Futurez  Kulkukoira

740 B230F LH2.4 käy mitensattuu, jos käy. Toimii!

  • 8 Vastauksia
  • 5113 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Kun on edellisestä päästy niin heti tuli toinen tilalle. Kyseessä -90 vuosimallinen B230F+M47 tekniikkainen rumakeulanen seiska, LH2.4 ruisku med starttisuutin, ja laite käy helvetin rikkaalla jos sen sattuu saamaan käymään eli kone on aivan kylmä ja tulpat on kuivat. Hetkenkin kun sitä käyttelee niin ei sitten kirveelläkään enää uusiks käyntiin, käydessä lampaadan jännite aika vakaasti 850mV(ilmeisesti se ei tämän enempää vain pysty näyttämään?). Kaasua pumppaamalla jännite heiluu, eli anturi oletukseni mukaan toimii. Jos laite käy, vastaa todella kiukkusesti pieneen kaasupolkimen liikeeseen, vähänkin syvemmälle painettaessa vaan booaa, ja lämmetessään tämä ilmiö pahenee. Niin ja ei vikakoodeja ??? Muuta tehtyä:

-IMM kokeiltu toisesta, ok
-bensanpaineensäädin kokeiltu toisesta, ok
-boksi toisesta, ok
-lämpöanturi mitattu boksin liittimestä, ok
-kaasuläppäkytkin mitattu boksin liittimestä, ok
-sytkäpiuhat ja jakajan kansi lainattu toimivasta, ei vaikutusta
-starttisuutin ja "oikeat" suuttimet todettu vuotamattomaksi, starttisumu ja kisko vähä irti, paperi väliin ja pumput pyörimään
-järjestelmärele toimii eli pumput pyörii ja virtaa tulee bokseille ja puolalle jne, kokeiltu myös toimivaksi testatulla.
-tekee kipinää sillonkin kun on lähtemättä
-jako ok

Mikä hitto tuossa enää voi olla rikki, tarttis saada tuokin laitos tallista pihalle ja ei oikein kehtais hankeen työntää kun ei se ajamalla sieltä pihalle tule ::)

Muok: niin, kyse siis tuskin on sytkäongelmasta, jos laite suinkin suostuu lähtemään käyntiin, pieni hetki käytyään käy ihan hyvällä nuotilla tasaisesti ja hytkymättä, mutta käsittämättömällä bensankäryllä. Eikä missään vaiheessa pätki tai ryi tai tee muuta typerää, vaan sitten se vaan on käymättä.

Noniin, toimiipa tämäkin. Puola toimivasta autosta ja heti alko pelittämään.
« Viimeksi muokattu: 20.02.2011, 16:10:19 kirjoittanut TVS »
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740 B230F LH2.4 käy mitensattuu, jos käy
« Vastaus #1 : 20.02.2011, 15:20:46 »
Öööö.....

Jos käryää runsaasti bensalle käydessään, niin kakkua tulee enemmän kuin tarpeeksi. Satunnaisesti puuttuva kipinä jossakin pytyssä se ei ole, koska käy tasaisesti.

Joku suutin auki jatkuvasti (se kylmärikastus esim.) ? Tai sitten joku suutin jumittaa sontaisuuden vuoksi, eli on hidas, eikä ehdi sulkeutua ruiskutusten välissä.

Tarkastitko bensapaineen säätimelle tulevan letkun kunnon?
Mittasitko bensan paineet ?
Pitääkö paineet jakotukissa vielä virtojen katkaisunkin jälkeen? Jos ei, niin sitten vain etsimään sitä vuotavaa suutinta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 B230F LH2.4 käy mitensattuu, jos käy
« Vastaus #2 : 20.02.2011, 16:09:50 »
Uskovitunmatonta, mutta vika oli lämmetessään heikkenevä kipinä, eli puolalla on tunnit täys ja siksi laite ei jaksanut lähteä käyntiin jos sen lämpösenä sammutti, ja siksi kuormitettaessa se myöskin booasi kun kipinä loppu. Ilmeisesti se sitten poltti jotenkin huonosti heikolla kipinällä kun se haisi aivan uskomattoman vahvasti bensalle, ja öljytkin haisee bensalle ::). Noh, nyt toimii eli kovaa ajoa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740 B230F LH2.4 käy mitensattuu, jos käy. Toimii!
« Vastaus #3 : 21.02.2011, 01:01:16 »
Puolaviat voivat ilmetä juuri noin. Ajattelin kyllä asiaa, mutta päättelin, että olit tarkistanut asian, kun mainitsit, että kipinää tulee.  :-[ Niin, olettaminen on kaikkien munausten äiti.

