Moi,
meidän 2010 V70 1.6 drive 80kW kävi hiljattain hiukkasloukun vaihdossa, kun ajokilometrejä oli kertynyt vajaa 240tkm. Loukun vaihdon jälkeen aloin haistaa matkustamossa pakokaasun käryä siinä määrin, että siitä lähtien on pitänyt ajaa sisäilman kierto päällä. Käytin autoa loukun vaihtaneella huoltajalla, joka tsekkasi, että asennus oli mennyt ok.
DPF:n asennuksesta ei löytänyt puutteita, mutta näytti että Garrettin turbo oli päästänyt pakokaasuja liaten jonkun verran peltejä turbon ympäriltä. Huoltaja oli sitä mieltä, että turbo alkaa olla tiensä päässä, ja suositteli vaihtoa.
Minua tässä eniten ihmetyttää se, että pakokaasun haju alkoi vaivata ekaa kertaa juuri hiukkasloukun vaihdon jälkeen, ja toisaalta turbosta kuuluu vaihteen vaihdon yhteydessä nyt vähän enemmän ääntäkin kuin aiemmin. Voiko olla puhdasta yhteensattumaa, vai kannattaisiko jotain vielä tsekata ennen kuin lähtee turboa uusimaan?
Edellisellä omistajalla oli 120tkm kohdalla mennyt DPF tukkoon, mutta me on tällä ajettu nyt 100tkm siihen päälle ongelmitta.