Carcom Oy  Elekma

Neuvoja tarvitaan iskareiden vaihtoon.

  • 10 Vastauksia
  • 3621 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa teemu.h

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Neuvoja tarvitaan iskareiden vaihtoon.
« : 13.06.2017, 22:27:33 »
Eli V70 2.5T mkII awd -04 jossa pomppas katsurilla nivot hylkyyn. Tarkoitus olisi vaihtaa normaalit iskarit, yläpäät ja jouset paikoilleen mutta minkälainen homma se on? Ilmeisesti ei ole phersson tyyppinen tolppa joka purkaantuu pakettina vaan erillinen jousi jonka sisällä kulkee iskari? Mitä pitää ottaa huomioon ja mihin hyvä varaitua kun viikonloppu hommina tekee kotona? Ohjeet ja kuvat ois aika jees. Jos joku tietää normi iskarille kuuluvan yläpään olevan jossain myynnissä, voisi vinkata.

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: Neuvoja tarvitaan iskareiden vaihtoon.
« Vastaus #1 : 13.06.2017, 23:14:22 »
Eli V70 2.5T mkII awd -04 jossa pomppas katsurilla nivot hylkyyn. Tarkoitus olisi vaihtaa normaalit iskarit, yläpäät ja jouset paikoilleen mutta minkälainen homma se on? Ilmeisesti ei ole phersson tyyppinen tolppa joka purkaantuu pakettina vaan erillinen jousi jonka sisällä kulkee iskari? Mitä pitää ottaa huomioon ja mihin hyvä varaitua kun viikonloppu hommina tekee kotona? Ohjeet ja kuvat ois aika jees. Jos joku tietää normi iskarille kuuluvan yläpään olevan jossain myynnissä, voisi vinkata.
Näihin saa myös tilattua sellaisen conversion kitin missä tulee kaikki tarpeellinen mukana. Tässä vaikkapa esimerkki: https://shop.nordicar.com/en-gb/volvo-parts/stossdampfer-hintere-feder-umbausatz-awd.html
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa teemu.h

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Neuvoja tarvitaan iskareiden vaihtoon.
« Vastaus #2 : 14.06.2017, 23:46:16 »
Kuinkas nopeasti tuolta osat tulee? Ovatko yleisesti tarvike osia?

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Neuvoja tarvitaan iskareiden vaihtoon.
« Vastaus #3 : 15.06.2017, 01:26:49 »
Purkaantuu yhtenä pakettina, vaikka takapään tuenta onkin monilinkki. Iskaripaketti itsessään purkaantuu kuin MacPherson. Tovi siinä menee purkaessa, mitä nyt muistelen niin ensinnäkin kontin puolelta täytyi yksi mutteri irrottaa, ja sitten alapuolelta loput kiinnitysmutterit. Alatukivarsia pitää vetää toisiinsa liinalla, että navat painuvat normaalia alemmas jotta jousen saa pois, koska on normaalisti jännityksessä. Ei ole normaalia iskarinvaihtoa hankalampi homma.
Paketissa jousen sisällä tosiaan iskari, jossa alajousilautanen. Yläpää kiinnittää iskarin itseensä ja samalla toimii yläjousilautasena. Tämä yläpää sitten kiinnittyy auton koriin. Eli kun tämän muistaakseni alumiinisen yläpään irrotat iskarista sitten kun paketti on autosta pöydällä, pamahtaa sieltä jousi naamalle. Eli jousi oikeilla työkaluilla puristukseen kun sitä yläpäätä ruuvaat iskarista irti.

Itselle tuli samanlaiseen normaalit iskarit vahvistetuilla jousilla. Tovi meni vekslatessa eri vaihtoehtoja, kunnes löytyi yhteensopiva paketti. Niitä kun on niin montaa eri mallia. Ei pitäisi olla samaa ongelmaa kun yhtenä pakettina asiansa osaavasta puljusta ostaa. Onko tosi että yläpääkin täytyy vaihtaa?
Olen itse ollut tyytyväinen nuihin vahvistettuihin jousiin. Perä on kunniakkaasti ylhäällä joka tilanteessa, kärrynkin kanssa. En tiedä mitkä siinä oli alunperin, mutta lytyssä oli ja iskarin varaosakoodi kertoi vain Audia tai jotain vastaavaa. Mitälie aikaisempi omistaja väkertänyt mutta Nivoja ei itselle tullessa enää ollut.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2017, 01:33:39 kirjoittanut M1kk0 »

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: Neuvoja tarvitaan iskareiden vaihtoon.
« Vastaus #4 : 15.06.2017, 13:32:46 »
M1kk0 pistikin hyvät ohjeet vaihtoon. Jos tosiaan sen jousen kanssa joutuu tappelemaan kaikista eniten, merkkikorjaamotkin käyttävät tuota kiristysliinatemppua hyväkseen.  :D

Toinen vaihtoehto on että hommaa/lainaa tätä varten tarkoitettua työkalua, eli jousipuristin missä jousen ylä- ja alapäähän asennetaan tuollainen lautanen, jonka jälkeen jousen sisälle työnnetään se kiristyshärpäke, eli menee samaan paikkaan missä iskarikin lepäilee näissä autoissa. Tuo helpottaa hommaa huomattavasti, kiristys/löysääminen tapahtuu jousen alapäästä räikällä. (Tämähän olisi se virallinen tapa, säästää tukivarren puslia venytykseltä.  ;))