Eikä pelkkä tulppa ilmassa olisi välttämättä paljastanut tuota vikaa, sillä paineenalaisessa sylinterissä kipinän läpilyöntijännite kasvaa paineen funktiona.

Joskus junnuna läheisellä Esson huoltoasemalla (siis oikea huoltoasema, eikä tarvikemyymälä). Pääsin rassailemaan mopoani (siis virittämään)  ;) kauppiaan suostumuksella. Siellä oli sellainen purkausputkisysteemi, joka pystyttiin laittamaan puolanjohtoon puolan ja jakajan väliin siten, että sen käytöksestä näki suoraan kipinän voiman valon kirkkautena. Tarkkoja yksityiskohtia en laitteesta kohtuullisen ajankulun vuoksi pysty muistamaan, mutta silloinkin se oli jo iäkäs laite. Lienee 50- tai 60-luvulta.

Tuollaisella olisi pystynyt paljastamaan kuvaillun vian, eikä sen käyttö vaadi mitään erityisosaamista, kuten esim. oskilloskoopin käyttö vaatii. Lisäksi se olisi hiton halpa ja noudattaisi täydellisesti KISS-periaatetta.

Ainoa vaatimus laitteelle olisi, ettei sen läpilyöntijännite saisi olla kuin muutaman kilovoltin ja purkauksen aikainen jännitehäviö vain muutamia kymmeniä voltteja, jolloin sen vaikutus purkauksen alkamisen jälkeen olisi itse kipinään minimaalinen.

Vaikkapa kertakäyttökameran salamavalon purkausputki kävisi hommaan, mutta en ole kokeillut miten kirkasväläys siitä syntyy. Tosin sekin riippuisi puolasta (kipinän energiasta) ja putken pituudesta. Pitäisi kai kokeilla joskus, kunhan ehtisi.

Tosin kuka tahansa muukin voisi kokeilla sitä, ihan vinkkinä vaan...   :pomo:


Lisätään tämä:

Näppäräkätinen kaveri voi rakentaa tuollaisen putken itsekkin.
Siihen tarvitaan vain
- Lasiputkea (sisähalkaisija 3mm), seinämä paksuus mielellään 2mm tai enemmän.
- Wolframi lankaa (platinakin käy hätätilassa) tms. korkean sulamispisteen omaava metalli (kupari, rauta, alumiini tms. eivät käy)
- Lasin sulattamiseen kaasutöhö
- Liimatonta kutistesukkaa useampaa paksuutta ja valkovaseliinia (eristeeksi)
- Pätkä tulpan johtoa puolaan liittymiseksi
- Jokin holkki johon orkkis puolan johto liittyy
- Ja hitunen aikaa

Homman nimi on siinä, että nuo metallilangat viritetään puolen sisälle siten, että niiden välinen etäisyys on tasan 1mm koko matkalta mutta ne eivät kosketa toisiaan missään kohden, eikä niiden välimatka vaihtele.

Tämä vaatii sen, että lasiputki sulatetaan päistään kiinni ja metallilangat työnnetään kuumina putken päistä lasin lävitse siten, että molemmat päät tukeutuvat lasiin. Eri päistä putkea tietenkin tai kipinä hyppää putken ulkopuolella lankojen välillä ja siten, etteivät metallilangat ole toistensa näkyvissä kuin putken sisällä.

Usealla kerroksella kutistesukkaa sitten eristetään tekele kaikkialta muualta kuin lasiputkesta esim. 2/3 matkalta. Muistaen putsata sukat huolella ja laittamalla kunkin kerrosten väliin ohuen vaseliinikerroksen (estää pintapurkaukset). Ja kutistesukkaa ei saa kuumentaa sytkärillä tms. tulella tai yli 200C lämpöisellä ilmalla (hiiltyminen).

Ja Voi'la meillä on aikaisemmin kuvatun kaltainen laite, jonka läpilyöntijännite on 3kV ja palojännite 100V luokassa. 

