Futurez  Kulkukoira

D24 termostaattiongelma

  • 8 Vastauksia
  • 3568 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
D24 termostaattiongelma
« : 27.04.2013, 19:08:02 »
Elikkäs alko tuossa deekussa lämpömittari elelemään omaa elämäänsä, eli yleensä pysyy normaalilämmöissä mutta joskus saattaa nousta aika tiuhaan aivan punasen rajalle.. ja siitä sitten vähitellen laskee ja tätä samaa kiertoa jatkuu ns. kokoajan :D
Ensimmäisenä tuli mieleen rikkinäinen termostaatti koska ylävesiletku on kuuma, ja puhaltaa sisälle lämmintä mutta alavesiletku ja paisuntasäiliö on täysin kylmä..
Sittenpä laitoin sen uuden termostaatin juuri samallalailla paikoilleen kuin vanhankin mutta sama homma jatkuu edelleen. Mitäs porukka epäilee täällä? Käytin kummiskin jokasen liitoksen jäähytysjärjestelmästä auki ja nestettä oli jokapaikassa.. ja alko myös puhaltelemaan sisälle lämmintä. Ettei olis syyläri tukossa ku ylävesilekun alun ympärystä kummiskin lämmin ja loput kylmää? Suunnittelin ite että jos porais termostaattiin reiän jotta neste kiertäis ns. kokoajan mutta minkäkokoisella terällä?
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa MattiK

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 497
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 termostaattiongelma
« Vastaus #1 : 27.04.2013, 20:04:11 »
Tarkasta akulta koriin menevä maajohto(se sininen,joka menee kuskin puolen sisälokasuojaan).
Aikoinaan oli samanlaista lämpömittarin näytön heittelyä,punarajaan saakka. Epäiltiin kansivikaa sun muuta,mutta maajohdon puhdistus ratkaisi tilanteen.

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: D24 termostaattiongelma
« Vastaus #2 : 27.04.2013, 21:29:59 »
Pitää käydä tarkistamassa, tässä nyt kummiski on seki että eikai sen nyt aivan jääkylmää nesteen alavesiletkussa kuuluis olla..
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: D24 termostaattiongelma
« Vastaus #3 : 27.04.2013, 23:10:07 »
Mulla lähti akulta vaan yks sininen johto ja se meni siihen paisuntasäiliön alle runkoon? Käytin sen siitä auki ja puhistin mutteipä tuolla vaikutusta ollu. Paikallaan käyttelin tuossa tunninverran tyhjäkäynnillä ja lämmöt pysy aisoissa ja nous puoliväliin mutta silti alavesiletku ja paisuntasäiliö  kylmiä ja ylävesiletku kuuma.. Yritin puristella niitä letkuja muttei ollu vaikutusta.. eniten nyt tuntuu siltä että on jäähyttimessä joku sakka tai sitte se termostaatti ei toimi. Pitää varmaan käyttää termostaatti auki ensin ja varalta porata siihen 6mm? reikä ja samalla tutkia jäähytintä
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 termostaattiongelma
« Vastaus #4 : 28.04.2013, 11:21:07 »
Äkkiä miettynä laittasin syylärin piikkiin. Itellä joskus suorastaan räjähti deekun syyläri. Ei ne ikuisia oo. Voihan sitä koittaa putsata. Ite tehny niin et sulkee vaikka muovipussilla ja teipillä alapään. Sitten vettä ja pyykinpesuainetta sisälle, loput reiät tukkoon ja heiluttelee ja antaa vuorokauden olla hiljaa. Kunnon huuhtelu sitten. Hätävarakonsti tuo on mut yllättävän paljon sitä likaa kertyy "ehjäänkin" syyläriin.
V70 TDI

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: D24 termostaattiongelma
« Vastaus #5 : 29.04.2013, 20:58:50 »
Joo no otin tuon syylärin irti ja huuhtelin veellä, aikamoinen paskakasa sieltä tuliki. Antaa nyt tuon pesuaine/vesiseoksen olla yönyli sisässä ja kattoo jos huomisella laittais paikoilleen nii näkee miten kävi :D
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 termostaattiongelma
« Vastaus #6 : 29.04.2013, 22:06:59 »
Toivottavasti auttaa. Se on tosin vaan ensiapua sitten.
V70 TDI

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: D24 termostaattiongelma
« Vastaus #7 : 30.04.2013, 01:01:33 »
On olemassa ihan kaupasta ostettavia jäähdytysjärjestelmän pesuaineita myöskin. Taannoin yhdestä Mazdasta jouduin pesemään systeemiä, kun omistajalla oli mennyt paisuntasäiliö sekaisin ohjaustehostimen öljysäiliön kanssa ja ATF:ää nesteiden seassa.  :buck2: En nyt muista, että pitikö ensin päästää vanhat litkut ulos ja lyödä pelkkää vettä tilalle ja sitten puhdistusaine vai puhdistusaine olemassaolevien glykolien sekaan, mutta jokatapauksessa seuraavaksi piti käydä ajamassa kone kuumaksi ja sitten päästää moskat pihalle. Sitten vielä huuhtelu pelkällä vedellä ja lopuksi uudet nesteet. Aikamoisen hyvin tuntui puhdistuvan ulos tulevan moskan määrästä päätellen. Oli kuitenkin suhteellisen tuore auto tämä. Kentin valmistamaa ainetta taisi olla.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa Jusbo

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 216
  • D24 on kuningasmoottori
    • jjupes_garage
Vs: D24 termostaattiongelma
« Vastaus #8 : 01.05.2013, 00:52:33 »
Liottelin nyt yönyli syyläriä tiskiainesekoituksella ja löin tänään kiinni + kierrätin koneen läpi CRC:n radiator cleania.. Varmuuden vuoksi porasin vielä 4,5mm reiän termostaattiin  ::) Testiajolla kaikki näytti hyvältä ja lämmöt pysy aisoissa! Voipi olla ettei kauan mutta siihen on sitte jo muita konsteja..
242 GT '80 / 240 DL '88 / EX 240 GL TDIC '87 /

 

Proturbo  Autodiagnoosi