Kokeilen, josko täältä löytyisi apuja autooni ilmestyneeseen kummalliseen vikaan.
Auto on siis 2012 V70 D3/D4 163 hp. Ajettu 190 tkm.
Vika ilmeni ensimmäisen kerran syksyllä 2016 ja viikon-parin jälkeen katosi itsestään jonka jälkeen unohdin koko jutun. Nyt pari viikkoa sitten sama vika ilmeni uudelleen.
Auto välllä ikäänkuin hetkeksi puutuu (ei tapahdu mitään), kun moottoritiellä painaa kaasua kutosella 120 vauhdista. Olen pistänyt merkille, että vika ilmenee herkemmin, jos auto on puolilämmin, oikein pitkää matkaa ajettaesa vika tulee harvemmin tai ei ollenkaan. Vakionopeuden säätimellä taas vian ollessa päällä, auto kiihdyttää sekunnin parin sykleissä veto päällä, veto pois ikään kuin pumpaten. Pienemmällä vaihteella ja nopeudella samoilla kierroksilla en ole vikaa päälle saanut.
Puutumisen yhteydessä moottoritilasta voi kuulua vinkaiseva ääni, kun kaasua pitää puutumisen aikana pari sekuntia pohjassa ja löysää sitten. Viikko sitten samaisen puutumisen ja kaasun painamisen yhteydessä moottoritilasta ei kuulunutkaan vinkaisua, vaan "hörppäävä" ääni, sama kuin ryystäisi pirtelönpohjia pillillä. Samassa yhteydessä pölläytti valtavan sinisen savupilven. Tämä on siis tapahtunut vain kerran. Auto ei muuten savuta tai haise.
Tsekkailin moottoritilaa ja kampikammion huohotinputken ja moottorin imuputken liitoksesta oli ruikannut tuoreen näköistä öljyä. Huohotinputken ja ison ilmaputken liitoksessa ei ole klemmaria, vaan liitos on kiinni ikäänkuin vapaasti letkun painamana.
Tästä pari päivää eteenpäin alkoi auto nykiä ja käy vajailla sylintereillä kylmänä, lämpimänä toimii normaalisti. Kylmänäkin auto kakoo ja käy vajaalla vain aivan pintakaasulla ajettaessa, reippaammalla kaasulla toimii normaalisti.
Olisiko mahdollista, että alun perin vika on ollut ja on takeltelevissa turbon siivekkeissä tai näiden ohjaussysteemissä (servo?) ja tuo öljyn pössäys on peräisin jotenkin tämän takeltelevan systeemin yhtä-äkkisestä löysäämisestä aiheutuvasta "alipainepiikistä", jonka seurauksena huohotinputkesta on päässyt imeytymään öljyä koko systeemin läpi? Sittemmin ilmennyt nykiminen ja vajaalla käyminen johtuu taas tämän öljysotkun sotkemasta imusarjasta tmv. paikasta?
Vikakoodit on luettu ja niitä ei ole. Tietenkään vika ei ollut päällä, kun käytin autoa korjaamolla, koska moottori oli silloin sopivasti ehtinyt lämpenemään.
Onkohan kenelläkään ollut vastaavaa vikaa, tai osaisiko joku tietäväisempi kertoa, miten tätä kannattaisi lähteä ruotimaan eteenpäin? Korjaamolle on varmaan vietävä ja raotettava lompakkoa taas reippaasti.

Kiitoksia jo etukäteen!