Siis paljonko tuo RN-sarjan B5234T3 koneen vakio ahtopaineet tarkalleen ovat?
Tässä moottorissa on käsittääkseni aina (korjatkaa jos olen väärässä) Motronic ME7 moottorinohjaus, eli tämä ei ole perinteinen ahtopaine-ohjattu järjestelmä, vaan moottoriohjainlaite laskee tapauskohtaisesti tarvittavan ahtopaineen (=ilmamäärän), sytytysennakon, polttoainemäärän, imuilmanlämmön ja sen perusteella miten paljon kaasua painetaan, ja täten sillä perusteella miten paljon vääntömomenttia kuljettaja pyytää. Tästä käsittääkseni nimitys "vääntöohjattu" moottorinohjaus.
Ja tästä pääsemmekin sitten siihen, että koska ahtopaine on yksi muuttuja tässä yhtälössä jossa tehoa kehitetään ilmamäärän, bensamäärän ja sytytysennakon perusteella, "vakio" ahtopainetta ei periaatteessa ole, vaan esim. vuoristossa jossa ilma on "ohuempaa" ahtopaine voi olla vaikka 1bar, kun taas merenpinnan tasolla ahtoa onkin sitten vaan 0,5bar ja molemmilla tuotetaan sama teho ja vääntömomentti.
Jos sinulla on huono kaasuun reagointi tai kone muuten vaan tuntuu laiskalta ja nuhjuiselta, siellä on TCV, eli "turbo control valve", myös tunnettu nimellä "boost pressure valve" joka ohjaa ahdinta, tai tarkemmin hukkaporttia ja sen mukaan ahtoja. On jonkinasteinen tyyppivika näissä peleissä tuon "hajoaminen" ja sen mukana laiska kone.
http://www.redlinemotive.com/replacement/volvo/boostpressurevalve.aspMutta siellä on tietty ahtopaine joka "tarvitaan" tietylle tilanteelle ja siellä moottoriohjainlaitteessa on esiohjelmoidut "ahtokartat" joiden mukaan TCV:tä ohjataan ja sitä mukaa ahtopainetta. Korkein ahtopaine pitäisi olla luokkaa 0,8bar nurkilla, mutta kuten sanottua riippuu aivan tilanteesta sekin.