa BrahesoundS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Pitäis tässä alkaa vaihteleen uudet normi etuiskarit ja jouset alle. Päädyin Sachsin iskareihin kun näyttää olevan alkuperäiset samaa merkkiä. Samalla ajattelin vaihdella kaikki mahdolliset kuluneet/väljät/kolisevat osat mitä löytyy. Eli mitä näissä uudemmissas yleensä on joutunut vaihteleen?

Iskarin yläpääntuentaa tai laakeria? Alapallonivelet, alatukivarret, koiranluut jos sellaiset näissä on, kallistuksenvakaimet, raidetangon sisemmät tai ulommat päät? Tarkotus ois saada kerralla kaikki tarpeellinen vaihdettua ettei moneen kertaan tarvii hommaa tehdä. Enkä tietenkään nyt ihan turhaan jokaista osaa viitsisi muuten vaan vaihtaa jos ei ole mitään tarvetta :)

Onko takapäässä jotain tukivarsia, kallistuksenvakaimia yms mitä kannattais tarkistaa?

Miten moottorin tukityynyt tai vääntötanko, vai mitkä oikeat nimet onkaan, niin kannattais tarkistaa että on ok?
« Viimeksi muokattu: 03.01.2013, 12:30:38 kirjoittanut BrahesoundS »
S80 D5 A Summum -07 aj.547tkm
V50 1.6 DrivE Momentum -09 aj.196tkm
Ex: V70 2.4D A Momentum -10
Ex: V70 T5 A -99

Poissa jv70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 119
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D -10 etupään kuluvien/kolisevien osien uusiminen
« Vastaus #1 : 03.01.2013, 12:44:33 »
Paljonko on kilometrejä takana kun tuollaista remonttia ajattelet?

Poissa volvesteri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 284
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D -10 etupään kuluvien/kolisevien osien uusiminen
« Vastaus #2 : 03.01.2013, 13:33:49 »
Vaihtaessasi 100 osaa samaan aikaan, on myös riski korvata ehjä vanha osa uudella ja valmiiksi rikkinäisellä.

Itse ostin mk2 V70:een aikanaan Motonetin iskarit - olivat jotain GasTek tjsp. Olivat täyttä skeidaa heti laatikosta poistettua. Valittaa en viitsinyt, kun kuitenkin antaisivat vain vaihdossa samat iskarit uudestana. Sitten ostin netistä Sachs Advantaget, ja ne olivat kyllä IMHO ihan hyvät. Motonetin iskareilla auton perä tuli kääntyessä 2 sekuntia perässä. Uusilla iskareilla koko auto kääntyi samaan aikaan :D

Vanhaan iskareiden vaihtoon meni ehkä 10min per puoli. Uudesta en tiedä kuinka paha homma on. Omassa autossa on nyt 193tkm mittarissa, eli kohta pitää varmaan taas alkaa katselemaan uutta iskaria. Tai sitten ei.
-12 V60 D3A

Poissa BrahesoundS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D -10 etupään kuluvien/kolisevien osien uusiminen
« Vastaus #3 : 03.01.2013, 14:39:15 »
Kilometrejä on mittarissa jo 282tkm, ja varmaa tietoa ei ole että onko alkuperäis iskarit edessä vielä. Merkkiliikkeen huoltokirja on ja lisätöissä ei ole niistä mainintaa.

Tarkotus ei olekkaan vaihtaa 100 osaa samaan aikaan, vaan kysymyksen tarkotus oli että mitä osia kannattaa tarkistaa huolella ja mitä näihin yleensä on vaihdettu. Moottorihuoneessa näytti olevan vääntötangon kumiosa, mikä on pultilla moottorissa kiinni, niin ainakin murtunut. Osa on sellainen melkein neliön mallinen n.6-7cm kanttiinsa ja on edestä päin katsottuna vasemmassa laidassa moottoria. Ilmeisesti pitäisi olla yhtenäinen ja ehjä ja tarkotus olisi vaimentaa moottorin liikettä ja värinöitä? Voiko tuo osa vaikuttaa isoissa töyssyissä kuuluvaan kolahteluun?
S80 D5 A Summum -07 aj.547tkm
V50 1.6 DrivE Momentum -09 aj.196tkm
Ex: V70 2.4D A Momentum -10
Ex: V70 T5 A -99

Poissa BrahesoundS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D -10 etupään kuluvien/kolisevien osien uusiminen
« Vastaus #4 : 03.01.2013, 15:38:38 »
vai onkohan tuon ratkenneen osan nimi moottorinylätuen hela tms..
S80 D5 A Summum -07 aj.547tkm
V50 1.6 DrivE Momentum -09 aj.196tkm
Ex: V70 2.4D A Momentum -10
Ex: V70 T5 A -99

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 2.4D -10 etupään kuluvien/kolisevien osien uusiminen
« Vastaus #5 : 04.01.2013, 08:32:56 »
Kilometrejä on mittarissa jo 282tkm, ja varmaa tietoa ei ole että onko alkuperäis iskarit edessä vielä. Merkkiliikkeen huoltokirja on ja lisätöissä ei ole niistä mainintaa.

Huoltohistoriasta saisi luultavasti tulostuksen firmassa joka on tehnyt huollot.

Noilla kilometreillä ei mikään mahdottoman kulunut pitäisi vielä olla eikä noilla kilometreillä niitä vikoja mitenkään erityisesti ala ilmaantua. Oleellisesti vahvempi alusta näissä on aiempaan korimalliin verrattuna. Kolahtelu töyssyissä tosiaan voi johtua murtuneesta kumista ylätuessa mutta monesta muustakin kuten irtonaisista esineistä jossain autossa tai on jossain (erimerkkisessä autossa) ollut kiviäkin pohjamuovin päällä. Iskunvaimentimien kunto ja nivelet voi testailla ja vaihtaa vain tarvittaessa.


Poissa BrahesoundS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D -10 etupään kuluvien/kolisevien osien uusiminen
« Vastaus #6 : 04.01.2013, 15:00:08 »
Ok. No pitää vaihdella jouset, iskarit ja se ylätuki ja samalla katsella nivelet ja tuet ym. Eiköhän siitä hyvä tule. Alkaa varmaan jo näillä kilometreillä iskarit pehmeneen, että veikkaan olevan ajoon positiivinen vaikutus vaikkei ihan hajalla olis.
S80 D5 A Summum -07 aj.547tkm
V50 1.6 DrivE Momentum -09 aj.196tkm
Ex: V70 2.4D A Momentum -10
Ex: V70 T5 A -99

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: V70 2.4D -10 etupään kuluvien/kolisevien osien uusiminen
« Vastaus #7 : 04.01.2013, 17:58:38 »
Jos ollaan jousia ja iskareita vaihtamassa, niin pientä madallusta tai alustasarjaa voisi ehkä harkita. Jossain siitä oli juttua, mutta ei nyt heti löytynyt. Muistaakseni muuttuu vielä miellyttävämmäksi ja pintakovuus poistuu.

Poissa BrahesoundS

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.4D -10 etupään kuluvien/kolisevien osien uusiminen
« Vastaus #8 : 05.01.2013, 10:21:54 »
madallusta mietinkin ens alkuun, mutta tässä on takana tasonsäätöiskarit, niin ei taida kovin helpolla perää saada puotettua..? Eteen olen uusimassa iskarit ja jouset tällä hetkellä pelkästään, niin ei taida keulaa kannattaa madaltaa yksistään, kun nämä mallithan ei kulje keula pystyssä enään.
S80 D5 A Summum -07 aj.547tkm
V50 1.6 DrivE Momentum -09 aj.196tkm
Ex: V70 2.4D A Momentum -10
Ex: V70 T5 A -99

 

RallyBaron  Samppasport