Autoracing  KL-varaosat

saastelaitteet

  • 8 Vastauksia
  • 2536 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pannupää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
saastelaitteet
« : 12.07.2013, 10:37:45 »
Moro!
löytyisikö täältä sellaista tietäjää joka tietäisi volvon saastelaitteista . eli auto on 244 -88 2,3 k
2-kurkkuisella solex cisecillä ilman katalysaattoria. voiko noin vaan purkaa saastelaitteet pois ja tulpata reijät vai vaatiiko muitakin toimenpiteitä ja tarviiko suuttimia tai säätöjä muuttaa senjälkeen ja vielä että miten käy päästöjen kanssa eli meneekö leimasta läpi siltä osin ?

Niin ja EN sitten tarvi mitään suomi24 tyylisiä vastauksia tai mielipiteitä asiasta vaan kokemusperäisiä asiallisia vastauksia kiitos. :) :)

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: saastelaitteet
« Vastaus #1 : 12.07.2013, 13:08:09 »
Mitä saastelaitteita sulla siinä on? Pulsair ja EGR? Jos kaasutin on muuten säädöissä niin kyllä se päästöistä menee läpi. Kaasarin joko tarvitsee tai ei tarvitse uudelleen säätöä saatelaitteiden poiston jälkeen. Se riippuu niin monesta tekijästä, että en mene mitään lupaamaan.

Poissa pannupää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: saastelaitteet
« Vastaus #2 : 13.07.2013, 10:28:38 »
autossa on joku ilmapumppu joka painaa pakosarjaan käsittääkseni kylmänä ilmaa jotta päästöt vähenevät ja sisälokasuojassa kiinni muovimöykky josta lähtee kahdelta puolelta ohuita ilmaletkuja kaasariin ja imusarjaan .

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: saastelaitteet
« Vastaus #3 : 13.07.2013, 10:37:29 »
Taitaa olla toisinpäin. Eli pakokaasua johdetaan imuilmaan. Mutta omasta -82:sta purin joskus pois enkä tehnyt muuta. Eli voi toimia ilman säätämistäkin
No kun halvalla sai.

Poissa pannupää

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: saastelaitteet
« Vastaus #4 : 13.07.2013, 16:34:58 »
ok kiitoksia vastauksista , kaikki lisävinkit ja tiedot ovat edelleen tervetulleita .


Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2255
Vs: saastelaitteet
« Vastaus #5 : 14.07.2013, 17:14:06 »
Taitaa olla toisinpäin. Eli pakokaasua johdetaan imuilmaan. Mutta omasta -82:sta purin joskus pois enkä tehnyt muuta. Eli voi toimia ilman säätämistäkin
Voihan siellä olla Pulsair, joka taas toimii pannupään kuvailemalla tavalla.  ;)

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: saastelaitteet
« Vastaus #6 : 14.07.2013, 17:38:46 »
Voihan siellä olla Pulsair, joka taas toimii pannupään kuvailemalla tavalla.  ;)
Ai. No perhana :D
No kun halvalla sai.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1914
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: saastelaitteet
« Vastaus #7 : 25.07.2013, 22:46:12 »
B230k koneita on sellaisia joissa on sekä pulsair että egr. Helvetillinen putkihässäkkä.

Pulsairilla ei ole käytännössä mitään vaikutusta moottorin toimintaan, se on puhtaasti jälkikäsittelyä, EGR, eli pakokaasun takaisinkierrätys tuuppaa sitten pakokaasua imusarjaan jolla on jo vaikutusta..

Niiden pois ropsiminen ei vaikuta katsastukseen mitenkään, eli kyllä sen katsastussäätöihin saa ihan helposti. Se miten se EGR vaikuttaa sitten siihen miten insinööri on aivoitellut sen moottorin toimivan osakaasulla ja kuinka kaasarin osakaasuseoksia on viilailtu on näin sormituntumalla aika paha mennä sanomaan. Ainakin virranjakajan ennakkokellon pitäisi antaa enemmän ennakkoa osakaasulla jos on EGR, koska se pakokaasu siinä seoksessa heikentää syttymisherkkyyttä, josta voi seurata ilman EGR systeemiä nakutusta sellaisella kevyellä vedätyksellä. Jos kone vakio niin se nakutus ei särje sitä samantein, niin että jos nakutusta ilmenee sille pitää tehdä jotain, mutta ei reissua tarvitse kesken jättää, pyrkii vain ajamaan niin ettei se nakuta.

Poissa jannev

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: saastelaitteet
« Vastaus #8 : 30.08.2013, 16:08:56 »
Jule osuu naulan kantaan. Bendixin ohjausboksi kompensoi EGR ja Pulsair puuttumisen ja katsastus menee läpi. (B230K koneessa on myös nakutusanturi imusarjan alapuolella noin kaasuttimen kohdalla.)

Sportswagonissani on molemmat, Pulsair ja EGR (Exhaust Gas Recirculation), kumpikin toimimattomia ja CO2 arvot 2% luokkaa. Ei ole pakokaasupäästöissä ollut ongelmia.

Pulsair päästää ilmaa pakosarjaan jolloin polttoaine palaa täydellisemmin ja EGR ohjaa pakokaasua takaisin imusarjaan jolloin "ylimääräinen" palava aine palaa moottorissa. Ainakin teoriassa.
EGR putket voi puristaa kasaan (ne ruostuvat puhki moottorin ja rintapellin välistä, mistä niitä on mahdoton korjata...) ja juottaa umpeen tai irrottaa ja tukkia liitos. Irrotus onnistuu aika helposti, ainakin pakosarjan ja kaasuttimen irrottamisen jälkeen.
Pulsairin putken voi tukkia bitumiklöntillä tms. ettei pakokaasu virtaa ilmanpuhdistimeen. Pulsairin venttiilit jumittuvat auki jolloin putkesta kuuluu "römpötystä" ja pakokaasua virtaa ilmanpuhdistajaan ja kaasuttimeen noeten molemmat. Tässä linkki:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineSensors.html#PulsairValve
Venttiili voi myös ruostua ulkoseinästä puhki jolloin moottoritila nokeentuu pikkuhiljaa.

Omassa B230K (ilman lambda-anturia) EGR on tukittu puristamalla putket kasaan ja juottamalla päät.
Pulsair on jumittunut auki ja sen letku on tulpattu sisältä.

Eli tulppaa vaan ei vaikuta katsastukseen.
« Viimeksi muokattu: 30.08.2013, 16:12:18 kirjoittanut jannev »
245 -89 B230KG (non-Kat)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy