Proturbo  Autodiagnoosi

Automaatti ei vaihda ylöspäin Kickdownissa

  • 10 Vastauksia
  • 10260 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Blade

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Automaatti ei vaihda ylöspäin Kickdownissa
« : 22.02.2013, 23:50:58 »
Katsoin haun avulla tähän ratkaisua, mutta en oikein ole varma osuuko nuo muut kommentit tähän probleemaan.

Auto on itselle aivan uusi tuttavuus, joten kysytään suoraan viisaampien neuvoja...

Autona siis V50 2,5 T5 2006. Ajettu 127 tkm.

Tänään pääsin ekan kerran auton kanssa ajamaan ja kiinnitin huomioita siihen että D-asennossa kickdownissa ei laatikko vaihda isommalle. Kierrokset nousi melkein punarajalle ja voima ei oikein tuntunut. Manuaali-asennossa plussa ja miinusta kokeillessa laatikko tuntui toimivan aivan normaalisti. Oireet D-asennossa tuntuisi jotenkin viittaavan laatikon luistamiseen, mutta kun se toimii manuaalitilassa, niin en oikein näe muuta mahdollisuutta kuin, että vika olisi ohjelmallinen.

Onko näiden vuosimallien laatikkosoftissa ollut ongelmia ja paljonko esim. softan päivitys on näissä tapauksissa maksanut?

Voiko öljyn määrä aiheuttaa tällaista? Öljynvaihto ei taida kuulua normaalisti huoltoihin? Mikä olisi sopiva vaihtoväli?

Kiitokset etukäteen asiallisista vastauksista.
Tallissa tällähetkellä: Volvo V50 2,5T, -05; Saab 9-5 2,3T Aero -00, Saab 9-3 2,0t -01, Honda CBR900 TIC -99, Honda CBR900 Fighter -98, Kawa Z750 -07

Poissa Blade

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatti ei vaihda ylöspäin Kickdownissa
« Vastaus #1 : 23.02.2013, 02:24:39 »
http://urbaanisanakirja.com/word/kickdown/

Ei jessus... :nohnoh... Jos ei oikeasti ole mitään asiaa, niin voi jonnekin muualle mennä kerryttämään viestisaldoansa.

Tiedoksi nyt sitten, että automaatti on jo saabista tuttu, joten tiedän kyllä miten sen kuuluisi toimia....

Jos joku asiallisempi henkilö vaivautuu kommentoimaan tätä, niin ongelmana on kickdownissa se, että pinemmälle vaihtamisen jälkeen kierrokset nousee aina rajoittajaan asti ilman että laatikon softa tajuaisi vaihtaa esim. 3-->4.
Tallissa tällähetkellä: Volvo V50 2,5T, -05; Saab 9-5 2,3T Aero -00, Saab 9-3 2,0t -01, Honda CBR900 TIC -99, Honda CBR900 Fighter -98, Kawa Z750 -07

Poissa Grahik

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 269
  • Hyvä siitä tulee kun sen maalaa.. vai paalaa?
Vs: Automaatti ei vaihda ylöspäin Kickdownissa
« Vastaus #2 : 23.02.2013, 02:40:01 »
Jos oikein tulkitsin tähän kellonaikaan tuota taulukkoa niin "raskaassa ja taksikäytössä" suosittelevat 60 tonnin välein laatikkoöljyn vaihtoa. "Normaalisti ei tarvitse vaihtaa".. Niinpä niin  ::) Öljymäärän tarkistus ja tarvittaessa lisäys kuuluu normaali huoltoihin. Tämän viisaanpaa en uskalla sanoa.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2013, 02:51:40 kirjoittanut Grahik »
850 GLT '92
Chrysler Sebring 2.7 Autostick '02
Chrysler 300M 3.5 Autostick '99
V70 2.5T GearTronic Classic '08

Poissa kaksi70

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 806
  • Volvo V70 2010 2,0D Momentum
Vs: Automaatti ei vaihda ylöspäin Kickdownissa
« Vastaus #3 : 23.02.2013, 08:32:01 »
Katsoin haun avulla tähän ratkaisua, mutta en oikein ole varma osuuko nuo muut kommentit tähän probleemaan.

Auto on itselle aivan uusi tuttavuus, joten kysytään suoraan viisaampien neuvoja...

Autona siis V50 2,5 T5 2006. Ajettu 127 tkm.

Tänään pääsin ekan kerran auton kanssa ajamaan ja kiinnitin huomioita siihen että D-asennossa kickdownissa ei laatikko vaihda isommalle. Kierrokset nousi melkein punarajalle ja voima ei oikein tuntunut. Manuaali-asennossa plussa ja miinusta kokeillessa laatikko tuntui toimivan aivan normaalisti. Oireet D-asennossa tuntuisi jotenkin viittaavan laatikon luistamiseen, mutta kun se toimii manuaalitilassa, niin en oikein näe muuta mahdollisuutta kuin, että vika olisi ohjelmallinen.

Onko näiden vuosimallien laatikkosoftissa ollut ongelmia ja paljonko esim. softan päivitys on näissä tapauksissa maksanut?

Voiko öljyn määrä aiheuttaa tällaista? Öljynvaihto ei taida kuulua normaalisti huoltoihin? Mikä olisi sopiva vaihtoväli?

Kiitokset etukäteen asiallisista vastauksista.



Itse aloittaisin laatikkoöljyn huuhteluvaihdolla ja vikakoodien lukemisella. Laatikkoöljyn mahdollinen vähyys/likaisuus saattavat aiheuttaa kuvaamiasi vaihtamisongelmia. Laatikon hydrauliikkayksikössä saattaa olla häiriötä, ohjausventtiilit, solenoidit tms. saattavat takerrella. Laatikkoöljyn vaihtamisväliksi suosittelisin 60 tkm.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2013, 08:33:33 kirjoittanut kaksi70 »
Nyt : V70 -10 2,0D Momentum, Ex:740 -89 B200F aut, V70 -07 Classic 2,4D Geartronic, V70 -01 2,4 , S70 -99 2,5 20 V, V70 -09 D5 Summum Geartronic, V70 -01 2,4T aut

Poissa mika70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • BMW 330Xd
Vs: Automaatti ei vaihda ylöspäin Kickdownissa
« Vastaus #4 : 25.02.2013, 22:14:46 »
Jos oikein tulkitsin tähän kellonaikaan tuota taulukkoa niin "raskaassa ja taksikäytössä" suosittelevat 60 tonnin välein laatikkoöljyn vaihtoa. "Normaalisti ei tarvitse vaihtaa".. Niinpä niin  ::) Öljymäärän tarkistus ja tarvittaessa lisäys kuuluu normaali huoltoihin. Tämän viisaanpaa en uskalla sanoa.

Ööö.. siis "normaalisti ei tartte vaihtaa"?  :o  Siis vitsivitsi?  :P

Mulla on huoltokirjassa T5 Autom vaihtoväli 80Tkm...

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: Automaatti ei vaihda ylöspäin Kickdownissa
« Vastaus #5 : 26.02.2013, 06:30:08 »
Tekeekö se saman kaikilla vaihteilla? Eli jos lähdet paikaltaan kickdownilla. Miten vaihtaa 1->2 ja 2->3 ?

Poissa Blade

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatti ei vaihda ylöspäin Kickdownissa
« Vastaus #6 : 01.03.2013, 00:03:29 »
Kiitos tähän astisista kommenteista... tuntuu että laatikko alkaa pikkuhiljaa toimimaan paremmin. En tiedä kuinka hieno äly noissa on mutta ihan kuin se alkaisi sopeutumaan uuteen kuskiin

Tekeekö se saman kaikilla vaihteilla? Eli jos lähdet paikaltaan kickdownilla. Miten vaihtaa 1->2 ja 2->3 ?