Tässä esimerkki tuosta jousipuristimesta: http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/byfilename/xlarge/19-1586_xl_1.jpg
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa SilSam

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • www.vrcf.fi
Vs: Neuvoja tarvitaan iskareiden vaihtoon.
« Vastaus #5 : 16.06.2017, 07:31:08 »
Alkuperäiselle kirjoittajalle kysymys: Olivatko molemmat Nivot sökönä? Saako ne painettua käsin pohjaan? Minä vaihdoin juuri edellis päivänä Nivojen tilalle kuormajouset ja Bilsteinin iskarit. Toinen Nivoista oli löysä ja käsin painettavissa pohjaan ja toinen ei hievahtanutkaan eli oletettavasti on käyttökuntoinen.

Jos sulla olis edes toinen ehjä niin voisin sen huolia kuljetuskustannusten hinnalla.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Neuvoja tarvitaan iskareiden vaihtoon.
« Vastaus #6 : 16.06.2017, 07:41:26 »
M1kk0 pistikin hyvät ohjeet vaihtoon. Jos tosiaan sen jousen kanssa joutuu tappelemaan kaikista eniten, merkkikorjaamotkin käyttävät tuota kiristysliinatemppua hyväkseen.  :D

Toinen vaihtoehto on että hommaa/lainaa tätä varten tarkoitettua työkalua, eli jousipuristin missä jousen ylä- ja alapäähän asennetaan tuollainen lautanen, jonka jälkeen jousen sisälle työnnetään se kiristyshärpäke, eli menee samaan paikkaan missä iskarikin lepäilee näissä autoissa. Tuo helpottaa hommaa huomattavasti, kiristys/löysääminen tapahtuu jousen alapäästä räikällä. (Tämähän olisi se virallinen tapa, säästää tukivarren puslia venytykseltä.  ;))

Tässä esimerkki tuosta jousipuristimesta: http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/byfilename/xlarge/19-1586_xl_1.jpg
Toimiva laita.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: Neuvoja tarvitaan iskareiden vaihtoon.
« Vastaus #7 : 16.06.2017, 08:22:12 »
Tolla linkin jousipuristimella ei tee tässä hommassa mitään kun se iskari on sielä jousen sisällä. Eli kontin puolelta 1 ruuvi auki,alapuolelta 2 ruuvia ja iskarin alapää on yhellä ruuvilla kiinni. Yläpäitä ei tarvi vaihtaa kun sinne löytyy suoraa sopivat jouset ja iskarit. Mulla oli kaveri sen verran jeesaamassa että rautakangella väännätti tukivarsia alaspäin.

Poissa Kraft

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 881
Vs: Neuvoja tarvitaan iskareiden vaihtoon.
« Vastaus #8 : 16.06.2017, 11:50:07 »
^Onko niin että nivomat tulee pakettina pois, eikä niin että iskari ensin ja sitten vasta jousi?
Skoda Fabia 1.2 TSI -17 | Skoda Fabia 1.0 TSI -18 | VW 1300 -73 | 2x Solifer 10 -69

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8121
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Neuvoja tarvitaan iskareiden vaihtoon.
« Vastaus #9 : 16.06.2017, 15:00:09 »
^Onko niin että nivomat tulee pakettina pois, eikä niin että iskari ensin ja sitten vasta jousi?
Etuvedossa erilliset, nelikossa pakettina coilover-tyylisesti ja kiinni alatukivarren etupuolella.
« Viimeksi muokattu: 16.06.2017, 15:01:55 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   860 -96 2.9   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa naksu

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Neuvoja tarvitaan iskareiden vaihtoon.
« Vastaus #10 : 16.06.2017, 21:06:46 »
Purkaantuu yhtenä pakettina, vaikka takapään tuenta onkin monilinkki. Iskaripaketti itsessään purkaantuu kuin MacPherson. Tovi siinä menee purkaessa, mitä nyt muistelen niin ensinnäkin kontin puolelta täytyi yksi mutteri irrottaa, ja sitten alapuolelta loput kiinnitysmutterit. Alatukivarsia pitää vetää toisiinsa liinalla, että navat painuvat normaalia alemmas jotta jousen saa pois, koska on normaalisti jännityksessä. Ei ole normaalia iskarinvaihtoa hankalampi homma.
Paketissa jousen sisällä tosiaan iskari, jossa alajousilautanen. Yläpää kiinnittää iskarin itseensä ja samalla toimii yläjousilautasena. Tämä yläpää sitten kiinnittyy auton koriin. Eli kun tämän muistaakseni alumiinisen yläpään irrotat iskarista sitten kun paketti on autosta pöydällä, pamahtaa sieltä jousi naamalle. Eli jousi oikeilla työkaluilla puristukseen kun sitä yläpäätä ruuvaat iskarista irti.

Kiitos hyvistä ohjeista.  Noilla sain nelikon 'normaalit' (ei-Nivo) iskarit vaihdettua uusiin sillä erotuksella etten käyttänyt liinoja vaan käytettiin rautakankea apuna jotta navat menivät tarpeeksi alas.

 

Kulkukoira  Proturbo