Kulkukoira  Proturbo

Volvo s80 '99 2.4 170hv Abs Rele/moottori

• 8 Vastauksia
  • 6502 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Addie86

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Volvo s80 '99 2.4 170hv Abs Rele/moottori
« : 10.07.2013, 11:35:27 »
Elikkäs tollasta herjaa, vikakoodi muistaakseni 0070 vai 0060, Normi huoltoliikkeen kone näyttää viaksi tuon, perjantaina vielä palinin vikakoodiluonnessa käyn varmistaakseni onko vika abs:n moottorissa, kuulemma melko harvinainen vika, yleensä vika boksissa. Pumppu/rele vika lukee koneella, auto näyttää abs, huolla pian tjsp. katsastus tämän kk:n lopussa. siniseltä kun ostaisi hydraulipumpun niin hinta 1339€!! ja niitäkin vain 2kpl RUOTSISSA!
Itse kysymykseen kuuluu, saako noita itse avattua / korjattua? jos ei, niin olen löytänyt purkamoilta / avk:lta hintavälillä 200-400 abs hydraulipumppuja, mutta käykö mikä tahansa vai tarviiko vastata samoja numeroita minkä näkee pumpun päältä, yhden samalla numerolla löysin espanjasta ebayn kautta. Oma numero 9467581 A (made in belgium) tämä isoin numero yhdistelmä,
alempana myös lukee pienellä 10.0204-0236.4 ja taas keskikokoisella numeroinnilla 117391. viivakoodin pientäprinttiä nyt on turha alkaa edes kirjoittamaan. Hakisin samantien kun tässä 100km päästä kyllä löytyy pumppu, mutta onko yhteensopivuus sama??
esim vaikka tämä: http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=29654730 Tosin tuo ate on ATE 10.0204-0282.4  eli hieman eri, isointa numerointia ei ilmoiteta. Vuosimalli 2000, itsellä 99. Onko merkitystä?

http://www.varaosahaku.fi/?link=item&post_id=26263666 tuossa olisi 40km päässä oleva, siinäkin tosin kaikki notulit eri.

Eli uskaltaako sitä alkaa ostamaan kumpaakaan, vai onko noilla notuleilla mitään väliä? luulisi kuitenkin 98-06 samalla koneella olevissa abs pumput kuitenkin olevan samanlaiset (vai vaikuttaako asiaan jos on luistonestot jne? näissä kummassakaan puretuissa ei kuitenkaan ilmeisesti ole olleet.)

Pikaisia neuvoja odottelen, korjaaja odottelee nyt palinin lausuntoa, enkä kyllä ala lyömään melkein puolen auton hintaa pelkkään osaan + siihen vielä päälle työt kun ei ihan helpoin kuitenkaan ole edes vaihtaa. Vaihtoehtoisesti ottaisin koko helvetin abs valon pois mittaristosta, muttakun ajotietokone herjaa kuitenkin sitä..

Edit: Palinille vielä soittelin tämän postauksen jälkeen, siellä sanoivat, ettei merkinnöillä pitäisi olla väliä, purkamoilla taas sanoivat, että kaikki numerot täytyisi täsmätä, yhtäkään samoilla numeroilla täsmäävää en ole suomenmaalta löytänyt, eikä edes uusi osa ole samalla numerolla (1000-1200e hintaero vain vrt. purettuun..). Lähtisittekö itse ostamaan käytetyn vaiko tilaamaan aivan uuden (puolet auton hinnasta.. ja rahakin tällä hetkellä rajallinen kun sairaseläkkeellä + katsastus 3viikon päästä.)
« Viimeksi muokattu: 10.07.2013, 12:06:52 kirjoittanut Addie86 »

Poissa (Miksu)

• Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • www.carcom.fi
Vs: Volvo s80 '99 2.4 170hv Abs Rele/moottori
« Vastaus #1 : 10.07.2013, 20:28:54 »
Onko se pumppu mitattu ja todettu, että se on rikki vai ainoastaan taas tuijotettu vain sitä mitä tietokone näyttää vikakoodina.
Erittäin harvinaisia on ne vikakoodit, joista voi edes kokemuksella sanoa, että vika on juurikin jossain tietyssä osassa... jokainen osa kun toimii sähköllä ja sähköllä toimiviin osiin liittyy hyvin läheisesti virtapiirit joista erityyppisiä asioita mittamalla auton ohjausyksikkö synnyttää vikakoodin,  vikakoodi on yleensä nimetty jonkin komponentin mukaan, minkä virtapiirin mittaamisesta vikakoodi on syntynyt.

Mutta se on varma, että tietokone ei kykene menemään sinne sähköjohtojen toiseenpäähän tekemään sitä komponenttimittausta, eli aina jää pitkät pätkät johtoja, liitoksia ja muita piiriin liittyviä komponentteja ja toimintoja vielä tutkittavaksi sille joka noita vikoja tutkii.

Ja vielä sanottakoon kokemusperustaisesti, että omalle kohdalle ei oo vielä sattunut vikaa tuossa pumpussa, mutta joitain kertoja on vika ollut siinä liitoksessa /abs-yksikön piirilevyssä/juotoksissa joka kytkeytyy pumppuun, kun ohjausykskkö tökätään paikalleen.