Täytyy testata tuo vielä ja varata varmuudeksi huolto laatikon öljyjä ja mahdollista softapäivitystä varten...
Tallissa tällähetkellä: Volvo V50 2,5T, -05; Saab 9-5 2,3T Aero -00, Saab 9-3 2,0t -01, Honda CBR900 TIC -99, Honda CBR900 Fighter -98, Kawa Z750 -07

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7098
  • Kaikkee sitä...
Vs: Automaatti ei vaihda ylöspäin Kickdownissa
« Vastaus #7 : 01.03.2013, 15:06:32 »
Kiitos tähän astisista kommenteista... tuntuu että laatikko alkaa pikkuhiljaa toimimaan paremmin. En tiedä kuinka hieno äly noissa on mutta ihan kuin se alkaisi sopeutumaan uuteen kuskiin

Täytyy testata tuo vielä ja varata varmuudeksi huolto laatikon öljyjä ja mahdollista softapäivitystä varten...

Oppivia laatikoitahan ne on... :)

Kannattaa tosiaan öljyt vaihdattaa.
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: Automaatti ei vaihda ylöspäin Kickdownissa
« Vastaus #8 : 01.03.2013, 19:12:35 »
Kokeile joo ensin se öljynvaihto+opetusajo.

Poissa Blade

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Vs: Automaatti ei vaihda ylöspäin Kickdownissa
« Vastaus #9 : 10.05.2013, 08:47:11 »
No niin, nyt on vika paikallistettu ja korjattu...

Vikana siis ei ollut laatikko tai sen softa, vaan Bypass-venttiili, joka aiheutti tehottomuutta ja vikasietotilan, jolloin laatikko ja moottorinohajus ei toimi normaalisti. Ihmeellistä tässä oli se, ettei moottorin vikavalo ei syttynyt kertaakaan, niin kuin normaalisti näissä vioissa muiden merkkien kohdalla tapahtuu.

Bypass-venttiili sain marmorilta 71€ hintaan. Jos jollain muulla tulee vastaava toimenpide eteen, niin venttiilin vaihtaminen kannattaa tehdä 2- tai 4 pilarinosturilla. Pohjapahvi ja oik. eturengas irti. Tämän jälkeen leikit kätilöä 30 minuuttia ja homma on tehty.

Tallissa tällähetkellä: Volvo V50 2,5T, -05; Saab 9-5 2,3T Aero -00, Saab 9-3 2,0t -01, Honda CBR900 TIC -99, Honda CBR900 Fighter -98, Kawa Z750 -07

Poissa WEBERMAN

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 398
  • Nothing beat`s the sound of WEBER`s
Vs: Automaatti ei vaihda ylöspäin Kickdownissa
« Vastaus #10 : 10.05.2013, 10:12:07 »
Niinpä. Mitä enemmän innovaatioita sitä enemmän vikamahdollisuuksia, erikoista ettei se sitten kulkuun enempää vaikuttanut eli ahdot oli tallella. Niinpä ne tarjosivat jo 91 kun 960 esiteltiin ensimmäisellä lievällä ajo-ohjelmoinnilla Eco-Norm-Sport. että laatikon öljyjä ei tarvitse tarkistaa eikä vaihtaa. Siksi ei mittatikkuakaan ollut konehuoneeseen asti laatikolta. Moottorissa se sentään säilytettiin.

No piireissä sitten kiersikin se valitettava vitsi että ei öljynvaihtoa laatikkoon vaan säännöllinen laatikon vaihto. Ja menihän niitä. Eipä niitä tarvinnut öljyjä vaihtaa vanhoihin Fordeihinkaan kun ei ollut edes tyhjennysproppua, tosin öljynvaihto pidensi kummasti perän ikää ja kuulosuojaimet jäivät tarpeettomiksi isommilla nopeuksilla.

Se vain nyt on vielä ainakin toistaiseksi niin että nesteet ja öljyt on vaihdettava säännöllisesti jos tavoitellaan toimintavarmuutta. Jarrutkin toimii sitten paremmin kun lähtee vaunun kanssa vähän mäkisempään maastoon. Vesipitoisuus kun ei oikein kestä lämpöä. ;)

Eli vaihtelee ne voimansiirron öljyt suodattimineen joka toinen vuosi kuten jäähdytys ja jarrunesteet niin laite pysyy kunnossa ja voi sitten näyttää mahdollisesti myydessä että autosta on pidetty huolta.
Viritys katsotaan onnistuneeksi kun teho ei alene 50% enempää.

 

Kulkukoira  Proturbo