Autodiagnoosi  Carcom Oy

Kaavat yms laskelmat

  • 9 Vastauksia
  • 4756 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Kaavat yms laskelmat
« : 24.11.2013, 01:25:05 »
Koitin jotain ettiä ja voi ollakin, että on topic olemassa, joten jos näin on niin lyökää tämä lukkoon ja ohjastakaa mut sinne.

Elikkäs mulla on ostettu noita moottorin osia sieltä sun täältä ja nyt ennen kasaamista on tärkeetä laskea kaikki noi, että toimiiko. Jotain perusjuttuja oon kuullu, että lääkeruiskulla tavaraa männän päälle, kun siinä on noi "syvennykset" (nyt ei just muistu toi kutsumasana mieleen)

Eli noi "montut" täyteen lääkeruiskulla nestettä ja sama sitten tohon kannen palotilaan. Miten tää homma jatkuu tästä eteenpäin? Ja mitä muita laskelmia on nyt hyvä tehä. Niinjuu. Kansipahvi on perus Elringin massapahvi, joten sekin vaikuttaa asiaan (mitenkäs paksu se sitten onkaan kun on puristuksissa?).

KIITOS SUURESTI hänelle joka ohjastaa mua eteenpäin tässä ja pahottelut jos topic löytyy jo. Alotusviestiä voi muokata, jos on uusi aihe..
« Viimeksi muokattu: 24.11.2013, 01:27:40 kirjoittanut migl »
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Kaavat yms laskelmat
« Vastaus #1 : 24.11.2013, 01:26:43 »
No kun halvalla sai.

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Vs: Kaavat yms laskelmat
« Vastaus #2 : 24.11.2013, 01:37:09 »
Juurikin tuollaisia laskelmia pitäs tehä. Kiitoksia! En vaan elringin paksuutta tiedä puristuksissa.

Sit tota noi tilavuudet tosiaan kun lääkeruisku on 5ml että mitä se nyt on kuutioissa.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2013, 01:39:03 kirjoittanut migl »
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Kaavat yms laskelmat
« Vastaus #3 : 24.11.2013, 01:41:33 »
Juurikin tuollaisia laskelmia pitäs tehä. Kiitoksia! En vaan elringin paksuutta tiedä puristuksissa.

Sit tota noi tilavuudet tosiaan kun lääkeruisku on 5ml että mitä se nyt on kuutioissa.
http://muunnin.com/tilavuus/ ::) osoiteriville kirjoitin "tilavuusmuunnin" ja painoin enter ;)
No kun halvalla sai.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaavat yms laskelmat
« Vastaus #4 : 24.11.2013, 06:34:20 »
Itellä on jossain sellanen kirja kun "virittäjän käsikirja". Siinä oli paljon kaavoja ja muutakin hyödyllistä tietoa. Ostin sen Hot Rodista vuosia sitten.
V70 TDI

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Kaavat yms laskelmat
« Vastaus #5 : 24.11.2013, 10:37:23 »
1 ml =1 cm3.  Kansipahvin paksuus puristettuna on noin 1, 2 mm
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaavat yms laskelmat
« Vastaus #6 : 24.11.2013, 12:05:12 »
Iskutilavuus V= Pii*r²*h
r=sylinterin säde
h=iskunpituus

Puristussuhde e=(V+Vp+Vt) / (Vp+Vt)
Vp=palotilan tilavuus
Vt=kannentiivisteen tilavuus(tämä lasketaan samalla kaavalla kuin iskutilavuus)

Vp= (V / (e-1))-Vt


Muoks:Dekistä yli tuleva männän tilavuuden osuus pitää vähentää puristustilavuudesta.
Ja tietysti jos mäntä jää dekin alle, niin pitää se tilavuus lisätä puristustilavuuteen.

Muoks2: Yksiköt mm ja cm³(cm³ on sama asia kuin cc ja ml)
« Viimeksi muokattu: 24.11.2013, 12:47:19 kirjoittanut järviin »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Kaavat yms laskelmat
« Vastaus #7 : 24.11.2013, 12:28:03 »
Iskutilavuus V= Pii*r²*h
r=sylinterin säde
h=iskunpituus

Puristussuhde e=(V+Vp+Vt) / (Vp+Vt)
Vp=palotilan tilavuus
Vt=kannentiivisteen tilavuus(tämä lasketaan samalla kaavalla kuin iskutilavuus)

Vp= (V / (e-1))-Vt

Onko otettava huomioon myös se, että nouseekö mäntä sylinteriputken tason ylle vai jääkö alle vaiko meneekö tasalle.

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: Kaavat yms laskelmat
« Vastaus #8 : 24.11.2013, 12:37:56 »
Onko otettava huomioon myös se, että nouseekö mäntä sylinteriputken tason ylle vai jääkö alle vaiko meneekö tasalle.
Ai niin.
Dekistä yli tuleva männän tilavuuden osuus pitää vähentää puristustilavuudesta.
Ja tietysti jos mäntä jää dekin alle, niin pitää se tilavuus lisätä puristustilavuuteen.

Poissa migl

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 721
  • Ventelä Racing Team
Vs: Kaavat yms laskelmat
« Vastaus #9 : 24.11.2013, 15:42:18 »
Kiitoksia kiitoksia. Nyt mä lähen kirjaamaan eri mittoja yms tilavuuksia. Katotaan mitä tulee :'D
Nykyiset Volvot: Volvo 740 sedan 8v vinokoneella +500whp ja pari perus 740 sedania.   
Edelliset Volvot: Niitä on paljon ja vähän päälle.

 

Kulkukoira  Proturbo