Tiivistettynä siis:  Itse en osaisi ainoastaan tietokoneen ruudun avulla kertoa, että pumppu on rikki.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2013, 20:31:03 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa Addie86

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 11.07.2013, 00:43:03 »
Juu, täytyypi siis alkaa piiskaamaan korjaajaa, että alkaa katsomaan pumpun liitokset jne ennempää. tämä tosin tulee kalliimmaksi kuin pumpun vaihdattaminen, sen verran kovat tuntiliksat on vaikka puhutaankin about 75% pois normaaliveloituksesta minun kohdallani. Itse kun en noista sähköjen mittauksista mitään tiedä, sen tiedän, että abs boksi on kohtuu helppo ainakin itse irroittaa ja jopa avata varovasta dremelillä/ käsisahalla tjsp kun piirilevy on melko liki muoveja ja sieltä niitä kylmäjuotoksia löytyy usein, jo vaikka itse kone ei vielä herjaisi mitään.
Tosin, itse menin niinkuin korjaaja sanoi ja pyysi vielä käymään hakemaan varmistuksen palinilta vaikka hänenkin oma kone näytti pumppu/rele vikaa, mutta eihän se toki toimi jos ei saa esim signaalia/virtoja.
Niin ja vika alkoi siten, että puolen vuoden ajan se välillä syttyi, mutta kuitenkin absit toimi normaalisti, ja oli taas välillä pois jne, sain katsastettua ilman vikamerkintöjä tasan vuosi sitten, samana päivänä se kuitenkin paukahti lopullisesti se teksti + valo ja nyt on vuodenpäivät ollut, itse kun en niitä abseja niin kaipaa, katsastuskonttori asia eri..
Eli tämäkin VOISI viitata liitäntä häiriötä tai ihan tärinästä johtuvaa kylmäjuotosten lupullista irtisanomista.

Poissa Addie86

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 15.07.2013, 19:49:27 »
Tulipa käytyä nyt sitten vielä palinilla viime perjantaina, samaaa vikakoodia näytti (ei yllätys), kuitenkin oli niin reilu kaveri, että repi roinaa konehuoneesta pois (pääasiassa ilmaputsarin + kiinnikkeet) että pääsi kiinni pumppuu, syötettiin virta ja kyllähän se hyrräsi, eli vika siis abs boksissa mitä ilmeisimmin, nyt puolisentoista viikkoa odottelen, että katsastus tulee, haen 30 päivää lisäaikaa ja lähetän samana päivänä kun katsastan niin tuon abs boksin huollettavaksi / uudelleen kolvattavaksi / zekattavaksi onko kylmäjuotoksia tjsp piirejä palanut jne.
Palinilla ehdoitettiin paikkaa nimeltä Vekatronics, kuulemma ~2viikkoa menee aikaa.
Onko kenelläkään mitään muita paikkoja mielessä missä tekevät nopeasti, kohtuu halvalla + takuulla tuon työn. Tarkastuksen ne varmaankin jokapaikassa tekee boksille jollakin, ennenkuin veloittaa koko summaa? siis JOS vika nyt ei sitten olekaan siltikään abs-ohjausyksikössä.
Toinen asia, pitäisikö minun suojata pumpun alaosaa jotenkin kun nyppään boksin irti ja lähetän sen, kun lämpimään talliin sitä en saa, ettei tulisi kosteusvaurioita.

Poissa (Miksu)

• Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • www.carcom.fi

Poissa Addie86

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 16.07.2013, 01:15:16 »
Kiitoksia, täytyypi olla yhteydessä. Tosin matkat on pitkät molempiin paikkoihin, mutta kulkee se postikin. ja tuskin mikään paikka korjaisi vaikka ajaisi suoraan autolla sinne, että työpäivän ajassa tekisivät.

Poissa Jantunen

• Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe
  • *
    • Sercap Huoltopalvelut Oy
« Vastaus #6 : 16.07.2013, 10:48:33 »
Kyllä meillä korjaus ohjainlaitteelle onnistuu tehdä saman päivän aikana kun vain sopii päivän. Toki jos laitat ohjainlaitteen matkahuollolla tulemaan aikaa menee todennäköisesti 3 vrk, jos ei tule mitään tavallisuudesta poikkeavaa eteen.
nyk. V70 vm.2003 D5 man xxxhv / 6xxnm
ex.   V70 vm.2004 D5 man
ex.   V70 vm.1998 D5252T

Poissa Addie86

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #7 : 16.07.2013, 18:31:43 »
Samaa sanoivat vekatronicsilla, 2vuoden takuu ja 160e. 2-3päivää kestänee matkahuollolla. vekaan matkaa olisi 200km, kemiin tai rovaniemelle 800km suunta.. :) Pähkäilen tässä vielä viikon mihin sen lähetän, ensi viikon torstaina käyn hakemassa jatko-ajan ja sitten postitan joko teille tai tuohon lähelle, tosin taitaa se matkahuolto about samaan aikaan kuljettaa oli sitten missä tahansa kaupungissa. Onko muuten ohjeita paketoinnille, kuinka herkkä tuo ohjainyksikkö on? Meneekö pehmustetussa maxikirjeessä vai pienessä pahvilaatikossa kuplamuovin / sanomalehtien ympäröimänä?

Poissa Jantunen

• Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe
  • *
    • Sercap Huoltopalvelut Oy
« Vastaus #8 : 18.07.2013, 11:44:03 »
Ei ole kovin herkkä hajoamaan. Voi pakata esim MH:n rahtipussiin ja laittaa vaikka sitä sanomalehteä ympärille.
nyk. V70 vm.2003 D5 man xxxhv / 6xxnm
ex.   V70 vm.2004 D5 man
ex.   V70 vm.1998 D5252T

KL-varaosat  Race.fi