Samppasport  Futurez

Volvo 960 murheita

  • 12 Vastauksia
  • 5388 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa erlemi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Volvo 960 murheita
« : 31.07.2012, 18:27:24 »
Ensin perustiedot eli 960 2.5 l, vm 1995, automaattilaatikolla, ajettu 240 000 km, tuotu saksasta 2006, automaatti-ilmastoinnilla.

Ensimmäinen ongelma on puhaltajan 5-nopeuden puuttuminen, ei siis toimi ollenkaan. Kaikki muut nopeudet (1-4) toimii niinkuin pitää. Ilmastoinnin säätöpaneeli on vaihdettu kerran käytettyyn (ebaysta ostettu) mutta ei toiminut 5-nopeus siinäkään ja se tais sekoilla jotain muutakin. Volvolla ei saaneet ilmastoinnista vikakoodeja jostain syystä katottua ja ne meinas että vika on tossa säätöyksikössä. Onkohan vika siinä koska mun tietojen mukaan jos on joku vastus kärähtänyt niin sillon ei toimi noi pienemmät nopeudet ollenkaan?
Siihen liittyen vielä joskus tuntuu että ilmastointi pätkii välillä tai ei puhalla niin kylmää kun pitäis vaikka oli ilmastointihuollossa keväällä. Myöskin ilmastoinnin ollessa päällä ja kiihdyttäessä suurinpiirtein täysillä keskikonsolin ilma-aukoista loppuu ilman tulo kokonaan kiihdytyksen ajaksi. Ilmastoinnin ollessa pois päältä puhaltaa kai normaalisti. Onko kompura paskana vaikka se on vaihdettu muistaakseni suomessa joskus 2006-2008.

Sisäilmankierrosta yks pieni kysymys kun talvella se meni napista päälle ja pois mut nyt kesällä sen tuntuu elävän omaa elämää eli joskus menee päälle ja joskus ei, onko toi normaalia tossa automaatti-ilmastoinnissa?

Ja toinen asia mikä rassaa: kylmänä (vaikka kesällä) kun lähtee ekaa kertaa liikkeelle niin laatikko "pihtaa" kolmoselle vaihtamista eli pitää kierroksia lähes 3000 normaalilla kiihdytyksellä ja yhtäkkiä vaihtaa kolmosen ja heti sen perään nelosen. Vanhemmassa vm 1993 autossa tommosta ongelmaa ei ole. Laatikkoon vaihdettiin öljyt tossa vähän ennen joulua..

Koittakaa saada selvää sekavasta tekstistä ja kiitos jos joku vaivautuu vastaamaan  8)

Poissa Kettu-

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 133
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 murheita
« Vastaus #1 : 01.08.2012, 00:20:46 »
Mulla tekee kans kiihdyttäessä niin että ei tuu ilmaa mistään :D hassu juttu.
850 -96 2.5 10v aut. Ex
960 -96 2.5 man. Ex
S40 -04 t5 awd man. Ex
V70 mkIII-08 2.4D man. Ajossa

hevonen

  • Vieras
Vs: Volvo 960 murheita
« Vastaus #2 : 01.08.2012, 10:37:18 »
Sen kuuluukin ottaa ilmastointi pois päältä kun mennään lappu lattiassa.

Ootko kattonut sulakkeet, täysnopeuspuhallukselle on muistaakseni oma sulake. Tai sitten ei tässä mallissa... :P

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Volvo 960 murheita
« Vastaus #3 : 01.08.2012, 17:25:26 »
Mulla tekee kans kiihdyttäessä niin että ei tuu ilmaa mistään :D hassu juttu.

Alipainekello vuotaa, siksi ohjaa puhalluksen varpaille, onko ehjää olemassakaan?
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Volvo 960 murheita
« Vastaus #4 : 01.08.2012, 19:33:05 »
Ensin perustiedot eli 960 2.5 l, vm 1995, automaattilaatikolla, ajettu 240 000 km, tuotu saksasta 2006, automaatti-ilmastoinnilla.

