Autodiagnoosi  Carcom Oy

Turbossa vikaa 940 dsl?

  • 9 Vastauksia
  • 3002 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa suru

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Turbossa vikaa 940 dsl?
« : 27.03.2011, 18:36:31 »
Minulla on 940 volvo, olen myymässä sitä pois, oli pakko ostaa isompi. (Perhettä...) Jotta selviää, mistä vehkeestä kyse, pistän tähän: nettiautossa myynnissä ID:llä 3735474 - ja tämä ei ole mainos, vaan selventää mistä vehkeestä kyse. Pistän joko tuon tiedon tai kirjoitan 30 riviä autosta tekstiä :(.
 
Tänään kävi ostajaehdokas, ettei olisi tämänkin foorumin lukija :). Kertoi, että hänellä on 740 volvo, jossa on sama kone (eli tuo audivolkkarin rivikutonen dsl) sekä turbo. Hänen mukaansa tämä kiihtyy laiskasti, ihan kuin turbo ei olisi mukana. Auto on leimattu, ja päästöarvot olivat ok, samoin kylmäkäynnistyksessä eikä ajonkaan aikana pakokaasu ole pahan väristä, samoin kone tuntuu olevan ehjä. (Edellisessä ysinelikymppisessä meillä oli turbo hajalla, ja savupilvi oli mainittava.)

Eli, olisiko täällä ihmisillä valkeutta ja mielipiteitä asiassa? Voisiko olla niin, että turbo olisi viallinen? Jos, niin pystyykö mikään korjaamo mittaamaan turboa mitenkään? Vai olisiko kyse "vääristä seoksista" tms- kulutusarvothan tuossa ovat normaalit ja päästöt samoin. Vai onko tämä auto sen verran painavempi kuin 740? Olisiko heittää ajatuksia? Vai pitäisikö etsiä jostain toinen ysinelikymppinen ja "mennä viivalle"? Ei viitsisi enää tuota autoa paljoa laittaa, siinä on tehty kaikki remontit tähän mennessä, viimeksi vaihdettiin hehkut (koneistamalla), vaihdettiin perä ja tasapainotettiin kardaani...

Poissa oceanic7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 76
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbossa vikaa 940 dsl?
« Vastaus #1 : 27.03.2011, 19:15:33 »
Hei,
olen ollut kiinnostunut autosta ja olemme sähköpostitelleet aiheesta, päädyin kuitenkin erääseen toiseen Saksasta tuotuun yksilöön.  Selasin viestihistoriaamme läpi ja siellä ilmoitit auton kulutuksen olevan "kympin kieppeillä", tuo on ymmärtääkseni liian paljon joten voihan siellä olla jotain kulkupuolen vikaa esim turbossa, tai orava nahkoineen ilmanputsarikotelossa tai mitä vaan muuta. Oma ostamani volvo menee n. seitsemään litraan ja maantiellä alle sen vaikka rouvallani on kohtalaisen painava kaasujalka. Meidän yksilössä turbo tulee hyvin reippaasti mukaan kun kierrokset ylittää 2500rpm, sitä ennen meno on sellaista verkkaista. Sitten kun turbo tulee mukaan, auto lähtee kyllä aivan riittävästi.
V70 2.5t -98

Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Turbossa vikaa 940 dsl?
« Vastaus #2 : 27.03.2011, 20:16:13 »
Harmi että on vähän kallis, tuo olisi ehkä hyvä ostos viimeiseksi volvo-merkkiseksi käyttöautokseni ???.

Enivei, ei ole ahdinviasta kyse mitenkään luultavasti, syöttö- ja ennakkosäädöt kohdilleen ja vetää. Kulutuskin laskee hämmentävän paljon kun kääntää ennakkoa sillain että kone toimii hyvin, ei sillain kun ohjekirja sanoo. Kts. FAQ-osio ennakonsäädön yms osalta.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Turbossa vikaa 940 dsl?
« Vastaus #3 : 28.03.2011, 00:02:12 »
Jos kerran 10L nurkilla vie, ni se on aivan liikaa tuollaiselle, ellei pyöritä pelkästään kaupunkirallia talvella.