Kaikkea sitä sitten tuleekin keksittyä! :idiot2:

PS. muista, että sähkö on sinistä, sattuu ja pahimmillaan tappaa!
Eli älä kokeile, ellet varmasti ymmärrä mitä teet!  :nohnoh
« Viimeksi muokattu: 21.02.2011, 01:38:11 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: 740 B230F LH2.4 käy mitensattuu, jos käy. Toimii!
« Vastaus #4 : 21.02.2011, 01:49:37 »
Juuh. Oli varmaan Sunnenin valmistama. Tulpan puhdistus ja testikonetta ei asemalla tainnut olla? Sellainen isomman mikroaaltouunin kokoinen ja vähän näköinenkin laite ::)

Nuo varsinaiset puolaviat ovatkin harvinaisempia se on yleensä kunnossa tai täysin pimeä jos on oikean tyyppinen järjestelmään ja yleensä nämäkin toimivat oli ohmit mitä tahansa. ???
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

Poissa pikatraktori

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 B230F LH2.4 käy mitensattuu, jos käy. Toimii!
« Vastaus #5 : 21.02.2011, 08:47:21 »
Näitä ihmekaluja taitaa olla myynnissä freetechnicsillä (tai vastaavaa), ellei askarteluun ole aikaa. Tosin puolavika ei ole kovin yleinen, koska ei 45 vuoden sisällä ole yhtään kohdalle osunut. Olen kyllä usein "varmuuden vuoksi" vaihtanut uuteen :). Testinä olen joskun lyöttänyt akkuun liitettyä "räpsäyttämällä" ja jos sentin menee ilmassa, se yleensä riittää ;).

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740 B230F LH2.4 käy mitensattuu, jos käy. Toimii!
« Vastaus #6 : 21.02.2011, 11:58:33 »
Juuh. Oli varmaan Sunnenin valmistama. Tulpan puhdistus ja testikonetta ei asemalla tainnut olla? Sellainen isomman mikroaaltouunin kokoinen ja vähän näköinenkin laite ::)

Nuo varsinaiset puolaviat ovatkin harvinaisempia se on yleensä kunnossa tai täysin pimeä jos on oikean tyyppinen järjestelmään ja yleensä nämäkin toimivat oli ohmit mitä tahansa. ???

Oli siellä sellainenkin. Ei tosin enää silloin aktiivikäytössä sattuneesta syystä. Punainen väriltään vielä (saatan väistää muurin).

Mitä noihin puola ja tulppa vikoihin tulee, niin minun kohdalleni sellaisia on sattunut parikin kappaletta ihan moposta ja monttukoneesta alkaen. Ovat olleet kaikkein *ittuimaisimpia vikoja löytää ja etsiä.

Tosin se täytyy myöntää, kuten on jo todettu, että järjettömän sytytyksen aikana ne ovat harvinaistuneet selvästi.

Yhtä kaikki, tuollainen purkausputki tosin kertoo kaikki, mitä tapahtuu puolan ja pytyn välissä, eli sen kuinka kipinä lyö pytyssä. Tosin ongelman syytä se ei tietenkään paljasta...   ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 740 B230F LH2.4 käy mitensattuu, jos käy. Toimii!
« Vastaus #7 : 21.02.2011, 14:56:15 »
Puolaviat voivat ilmetä juuri noin. Ajattelin kyllä asiaa, mutta päättelin, että olit tarkistanut asian, kun mainitsit, että kipinää tulee.  :-[ Niin, olettaminen on kaikkien munausten äiti.

Eikä pelkkä tulppa ilmassa olisi välttämättä paljastanut tuota vikaa, sillä paineenalaisessa sylinterissä kipinän läpilyöntijännite kasvaa paineen funktiona.
No siis, olin tarkistanut sen irtotulpalla, milläs kotiasentaja sen muuten tarkistaisi? Minäkin oletin, että kun kipinä tulee, niin laitteiden pitäis käydä. Tulipa nyt sitten turhaan vaihdeltua about koko ruiskulaitteisto läpi, tee työtä jolla on tarkoitus :buck2:
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 740 B230F LH2.4 käy mitensattuu, jos käy. Toimii!
« Vastaus #8 : 21.02.2011, 17:12:43 »
No siis, olin tarkistanut sen irtotulpalla, milläs kotiasentaja sen muuten tarkistaisi? Minäkin oletin, että kun kipinä tulee, niin laitteiden pitäis käydä.

Irtotulppa kun kipunoi jo muutamalla hassulla kilovoltilla (3kV/mm ilmassa), niin se ei oikein kerro mitään, mitä pytyssä tapahtuu. Vähintään 5mm, mielummin 10mm kipinää ilmassa pitää irrota, että se sytyttää pytyssä.

tee työtä jolla on tarkoitus :buck2:
:2funny:  :2funny:   P>


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Kulkukoira  Proturbo