Futurez  Kulkukoira

Voiko polttoainetoimisen lämmittimen kytkeä pois (V70, D5 2001)

  • 7 Vastauksia
  • 2819 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
Tuo "webastohan" lähtee aina päälle, kun koneen käynnistää. Onkohan se todella tarpeen?

Ajattelin yrittää säästää sitä lämmitintä ja polttoainettakin. Moottorille tuskin on suurta haittaa, vaikka lämpenisi ihan omalla lämmöllään sitten kun ehtii. Hyvä vehehän tuo lämmitin on joskus kun sitä oikeasti tarvitsee mutta pitääkö sen aina lähteä käyntiin.

Mitäs olette keksineet?

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4924
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Ei ole tarpeellinen.

Lähimpään siniseen soittoa ja aikaa varaamaan. Ihan tietokoneella ohjelmoidaan automatiikka pois käytöstä.

Jossain on siitä automatiikasta on ollu puhetta, mutta en nyt jaksa alkaa hakemaan hakua käyttämällä..
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1579
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Moottori vie kylmänä huomattavasti enemmän polttoainetta ja mitä nopeammin moottori saavuttaa käyntilämpötilan sen parempi. Joten ei se siellä turhaan lämmitä konetta ja kovilla pakkasilla kone ei välttämättä koskaan saavuta normaali lämpötilaa ilman webaston apua kiitos nyky diisseleiden hyvän hyötysuhteen.
Eli polttoaineessa et säästä jos webasto ei ole käytössä.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4924
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Moottori vie kylmänä huomattavasti enemmän polttoainetta ja mitä nopeammin moottori saavuttaa käyntilämpötilan sen parempi. Joten ei se siellä turhaan lämmitä konetta ja kovilla pakkasilla kone ei välttämättä koskaan saavuta normaali lämpötilaa ilman webaston apua kiitos nyky diisseleiden hyvän hyötysuhteen.
Eli polttoaineessa et säästä jos webasto ei ole käytössä.

-20oC pakkasessa lämpiää 20-30 kilometrin matkalla normaaliin jos keulaan on laitettu vähän tuulensuojaa ::)

Tuo automatiikka on tuossa typerä koska alkaa käynnistämään jo +5oC lämpötilassa.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1579
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
-20oC pakkasessa lämpiää 20-30 kilometrin matkalla normaaliin jos keulaan on laitettu vähän tuulensuojaa ::)

Tuo automatiikka on tuossa typerä koska alkaa käynnistämään jo +5oC lämpötilassa.

Mutta jos webasto olisi toiminnassa lämpiäisi kone nopeammin jolloin moottorin+webaston kuluttama polttoaine määrä olisi pienempi kuin ilman webastoa hitaammin lämpeävän koneen.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Voi ja se kannattaa myös teettää, mitä nopeammin sen parempi sille.
Tuossa lämmittimen automaattikäytössähän on se ongelma että se lähtee aina käyntiin vaikka siirtäisit autoa vain 1 km ja taas sammutat sen, kun tälläisiä nurkka-ajoja tulee paljon, lämmitin vioittuu kun sitä "rempataan" käyntiin vain vähäksi aikaa ja se ei saa koskaan kunnolla lämmitä. Tälläiset lyhyet lämmittimen pyrähdykset myös nokeavat sen tehokkaasti ja sitten tarvitaan taas huoltoa ja puhdistusta, joka maksaa maltaita verrattuna mahdolliseen polttoaineen lisäkuluun. Palotila kuulemma palaa nopeammin kun siellä on sitä karstaa joka tulee huonosta palamisesta ja taas tulee niitä korjauskuluja. Itselläni on tuo automaattikäyttö otettu pois käytöstä jo 6 vuotta sitten ja lämmitin toimii edelleen loistavasti ja dieseliäkään ei kulu kun vähän reilu 6 litraa/100km, vaikka ajan paljon nurkka-ajoa, eli se siitä kulutuksen noususta...pahimmillaan on tainnut kulua hiukan yli 7 litraa/100km kun tankillisella on ajettu enimmäkseen nurkkapyöritystä ja webastoa on käytetty auton esilämmityksessä.

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4924
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Eli vaan 20km myöhemmin kun bensakoneella, jossa ei ole viimasuojia. Ei paha ollenkaan!

Oliko muuta?
Bensakone lämpiää nopeammin, koska hyötysuhde on niin paljon heikompi.
6l/100km kulutus 1800kg autolle ei ole paha. Paljon vie saman tehoinen bensa-auto?

Mutta jos webasto olisi toiminnassa lämpiäisi kone nopeammin jolloin moottorin+webaston kuluttama polttoaine määrä olisi pienempi kuin ilman webastoa hitaammin lämpeävän koneen.

No nyt ei ole kyse ottaa sitä kokonaan pois käytöstö vaan tuo automatiikka pois käytöstä.
Kyllä varmaan alkuperäinen kysyjä osaa sen itsekki laittaa päälle että auto lämpiää.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa Vollemies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 644
  • www.vrcf.fi
JOo,
Kyllä useimpiin minun ajoihin varmaan pieni bensakrematorio olisi paras. Ajoa vaan näyttää kuitenkin kertyvän sen verran, että sitä dieselillekin piisaaa. Sarvikuonojen maassa kuin ollaan, valtiovalta ei kovin kannusta pitämään montaa autoa, vaikka se voisi ollakin hyvin järkevää.

Minulla moottorin lämpömittari ehtii nyt tuo lämmittimen kanssa yleensä sen verran nousemaan, että neula on juuri siinä näytöalueella. Viikossa tulee muutama pitkä reissu ja silloin se kyllä ehtii lämmetä oli "webasto" tai ei. Jotenkin on vain sellaienn tunne, että kun se poltin siellä aina kylmää kattilaa lämmittää, on vain ajan kysymys koska sitäkin pääsee rassaamaan. Enpä usko että se lämmitys myöskään polttoainetta säästää.

Mitäs se lämmitin oikein sisällään pitää. Voisi joskus tutkia vaikka ihan mielenkiinnosta, mitä se sisällään pitää. Mustaa nokea sieltä ainakin uskoisin löytyvän.

 

Futurez  Kulkukoira