Eli pumppu säätöihin ekana.

Sitten jos ei piristy ja kulutus laske ja tehot nouse tarpeeksi ni tarkistetaan ahtovuodot, eli ettei ahtopaineet karkaa turbon, intercoolerin ja imusarjan välistä pihalle.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa suru

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbossa vikaa 940 dsl?
« Vastaus #4 : 30.03.2011, 07:40:06 »
Mites tuossa säädetään seokset?  Siinä on varmaan joku säätöruuvi jossain? (Haynesin huoltokirja on, mutta se on vain bensavehkeen- dieselkonetta siellä ei ole käsitelty :( ).

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Turbossa vikaa 940 dsl?
« Vastaus #5 : 30.03.2011, 07:46:14 »
Kyse on pumpun ajoituksen säädöstä, ei seoksen.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa suru

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbossa vikaa 940 dsl?
« Vastaus #6 : 30.03.2011, 18:39:48 »
Löysin sen pumpun, luultavasti se on siinä mihin tulee polttoaineletkuja jne. Paha vain, että ei viitsisi jokaista hanikkaa ja mutteria siitä avata. Olisi ollut kiva kokeilla, auttaisiko tuohon laiskuuteen tuo ajoitussäätö: mietin, että olisin vähän säätänyt, ja kokeillut. "Säätö, kiihdytys, säätö, kiihdytys"..

Ai autokorjaamoon? Joo, motivaatio nolla. Jos tuota ei kukaan osta, maalaan sen vihreäksi ja ajan mereen. Syksyn loppu: määräaikaishuolto, kevään alussa hehkut, äsken perän vaihto ja kardaanin tasapainotus. Ihan liikaa mennyt rahaa. Auto on kyllä nyt kunnossa, paitti tuo polttoainepuoli. Ehkä. En jaksa uskoa, että turbo olisi hajalla. Se turbon ahtopainetesti maksaa melkein satasen, ja pumpun säätö toisen satasen- sillä rahalla saa aika monta litraa vihreää maalia. Ei enää senttiäkään rahaa tuohon autoon.  :-\ :buck2:

Eli... olisiko kenelläkään valokuvaa pumpusta, ja siihen merkattuna vaikka nuolella, missä tuo ajoituksen säätöruuvi oikein sijaitsee? En jaksa uskoa, että saisin vahinkoa siellä aikaan- jos tiedän oikean ruuvin, niin ei se siitä pienestä säädöstä hajoa. Ja jos hajoaa, niin meri odottaa.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Turbossa vikaa 940 dsl?
« Vastaus #7 : 30.03.2011, 19:54:30 »
Ei sitä ajoitusta ihan ruuvia käätämällä säädetä. Tuossa http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=659.0 ohjeet ennakon säätöön.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa suru

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: Turbossa vikaa 940 dsl?
« Vastaus #8 : 30.03.2011, 20:02:11 »
Joo, luin tuon, ja totesin että antaa olla :). Se on näköjään että "pura puolet moottorista ja säädä" :D.

Aloin tässä muistia penkoa, ja kyllähän tuollaisen kolmannesmatkalaisen koneen (alle 300 tkm) pitäisi olla vielä tiukka. Tuo ei esim. meinaa lähteä pakkasella millään käyntiin, 20 astetta pakkasta on kova pala- kaksi muuta dieseliä pihassa lähtevät avainta vilauttamalla. Eli: Ei se ole mistään muusta kyse kuin pumpun säädöistä. Olkoot tuossa pihassa, kyllä sen joku vuoden sisällä tuosta ostaa :). Minä en enää pistä senttiäkään tuon remontteihin  :nohnoh

Paikalla TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Turbossa vikaa 940 dsl?
« Vastaus #9 : 30.03.2011, 21:00:00 »
Siinä tarttee käytellä kone vähän lämpöseks ja avata kokonaista 4 pulttia. Ja ohjeistus on mielestäni perusteellisehko... Hitto kun ei tähän väliin taivu hakemaan viimeistä Volvoa itelle kun nuita on jo, kun ei nuista etuvetovessoista pääse edes eroon :P
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

 

Elekma  Autoracing