Kaverilla on tommonen 2000-vuosimallin S40 automaatti-sedan ja sille on tehty tässä parin vuoden sisällä melko paljon remonttia, jos ei muuten niin ainakin katsastukseen...
Viimeisin homma oli tässä aivan äsken kun härveli alkoi pitämään ihme kolinaa oikealta puolelta edestä.
Laite on oikeestaan kolissut aina ostohetkestään... Kolinaa on yritelty poistaa vikavaihtoehtoja tutkimalla ja osia uusimalla, joskus paremmalla lopputuloksella joskus heikommalla.
Eli hyvällä tsägällä kolinat vähenee, huonolla tuurilla ei.
Tosiaan, viimeisin temppu oli se kun yhdeksi kolinan syyksi paljastui katkennut oikeanpuoleinen etuvieteri. Kiepin verran oli pudonnut jousesta pois. Hyvä tuuri että ei ollut kiepahtanut jousilautasesta yli... ja rikkonut muuta mennessään. Ainoa jonka tuo katkeaminen oli onnistunut tuhoamaan oli se yläpään pieni muovilaakeri, se kun oli vääntynyt vinoon.
No, uutta jousta molemmille puolille ja tietenkin uudet etuvakaajan koiranluut samaan syssyyn, eihän ne vanhat ehjänä kumminkaan irtoa kun tolpan ottaa irti. Pystytangoissa tietenkin alapää jo kolinaväljä. Samalla uusittiin etujarrupalat.
Pyöränlaakereissa ei tunnu mitään välystä ja vetoniveletkin tuntuvat olevan o.k. Alatukivarret ja pallonivelet ja RT-päät tuntuvat hyviltä ja eikä leimaukkokaan niistä viimeksi mitään klappia löytänyt.
Edelliseen leimaan uusittiin takapäähän ne lyhyet tukivarrenpätkät pyöräntuentaan, vi**umainen homma, etenkin ne lyhyet joiden toisesta päästä säädetään kallistuksia epäkeskopultilla...
Tieteskin ne olivat ruostuneet just siitä kohtaa umpijumiin, eli rälläkkähommia... Paskempi homma vaan korjata nuo säätö/epäkeskopultit, mutta tulihan ne kuntoon kun oli pakko. Tämäkään ei kokonaan poistanut kolinoita autosta.
Eli, mitäs kannattais vielä tsiigata ja tiirailla? Mistä voipi löytyä klappia???
