Samppasport  Futurez

B200ET käyntihäiriö

  • 11 Vastauksia
  • 3441 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Uhitteleva Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
B200ET käyntihäiriö
« : 11.12.2013, 19:45:59 »
Ylläri ylläri! Motronic ja käyntihäiriö.

Näistä käyntihäiriöistä on täällä paljon juttua, mutta aloitetaanpas nyt taas uusi aihe asian tiimoilta.

Ongelmana korkea tyhjäkäynti ja kierrosten pumppaus.

Käynnistyksen jälkeen käy hetken korkeaa tyhjäkäyntiä tasaisesti, mutta
kun moottori käy hetken kierrokset tippuvat ja tyhjäkäynti alkaa pumppaamaan välillä 1000-1500rpm. Tuo pumppaus
johtuu käsittääkseni siitä, että kaasuläpän asentoanturi antaa tiedon, että moottorin pitäisi käydä tyhjäkäyntiä. Kun kierrokset nousevat yli 1500rpm:ään, niin moottorinohjaus katkaisee kipinän ja kierrokset laskevat ja alkavat jälleen kohota.

Kun tyhjäkäyntiventtiilin letkun painaa luttuun, niin käynti tasoittuu ja asettuu sinne 1000rpm:n tuntumaan.
Sen alle kierroksia ei saa tippumaan vaikka kaasuläpän säätää aivan kiinni. Kaasuläppä kotelon alla olevalla muoviruuvilla
on vaikutusta käyntinopeuteen, mutta vaikka ruuvin kiertää täysin kiinni, niin kierrokset eivät laske. Tämä muoviruuvihan on jonkinlainen neula eli ilmeisesti sillä säädetään tyhjäkäynnin seosta??

Tuntuisi hieman siltä, että jossain on ilmavuoto. Nopeasti kävin kaikki imusarjaan tulevat alipaineletkut läpi ja
niiden tulppaamisella ei ollut mitään merkitystä.

Imusarjan tiiviste on uusi ja johtosarjaa tuli korjattua imusarjan alta noin 10 johdon verran. Olipahan surullista katseltavaa..
Samalla puhdistin myös tyhjäkäyntiventtiilin ja kaasuläppäkotelon.

Mistä kone saa ilmaa, kuuluu kysymys? Pitäisihän sen sammua, jos kaasuläppä on täysin kiinni ja tyhjäkäyntiventtiilikin tukossa??

Johtuukohan tuo tyhjäkäynnin pumppaaminen tästä mahdollisesta ilmavuodosta, vai onko viat erilliset.

Immuun ei ole koskettu, antureita ei ole vaihdettu eikä kyllä mitattukaan. Anturin johdot olivat irti johtosarjan korjausken vuoksi, mutta
olen varma, että ne menivät oikeisiin liittimiin takaisin.

Auto on seisonut aika kauan (ulkona) ja vika on ilmaantunut seisotuksen aikana. Voiko vika olla vain jossain kosketushäitiössä?

Viisammat, auttakaa miestä mäessä. Kiitos!


Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B200ET käyntihäiriö
« Vastaus #1 : 11.12.2013, 21:53:07 »
Muoviruuvi kaasuläppäkotelossa on vain perustyjäkäynnin säätö, ei tee eroa seoksessa.

Mitä tapahtuu jos otat tyhjäkäyntiluistilta johdon irti? Veikkaan että kaasuläppä ei nyt syystä tai neljännestä mene täysin kiinni, voit testata esimerkiksi tulppaamalla sen tyhjäkäyntiluistin letkut tilapäisesti.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Uhitteleva Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: B200ET käyntihäiriö
« Vastaus #2 : 11.12.2013, 22:28:47 »
En ole kokeillut irrottaa luistilta johtoa. Kun luistille menevän letkun puristaa lyttyyn, niin käynti tasaantuu. Tällöin kierroksia koneessa n. 1000.

Putsasin kaasuläppäkotelon ja avasin tyhjäkäynti ruuvin niin, että se ei rajoita kaasuläpän liikettä.
Olen siis aivan varma, että läppä on täysin kiinni. Irrotinpa vielä läpän akselin ja vaijeripyörän välisen yhdystangonkin, jotta sekään ei kanita läppää auki.

Poissa Uhitteleva Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: B200ET käyntihäiriö
« Vastaus #3 : 13.12.2013, 10:13:27 »
Säädetäänkö perustyhjäkäynti sekä kaasuläpän rajoitinruuvilla, että muoviruuvilla?

Kuinka paljon kaasuläpän on oltava auki, jos tk-venttiili on toiminnassa?
sen verran, että koneen tyhjäkäynti on n. 600rpm, kun tk-venttiili on tulpattu??

