Futurez  Kulkukoira

V70 -97 ja iso kasa sähkövikoja

• 2 Vastauksia
  • 1450 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mabbis

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
V70 -97 ja iso kasa sähkövikoja
« : 03.01.2014, 22:18:58 »
Hellurei volvoilijat!

Joulun alla kävi jännästi ja en päässyt enää kaukosäätimellä Volvoon sisälle ja jouduin kömpimään takaluukusta sisälle, koska kuskin oven lukkopesä ei pelitä, jolloin takaluukku oli luonnollisesti ainoa vaihtoehto. Pääsin sisälle, avasin takaoven ensin ja sitä kautta nostin kuskin oven nipukan ylös ja sitten koitin avata ovea, mutta kahva olikin ihan vetelä ja ovi ei aeunnut lainkaan. No repsikan puolelta sisälle ja ihmetteleen, mikä vialla, kun ei kummallakaan säätimellä aukea edes pattereiden vaihtamisen jälkeen.

V70 lähti käyntiin kuitenkin ilman turhia mutinoita, mutta ainakin seuraavat sähköiset osat pimeenä: kaikki sisävalot (katossa olevat), vilkut (myös hätävilkut tietenkin), jarruvalot, etusumuvalot ja taulussa palaa jatkuvasti takaluukun merkkivalo, joka väittää sen olevan auki, vaikka näin ei ole. Omilla silmillä katsoen kaikki sulakkeet ovat ehjät.

Autossa oli jo ostohetkellä epäkunnossa sähkölasit, sähköpeilit, takalasin & peilien lämmittimet ja sisävalot eivät ole syttyneet ovien aukeamisen yhteydessä, ainoastaan manuaalisesti. Takalasin lämmitin ja muut saman sulakkeen takana olevat toimivat, kunnes pistän parkkivaihteen päälle, jolloin sulake pamahtaa (Samassa sulakkeessa ohjekirjan mukaan P-salpa?). Sulakerasia oli selkeästi jo silloin sulanut sähkölasien automaattisulakkeen(?) ympäriltä ja kyseistä sulaketta ei oo ikinä ollutkaan mun aikana autossa. Ilmeisesti joku fiksu työntänyt haarukan sinne, kun aikoinaan lasit eivät olekaan enää nousseet.

Lähinnä toiveena, jos jollakin olisi vinkkiä mistä tällaista vikaa lähtisi selvittämään? Itse oletan, että kuskin oven mekaniikan pettäessä siellä on jotain irronnut, joka sitten aiheuttanut isompaa oikosulkua ja mennyt vähän enemmän kerralla vehkeitä pimeeksi. Onko nämä nyt lauenneet laitteet jonkun yksittäisen palikan takana, jolloin kannattaisi vikaa lähteä etsimään jostain tietystä kohtaa, vai onko tosiaan leipassut isosti esimerkiksi jostain sulakerasian pohjasta?

Poissa Nick

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -97 ja iso kasa sähkövikoja
« Vastaus #1 : 08.01.2014, 22:11:23 »
Paljonko autolla rullattu ja millainen huoltohistoria?
Kertomasi perusteella haiskahtaa oikosululta sulakerasian ympäristössä tai maadoitusvialta.

Lähtisin itse sulakerasian jälkeen katsomaan ainakin sen akun ympäristön ja etenkin sen maadoituskaapelin kunnon. Heikon maadoituksen johdosta ilmenee mitä omituisimpia sähkövikoja. Akun heikko jännite voi myös Vollessa aiheuttaa merkillisiä mittariston joulukuusi-ilmiöitä. Onko akku kuinka uusi ja oletko mittaillut latausjännitteitä?

Poissa Mabbis

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 -97 ja iso kasa sähkövikoja
« Vastaus #2 : 08.01.2014, 23:56:32 »
Autolla taitaa olla jota kuinkin ~285 000 ajettu, eli ei mielestäni juuri mitään. Huoltohistoriaa on johonkin vähän alle 200 tkm tehty ihan oikeiden huoltoliikkeiden toimesta, mutta myöhemmin itse lisäilty. Mulla auto ollut nyt melkein pari vuotta ja kilometrejä kertynyt vaan joku ~30 tuhatta. Itse oon tehnyt pienempiä huoltoja tarpeen vaatiessa, mm. tulpanjohtojen vaihto ja puhaltimen moottori tuli hiljattain vaihdettua + säännölliset huollot. Akku on viime vuodelta, pitäisi olla ihan hyväkuntoinen, mutta akun kunnon varmistan heti seuraavalla kerralla, kun meen autoa räpeltään. Nyt opiskeluiden ohella liian vähän aikaa tutustua autoon, joten kiitos vastauksesta. Helpottaa jo kummasti, kun on vähän ajatusta missä vika voisi olla!

Samppasport  Futurez