Elekma  Autoracing

V70 -97 TDi polttaa sulaketta nr. 2 (polttoainepumppu)+ käyntihäiriö

  • 6 Vastauksia
  • 3112 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jaspo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Elikkäs otsikon mukainen vika.

Kerran lähti uudella sulakkeella käyntiin, . sammui itsekseen ja enää polttaa vaan sulaketta(main fuses boksista nr.2). pyörittää kokoajan, muttei käynnisty

Viittaisi että jokin johdoista olisi mennyt huonoksi? mistä kannattaa alkaa etsimään vikaa?

EDIT: sen verran tuli kokeiltua että virrat päällä polttaa heti uuden sulakkeen sulaketta laittaessa, missähän lie oikonen?!?
« Viimeksi muokattu: 24.10.2013, 15:28:17 kirjoittanut jaspo »

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -97 TDi polttaa sulaketta nr. 2 (polttoainepumppu)
« Vastaus #1 : 24.10.2013, 15:05:18 »
Kyseisen 50 A pääsulakkeen kautta virta menee kahden releen (15 l  ja X) kautta noin 9:lle pikkusulakkeelle, niin kannattaisi katsoa, mikä niistä on palaneena. Vähän rajautuisi oikosulun paikka. Arvaus: Luultavasti kampikammion tuuletusputken lämmitin on oikosulussa ja se on polttanut pikkusulakkeenkin, jonka saman sulakkeen takana on myös syöttöpumpun sähkö. Ota irti kampikammion tuuletusputken PTC-lämmittimen johtoliitin ahtimen tuloröörin haarasta ja laita ko. sulake kuntoon, mikäli tästä on kyse. Hanki sitten uusi lämmitin (=imuilmaletkun pätkä ja haarakappale, joka sisältää lämmittimen) ennen pakkasia, ettei tukkoonjäätymisen seurauksena moottoriöljyt lennä pihalle.
Edit: Jaaha, tuon lisäyksen perusteella vika taitaa olla muualla, koska pääsulake palaa toistamiseen.
« Viimeksi muokattu: 24.10.2013, 15:07:21 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa jaspo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -97 TDi polttaa sulaketta nr. 2 (polttoainepumppu)
« Vastaus #2 : 24.10.2013, 15:10:29 »
kyseessä on 10a pikkusulake

Poissa jaspo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -97 TDi polttaa sulaketta nr. 2 (polttoainepumppu)
« Vastaus #3 : 24.10.2013, 15:31:02 »
Kyseisen 50 A pääsulakkeen kautta virta menee kahden releen (15 l  ja X) kautta noin 9:lle pikkusulakkeelle, niin kannattaisi katsoa, mikä niistä on palaneena. Vähän rajautuisi oikosulun paikka. Arvaus: Luultavasti kampikammion tuuletusputken lämmitin on oikosulussa ja se on polttanut pikkusulakkeenkin, jonka saman sulakkeen takana on myös syöttöpumpun sähkö. Ota irti kampikammion tuuletusputken PTC-lämmittimen johtoliitin ahtimen tuloröörin haarasta ja laita ko. sulake kuntoon, mikäli tästä on kyse. Hanki sitten uusi lämmitin (=imuilmaletkun pätkä ja haarakappale, joka sisältää lämmittimen) ennen pakkasia, ettei tukkoonjäätymisen seurauksena moottoriöljyt lennä pihalle.
Edit: Jaaha, tuon lisäyksen perusteella vika taitaa olla muualla, koska pääsulake palaa toistamiseen.

Raplasin syöttöpumpulle menevää kolmenapa pistoketta, nyt auto lähtee käyntiin mutta käy vain 2-3sek ja sammuu, kaasua kun antaa nii käväisee 3500rpm ja sammuu, ja tätä pystyy jatkamaan niinkauan ku akku kestää.

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Pääsulakerasian pikkusulake 11B/2? Sen perässä on moottorinohjain (ECU) ja syöttöpumpun sähköt. Esimerkiksi syöttöpumpun alaosassa on ennakonsäädinsolenoidi, johon sähkö menee tuosta sulakkeesta suoraan (alku vihreä/valkoinen, loppu vihreä) ja solenoidin toisesta johtimesta ECU katkoo sen virrankulkua. Josko kyseinen syöttösähköjohto on hiertynyt oikosulkuun moottorin runkoon? Samasta sulakkeesta haarautuu pumpun 8-napaiseen liittimeen (alipainepumpun katveessa) nastaan 5 myös virrat päällä jatkuva +12 V, joka menee syöttöpumpun määränsäätösolenoidiin. Tai sitten jokin muu vihreä/valkoinen ko. johtosarjoista.

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Ettei vaan olisi taas kerran kyseessä klassinen juttu jota ei kerrota sulakekaaviossa. Siis huohottimen lämmitin. Sen olemassaoloa ei kerrota sulakekaaviossa eikä muuallakaan. Mutta nykäise irti liitin huohottimen lämmittimeltä joka sijaitsee muutaman sentin päässä turbon imupuolelta ilmanputsarille lähtevästä letkusta. Siis haara joka on n. 20mm letku josta löytyy 2-napainen liitin. Tuon huohottimen lämmittimen yleisin vika on että se rikkoutuessaan menee oikosulkuun ja alkaa polttaa sulaketta. Kun kyseessä ei ole tehdasasennus niin sitä ei ole kerrottu sulakekaaviossa. Jos siis liittimen irroittamisen jälkeen auto toimii normaalisti niin tuo komponentti vaihtoon.
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa jaspo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Ettei vaan olisi taas kerran kyseessä klassinen juttu jota ei kerrota sulakekaaviossa. Siis huohottimen lämmitin. Sen olemassaoloa ei kerrota sulakekaaviossa eikä muuallakaan. Mutta nykäise irti liitin huohottimen lämmittimeltä joka sijaitsee muutaman sentin päässä turbon imupuolelta ilmanputsarille lähtevästä letkusta. Siis haara joka on n. 20mm letku josta löytyy 2-napainen liitin. Tuon huohottimen lämmittimen yleisin vika on että se rikkoutuessaan menee oikosulkuun ja alkaa polttaa sulaketta. Kun kyseessä ei ole tehdasasennus niin sitä ei ole kerrottu sulakekaaviossa. Jos siis liittimen irroittamisen jälkeen auto toimii normaalisti niin tuo komponentti vaihtoon.

Ei ollu tuokaan huohottimen liitin... Ajonesto oli juminu päälle, muttei se selitä sitä sulakkeen polttamista ?? Nyt toimii normaalisti.. taas jonkin aikaa..

 

Kulkukoira  Proturbo