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B200ET käyntihäiriö
« Vastaus #4 : 13.12.2013, 11:20:13 »
Joo tuossa on tosiaan rajoitinruuvilla vaan säädetään läpän liike siten, että se ei "kiilaudu jumiin" kiinnimennessään. Kierrosluku säädetään sitten sormiruuvista, joku 500rpm piisaa motronicissa kyllä. Ja pelaako kaasuläpän tyhjäkäyntikytkin varmasti? Nyt voisi myös haiskahtaa että tyhjäkäyntiboksilta on liittimestä kadonnut tyhjäkäyntitieto, kannattanee etsiskellä kuskin jalkotilasta musta purkki johonka tulee 2 isohkoa valkoista liitintä (ei kuitenkaan cruisen loota, hyvin samannäköinen itse asiassa) ja kahtella sen liitokset läpi.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Uhitteleva Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: B200ET käyntihäiriö
« Vastaus #5 : 02.02.2014, 22:21:43 »
Volle korjasi itse itsensä ja käyntihäiriö on ainakin tällä hetkellä tipotiessään!

Kaikkea kokeilin, mutta mistään ei tuntunut olevan apua.
Nyt kun autoa on kiusattu parikertaa jääradalla, niin moottorikäy
taas niin nättiä tyhjäkäyntiä että!  :D

Olisi yksi kysymys liittyen virilastun tehtävään.

Onko lastun ainoa tehtävä ohittaa polttoainepumpun virran katkaisu, jos ahdot nousevat yli 0,6baria?

Mikä on säätöpotikan tehtävä, joka sijaitsee motikan boksissa aika lähellä lastua?
Ostin aiemmin syksyllä virilaustun ja sen mukana tulleessa asennusohjeessa käsketään kääntämään
säätöpotikka muistaakseni asentoon 7. (saatan muistaa nyt tuon asennon väärin)
Vaikutetaanko tuolla bensakarttaan?

Lastu on vielä vaihtamatta, koska boksi on ollut joskus näemmä auki ja toukka on juotettu kiinni piirilevyyn.

Autogaugen ahtopainemittarin mukaan moottorissa on ahtoja nyt n. 0,7 baria ja hyvin rokkaa. Onkohan tuo boksissani oleva, piirilevylle juotettu lastu näin ollen myös joku viriviri??
« Viimeksi muokattu: 02.02.2014, 22:25:43 kirjoittanut Uhitteleva Volvo »

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1540
  • www.vrcf.fi
Vs: B200ET käyntihäiriö
« Vastaus #6 : 02.02.2014, 22:46:02 »
faq osastolla löytyy ohjeet tosta säätöruuvista muuttaa seoksen sekä sytkän

Poissa Uhitteleva Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: B200ET käyntihäiriö
« Vastaus #7 : 03.02.2014, 11:15:21 »
Tämäpä oli hyödyllinen tieto! Kiitokset siitä.

Täytynee alkaa hommailemaan laajakaista lambdaa, että saa nuo seokset kohdilleen...

Eli onko tosiaan näin, että lastuntehtävä on ainoastaan ohittaa tuo pumpun katkaisu?
Tällöinhän mitään virilastua ei tarvitisi hommata. Vetäisi pa-pumpulle vain virransyötön muuta kautta.




« Viimeksi muokattu: 03.02.2014, 11:33:50 kirjoittanut Uhitteleva Volvo »

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: B200ET käyntihäiriö
« Vastaus #8 : 03.02.2014, 11:24:45 »
Ei pumppua katkaista vaan suuttimet kiinni

Poissa Uhitteleva Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: B200ET käyntihäiriö
« Vastaus #9 : 03.02.2014, 11:34:30 »
Ok! Sittenhän lastulla on virka.

Ja sitten aivan toiseen aiheeseen.

Kun ahtoja nostetaan, niin onko syytä säätää myös by-bass (dumppi) venttiiliä tiukemmalle?
Eikös tuossa alkuperäisessäkin pysty avautumispainetta säätämään?

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1540
  • www.vrcf.fi
Vs: B200ET käyntihäiriö
« Vastaus #10 : 03.02.2014, 16:34:57 »
Mitä tarkalleen toi "suutinkatko" tekee itse tappelen vähän motronicin kanssa

http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/740/1989/740-89-3.gif

vähentääkö ecu voltit tosta mustakelta nr 20 piuhasta ? mulla teki niin että lähti käyntiin mutta sammui ,sitten kun mittaili tuo piuha niin siellä oli abaut 1v sitten kun rokkas  mittalin niin semmoset 10v
Mulla oli irti tuo piuha siinä ahtoputkessa , tarviiko vakio motro tuo anturin kytkettynä ?

Poissa Uhitteleva Volvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: B200ET käyntihäiriö
« Vastaus #11 : 10.02.2014, 15:00:41 »
Kiitos vihjeestä!

Heräsi kuitenkin pari kysymystä aiheeseen.

Minulla on numeroitu nuo säätöruuvin asennot.

Ensimmäinen asento on numeroltaan 0. (käännettynä vastapäivään stoppariin)
Mitkä ovat säädöt tällöin?

Toinen kysymys: (Ehkäpä tyhmä)

Säätöruuvin nystyrä peittää numeron, onko tällöin valittu ko. asento joka jää piiloon?

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo