Autoracing  KL-varaosat

xc90 huolto

  • 12 Vastauksia
  • 4106 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
xc90 huolto
« : 27.10.2015, 13:52:14 »
Terve! Tuli tuossa keväällä hommattua emännälle tuommonen 2003 vuotinen 2,5t xc90 ja pikkuhiljaa pitäisi miettiä ensimmäisen huollon tekemistä siihen. Onkos siinä mitään nelivetoon liittyviä spesiaalipaikkoja mitä kannattais tsekata/vaihtaa liemiä. Vaihdelaatikkoon ajattelin ainakin vaihtaa öljyt, kun ei tietoa onko vaihdeltu ikinä. Olikos laatikossa mittatikkua? Kaikki neuvot otetaan vastaan mitä kannattaa huomioida ym, sillä tarkoitus olisi tuo auto pitää jonkun aikaa. Kilometrejä on tällä hetkellä 265tkm.
MB C200cdi -00 käyttis
MB S124 om606 4matic -89 projekti

Poissa wolmari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 130
Vs: xc90 huolto
« Vastaus #1 : 27.10.2015, 14:02:34 »
Riippuen huollon laajuudesta, mutta itse kävisin/kävin läpi seuraavaa:
- Napalaakerit
- Kulmavaihde->booriholkki
- Haldex-> ainakin öljyn ja suodattimen vaihto
- Peräöljyn vaihto(senki saa rikottua näissä..)
- Ja tottakait laatikkoöljy(Pystyikö tuon ikäisessä suodatinta vaihtaan, en muista. Mun TF80:seen halkaisemalla laatikon)

Sitten on foorumiltakin löytyvät erinäiset mahdolliset moottoriin liittyvät mittaus/tarkastuskohteet..
Jos ei Volvolla, ni sit kävelen..
XC90 -11 155tkm

Poissa Jukki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: xc90 huolto
« Vastaus #2 : 27.11.2015, 13:16:37 »
Kiitoksia näistä tiedoista! :)
MB C200cdi -00 käyttis
MB S124 om606 4matic -89 projekti

Poissa Jukki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: xc90 huolto
« Vastaus #3 : 27.11.2015, 13:26:23 »
Tässä päivänä eräänä huomasin myös että vasen etujarru laahasi pirusti. Vähänkään pidemmän ajon jälkeen sauhu nousi. Jarrupalat oli aivan loppu ja tuntui ehkä jumittelevan satulaan. Ajattelin että johtuisi se laahaaminen niistä, no ne minä vaihtelin ja hetki meni hienosti. Nyt on noin kolme kuukautta mennyt ja taas nahii vasen etujarru kiinni. Tsekkasin että liu'ut liikkuu hienosti ja mäntä liikkuu moitteitta myös.

Tästä päätelmänä jarrupääsylinterissä vika. Keväällä huollossa ilmeisesti vaihdettu jarruletku samaan kulmaan ja samalla tietty ilmattu. Olisko siinä vaiheessa ottanu pääsylinteri itteensä. Onko samanlaisia tapauksia tullu vastaan ja olisko mun päätelmät oikein? Ei viittis turhaan sijottaa 210€ siihen pääsylinteriin..
MB C200cdi -00 käyttis
MB S124 om606 4matic -89 projekti

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: xc90 huolto
« Vastaus #4 : 27.11.2015, 17:38:23 »
Voiko se vain yhtä ja samaa nurkkaa laahata jos pääsylinteri jumissa? Vanhemmissa autoissa olen aina herkästi vaihtanut työsylinterin uuteen eli kunnostettuun kun jumittelut alkaa. Melkein samoissa hinnoissa kuin että alkaa vanhaa repareeraamaan. Palat kantsis olla oem palat ja nekin kannattaa tarkistaa ja viilata sopiviksi jos liian tiukat. Jotkut väittää että periksi antavat letkut toimii "paineakkuna". Tuonhan voi kokeilla ilmausruuvista ehkä et onko painetta het jarrun painamisen jälkeen. Onko muuten varmasti se jousen vänkkyrä oikein asennettu..? Menee monella eka kerralla väärin. Sen voi tsekata rengasta irroittamattakin