Ensimmäinen ongelma on puhaltajan 5-nopeuden puuttuminen, ei siis toimi ollenkaan. Kaikki muut nopeudet (1-4) toimii niinkuin pitää. Ilmastoinnin säätöpaneeli on vaihdettu kerran käytettyyn (ebaysta ostettu) mutta ei toiminut 5-nopeus siinäkään ja se tais sekoilla jotain muutakin. Volvolla ei saaneet ilmastoinnista vikakoodeja jostain syystä katottua ja ne meinas että vika on tossa säätöyksikössä. Onkohan vika siinä koska mun tietojen mukaan jos on joku vastus kärähtänyt niin sillon ei toimi noi pienemmät nopeudet ollenkaan?
Siihen liittyen vielä joskus tuntuu että ilmastointi pätkii välillä tai ei puhalla niin kylmää kun pitäis vaikka oli ilmastointihuollossa keväällä. Myöskin ilmastoinnin ollessa päällä ja kiihdyttäessä suurinpiirtein täysillä keskikonsolin ilma-aukoista loppuu ilman tulo kokonaan kiihdytyksen ajaksi. Ilmastoinnin ollessa pois päältä puhaltaa kai normaalisti. Onko kompura paskana vaikka se on vaihdettu muistaakseni suomessa joskus 2006-2008.

Sisäilmankierrosta yks pieni kysymys kun talvella se meni napista päälle ja pois mut nyt kesällä sen tuntuu elävän omaa elämää eli joskus menee päälle ja joskus ei, onko toi normaalia tossa automaatti-ilmastoinnissa?

Ja toinen asia mikä rassaa: kylmänä (vaikka kesällä) kun lähtee ekaa kertaa liikkeelle niin laatikko "pihtaa" kolmoselle vaihtamista eli pitää kierroksia lähes 3000 normaalilla kiihdytyksellä ja yhtäkkiä vaihtaa kolmosen ja heti sen perään nelosen. Vanhemmassa vm 1993 autossa tommosta ongelmaa ei ole. Laatikkoon vaihdettiin öljyt tossa vähän ennen joulua..

Koittakaa saada selvää sekavasta tekstistä ja kiitos jos joku vaivautuu vastaamaan  8)


5-nopeus:

Tarkista / vaihda pääteaste eli osa 4/31
Piirikaavio
Komponentit


Ilmanvaihto / viilennys

Jos ei kylmäkoneessa ole tehoja, onko höyrystymis -paine (-lämpötila) mitattu? Pitäisi olla kuitenkin alle +10*C, pätkiikö kompuran käynti? Lauhdutin puhdas? Mitattu puhallusilma keskisuuttimista minimi asetuksella maksimipuhalluksella?
Ilmantulo loppuu kiihdytyksissä, koska alipainevuoto yhdessä 2-toimikellossa hävättää alipaineet ja näin ilma ohjautuu jaloille. Sisäilman kierrätys menee päälle aina, kun kuuman auton käynnistää, ECC haistelee sisäilman lämpötilan ja sen laskettua tarpeeksi lähtee sisäilmankierrätys pois päältä. Tarvitseeko sitä muuten edes päällä pitää?

Laatikko:

Pelaako moottorinohjaus muuten normaalisti? Kaasuläpän asentotunnistin kertoo kuormasta sekä motronicille että laatikon ohjausyksikölle, kickdown vaijeriakaan ei näissä ole, joten tämä tulee ekana mieleen.



« Viimeksi muokattu: 01.08.2012, 19:36:02 kirjoittanut Juniku »
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa Juniku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Volvo 960 murheita
« Vastaus #5 : 03.08.2012, 15:58:09 »
Ja toinen asia mikä rassaa: kylmänä (vaikka kesällä) kun lähtee ekaa kertaa liikkeelle niin laatikko "pihtaa" kolmoselle vaihtamista eli pitää kierroksia lähes 3000 normaalilla kiihdytyksellä ja yhtäkkiä vaihtaa kolmosen ja heti sen perään nelosen.

Voisko se 3:n solenoidi jumia / olla tukossa? Saako se varmasti ohjauksen, onko vikakoodit katottu?
Laatikkoöljyt Dexron II vai Dexron III ?
Volvo 965 -91 461tkm B6304F AW30-40 1041 3,73 - Ajossa.

Poissa alssu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 murheita
« Vastaus #6 : 15.08.2013, 18:39:08 »
Mun 960 automaattilaatikossa samanlaista häikkää.
Kakkosen jälkee vaihtaa heti neloselle? Muutenki tuntuu että välillä turpiinilukko menee ajossa päälle-pois.

Poissa hss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 murheita
« Vastaus #7 : 16.08.2013, 15:43:48 »
Alipainekellossa tosiaan vikaa. Jossain oli siihen ohje, jossa jokin letku tukittiin. Tällöin toimii paremmin muuten, mutta ei saa 100% puhallusta jaloille ja johonkin toiseen asennoista, mutta kiihdytyksissä puhallus ei sitten karkaa jaloille.

Laatikosta kannattaisi katsoa vikakoodit. Voisi hyvin olla Junikun mainitsema solenoidijumi.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 960 murheita
« Vastaus #8 : 16.08.2013, 20:47:18 »
Omassa -93 mallisessa tuo ilmastointi temppuilee lisäks jyrkässä ylä/alamäessä, eli alkaa puhaltaan kuumaa ainakin ylämäessä.
Hiemankin normaalia rivakampi (ei lappu lattiassa) kiihdytys pistää kans lämmöt päälle.
Missäs nuo alipainekellot sijaitsee, lämppärin sisällä tietysti vai?

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 960 murheita
« Vastaus #9 : 16.08.2013, 20:54:58 »
Omassa -93 mallisessa tuo ilmastointi temppuilee lisäks jyrkässä ylä/alamäessä, eli alkaa puhaltaan kuumaa ainakin ylämäessä.
Hiemankin normaalia rivakampi (ei lappu lattiassa) kiihdytys pistää kans lämmöt päälle.
Missäs nuo alipainekellot sijaitsee, lämppärin sisällä tietysti vai?

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7697.0

Mutta se että lämmintä tulee kiihdytettäessä ei ole normaalia. Toki, jos ilmasekoitin ei pysy mukana oikein, niin kun alipaineet katoaa -> automaattisesti lämppärin hanakin aukeaa ja tulee kuumaa sitten kennolle, joka saattaa tuon lämpimän tulemisen aiheuttaa. Tosin ilmasekoitinläppä pitäisi kyllä tajuta olla sekoittamatta kuumaa ilmaa sekaan jos sitä tulee.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 960 murheita
« Vastaus #10 : 16.08.2013, 20:56:06 »
Sen kuuluukin ottaa ilmastointi pois päältä kun mennään lappu lattiassa.

Ootko kattonut sulakkeet, täysnopeuspuhallukselle on muistaakseni oma sulake. Tai sitten ei tässä mallissa... :P

Kompura kyllä menee pois, oikeasti rankassa muuten ei kuulu puhallusten hävitä. Tosin ei sitä normaalissa kiihdytyksessä edes huomaa että kompura kytkeytyy pois, kylmää pitäisi silti hetkisen saada.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 960 murheita
« Vastaus #11 : 16.08.2013, 21:32:45 »
Voisko se 3:n solenoidi jumia / olla tukossa? Saako se varmasti ohjauksen, onko vikakoodit katottu?
Laatikkoöljyt Dexron II vai Dexron III ?

Kolmoselle ei ole mitään omaa solenoidia. Siellä on neljä solkkua.
S1 ja S2 on vaihteiden vaihdolle, sit omat vielä linja paineelle SLT ja turbiinin lukitukselle SL , niiden kombinaatioilla sitten menee eri vaihteet päälle.
http://www.volvotips.com/index.php/940-960/volvo-960-service-repair-manual/volvo-960-automatic-transmission-diagnosis-service-manual/

Laatikon öljyn lämpötila vaikuttaa sitten tuohon turbiinin lukkiutumiseen, eli kakkosella lukkiutuu, vain jos öljyn lämpö on yli +125°C
Kolmosen vaion jos öljyn lämpö on yli +60°C. Eli saattaa kylmällä tuntua, että jäis yks vaihde pois välistä, kun heittää kolmoselta neloselle ilman, että turbiini lukkiutuu siinä välissä.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: Volvo 960 murheita
« Vastaus #12 : 16.08.2013, 21:41:37 »
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=7697.0

Mutta se että lämmintä tulee kiihdytettäessä ei ole normaalia. Toki, jos ilmasekoitin ei pysy mukana oikein, niin kun alipaineet katoaa -> automaattisesti lämppärin hanakin aukeaa ja tulee kuumaa sitten kennolle, joka saattaa tuon lämpimän tulemisen aiheuttaa. Tosin ilmasekoitinläppä pitäisi kyllä tajuta olla sekoittamatta kuumaa ilmaa sekaan jos sitä tulee.

Kiitos, hyvät ohjeet.

Lämmöt tulee muuten jaloille ja muistaakseni raitisilma lähtee naamalta pois. Tuylee niin vähän tällä ajettua, ettei oikein tarkkaan muista miten se menee.
Ilmastoinnista on kylmäaineet kadoksissa, mutta ei kai se tähän vaikuta.

 

Futurez  Kulkukoira