Edit: kunnollinen ilmaus kannattaa tehdä varulta kans
« Viimeksi muokattu: 27.11.2015, 17:52:24 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Jukki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: xc90 huolto
« Vastaus #5 : 27.11.2015, 20:17:55 »
Nojoo mietin kans sitä yhden nurkan laahaamista.. Oli kyllä oikee takanurkkakin lämpösempi kuin vasen takanurkka about 10km testilenkin jälkeen, se kuitenkin todnäk samassa piirissä on vasemman etunurkan kanssa. Palat on mallia motonet ja toimii toisella puolella moitteetta. Viilasin paloja vähän avarammaksi rälläkällä eli ei kyllä nahi satulaan kiinnikkään. Tuota ilmaamista täytyy viä kokeilla ennenkuin lätkäsee uuden jarrupääsylkyn paikalleen. Harvemmin nuo satulat isoissa automaattivaihteisis autois kuitenkaan rupee jumitteleen, varsinkin kun nyt on uudet nesteet, tai siis kohta jo vuoden vanhat.. Mutta kaikkihan on mahdollista paitsi pyöröovesta hiihtäminen..

Edit. Niin ja viä sen verran infoa, että se on kyllä ihan kevyenkin jarrun painalluksen jälkeen jumissa, mutta papukaijapihdeillä mäntää kevyesti painamalla aukee. Ajossakin huomaa kun välillä se jarru oikein paukahtaa pois päältä. Näin teki ennen palojen vaihtoo joka jarrutuksen jälkeen, nyt ei meinaa hellittää millään välillä.

Edit 2. Kuluu muuten besaaki huolella jo. ;D
« Viimeksi muokattu: 27.11.2015, 20:20:46 kirjoittanut Jukki »
MB C200cdi -00 käyttis
MB S124 om606 4matic -89 projekti

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: xc90 huolto
« Vastaus #6 : 27.11.2015, 22:41:06 »
Mulla ei ole pääsylinteri missään autossa koskaan jumitellut mutta tiivisteet on alkanu vuotamaan kyllä. Työsylinterit on kyllä tullu tutuiksi ;D Nesteitä kantsis kyllä melko tiuhaan vaihdella kun imee vettä isseensä se neste. Itse vaihdan parin tai kolmen vuoden välein
« Viimeksi muokattu: 27.11.2015, 22:44:38 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Jukki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: xc90 huolto
« Vastaus #7 : 19.12.2015, 17:42:08 »
Volvo on tua pihan perällä seissyt kun ei oo kerenny katteleen jarruja. Eilen nyt aukasin ne taas sitte. Mäntä liikkuu hienosti mutta kun hommiin joutuu, eli siis kun painaa palaa piukkaan levyä vasten, kuuluu oikein narahdus kun se jurvahtaa kiinni.. Koitin ilmaruuvia aukasta, ei tapahtunu mitää joten ei vsrmasti johdu pääsylkystä.. Pikkasen ruuvarin kulmalla kun männän syrjään näyttää napsahtaa lukko auki ja levy pyörii taas. Joka kerta siis käy noin kun painaa jarrun piukkaan.

No eiku satula käteen ja mäntä ulos. Sisällä oli pari pientä paskakikkaretta, muuten aivan puhdas ja naarmuton mäntä ja sylinteri. Sylinterissä on vissiin joku pinnoite, joka on vähä karheen tuntunen. Yhdestä kohdast sylinteri oli kuitenkin ihan kiiltävä, siitä pinnoite puuttui tai oli kulunu pois.. Mäntä liikkuu ihan ilman sanomista pytyssä.. Putsauksen jälkeen satula nippuun ja paikalleen. Tilanne on aivan ennallaan, narahtaa kiinni samllai.. Tuntuu kuin joku vetäisi männän vinoon ja jurvahtaisi sen takia.. Koitin vanhoilla kuluneilla paloillakin ja kävi aivan sama juttu.. Täytyy varmaan tilailla uusi satuöa pianaikaa. Kl-varaosa sanoi hintaa melki 350€, skruvat näytti 128€.. Kummastakohan tilais. :D onko jollain muulla käynyt tuommosta tilannetta mikä mulla on päällä?
MB C200cdi -00 käyttis
MB S124 om606 4matic -89 projekti

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: xc90 huolto
« Vastaus #8 : 19.12.2015, 19:36:38 »
Motonet näyttäs jotain 130eur kunnostetulle satulalle. Vanha pitää viedä sinne että saa tuohon hintaan. Voi viedä jälestäpäin. Tuli mieleen että onko ollu liiankin väljäksi viilatut palat sulla.

Ihan mielenkiinnosta kysyn että kui hirveesti 2.5t vie? V70 vie tolla koneella aikalailla
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Jukki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
Vs: xc90 huolto
« Vastaus #9 : 21.12.2015, 07:46:56 »
Motonetistä ei oo saatavilla juuri ny. Skruvatista 111€ posteineen, eikä ollu runkopanttia. :) palat ei oo syypäät, sillä ongelma alko ennen viilausta, enkä muutenkaa viilannu ku hiiren p**lukarvan verran. Jos uudella satulalla ei korjaannu niin kyllä sitte on jo henkimaailman juttuja..

Ajotietokone on näyttäny keskilukemaksi siihen 12,3l. Todellisia en oo uskaltanu edes laskea tankkausten yhteydes, kaikki sinne kumminki menee mitä tankkaa.
MB C200cdi -00 käyttis
MB S124 om606 4matic -89 projekti

Poissa Curtiswolfe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 45
Vs: xc90 huolto
« Vastaus #10 : 21.12.2015, 19:54:51 »
Ihan mielenkiinnosta kysyn että kui hirveesti 2.5t vie? V70 vie tolla koneella aikalailla

Kaupungissa 11.5L ja maantiellä on päästy 8.6L muistaakseni. Mulla 2.5t automaatti awd. Eli ei ole paha ollenkaa nuin painavalle autolle. Aloittajalle niin 4wd sen verta että vaihda öljyt haldex, perä, kulmavaihteet ja laatikkoöljyt. Tänään käytin oman auton täys öljyn huollossa ja sellaset 600e kustansi koko homma. Aina kun vaihtaa laatikko öljyt nii samalla huoltaa nelkun. Paine antureita ja pumppuja näistä on menny.

Itsellä kanssa jumiutui pahasti taka jarrusatula ja se meni vaihtoon. Volvolta 350e. +palat 90e. Kilsoja oli takana 270tkm.  Näissä on myös tupannut rikkoontumaan/paskaantumaan kaasuläppä 300tkm paikkeilla joka on aika hintava kanssa. oma juuri nyt huollossa kun meni kaasuläppä rikki 275tkm. Jos perheessä 2 auto niin osia tilailemaan, mutta bilteman ja motonetin osia välttelisin painavissa autoissa. Kallishan näitä on huoltaa, mutta ei ole omalla kohdalla tarvinnu kestävyydestä huolehtia kun on osat hakenu volvolta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: xc90 huolto
« Vastaus #11 : 23.12.2015, 00:55:20 »
Eihän nuo ole pahojakaan lukemia kun kyseessä sentään xc90. Pienempiä lukemia kait nuo kuin tuttavan v70:ssä jossa 15L saattoi herkästi mennä kaupungissa
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: xc90 huolto
« Vastaus #12 : 23.12.2015, 06:10:51 »
Motonet näyttäs jotain 130eur kunnostetulle satulalle. Vanha pitää viedä sinne että saa tuohon hintaan. Voi viedä jälestäpäin. Tuli mieleen että onko ollu liiankin väljäksi viilatut palat sulla.

Ihan mielenkiinnosta kysyn että kui hirveesti 2.5t vie? V70 vie tolla koneella aikalailla
Tuolla näyttää olevan mitatut keskikulutukset 13,5litraa.
http://www.spritmonitor.de/en/overview/51-Volvo/465-XC90.html?fueltype=2&powerunit=2
Vuosia sitten kun tuollainen 2.5T Xc90:nen oli, niin pienimmillään pääsin 9,9l mitattuun kulutukseen Tampere-Kuusamo reissulla. Saman reissun heitettiin V70 D5:lla mitattuun 5,5l/100km :pomo:
Muistaakseni tuossa omassa Xc90:ssä keskikulutus oli pitemmällä otannalla 12,5litraa. Alle 500km välein joutui aina tankkaamaan.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

Carcom Oy  Elekma