Ylläri ylläri! Motronic ja käyntihäiriö.
Näistä käyntihäiriöistä on täällä paljon juttua, mutta aloitetaanpas nyt taas uusi aihe asian tiimoilta.
Ongelmana korkea tyhjäkäynti ja kierrosten pumppaus.
Käynnistyksen jälkeen käy hetken korkeaa tyhjäkäyntiä tasaisesti, mutta
kun moottori käy hetken kierrokset tippuvat ja tyhjäkäynti alkaa pumppaamaan välillä 1000-1500rpm. Tuo pumppaus
johtuu käsittääkseni siitä, että kaasuläpän asentoanturi antaa tiedon, että moottorin pitäisi käydä tyhjäkäyntiä. Kun kierrokset nousevat yli 1500rpm:ään, niin moottorinohjaus katkaisee kipinän ja kierrokset laskevat ja alkavat jälleen kohota.
Kun tyhjäkäyntiventtiilin letkun painaa luttuun, niin käynti tasoittuu ja asettuu sinne 1000rpm:n tuntumaan.
Sen alle kierroksia ei saa tippumaan vaikka kaasuläpän säätää aivan kiinni. Kaasuläppä kotelon alla olevalla muoviruuvilla
on vaikutusta käyntinopeuteen, mutta vaikka ruuvin kiertää täysin kiinni, niin kierrokset eivät laske. Tämä muoviruuvihan on jonkinlainen neula eli ilmeisesti sillä säädetään tyhjäkäynnin seosta??
Tuntuisi hieman siltä, että jossain on ilmavuoto. Nopeasti kävin kaikki imusarjaan tulevat alipaineletkut läpi ja
niiden tulppaamisella ei ollut mitään merkitystä.
Imusarjan tiiviste on uusi ja johtosarjaa tuli korjattua imusarjan alta noin 10 johdon verran. Olipahan surullista katseltavaa..
Samalla puhdistin myös tyhjäkäyntiventtiilin ja kaasuläppäkotelon.
Mistä kone saa ilmaa, kuuluu kysymys? Pitäisihän sen sammua, jos kaasuläppä on täysin kiinni ja tyhjäkäyntiventtiilikin tukossa??
Johtuukohan tuo tyhjäkäynnin pumppaaminen tästä mahdollisesta ilmavuodosta, vai onko viat erilliset.
Immuun ei ole koskettu, antureita ei ole vaihdettu eikä kyllä mitattukaan. Anturin johdot olivat irti johtosarjan korjausken vuoksi, mutta
olen varma, että ne menivät oikeisiin liittimiin takaisin.
Auto on seisonut aika kauan (ulkona) ja vika on ilmaantunut seisotuksen aikana. Voiko vika olla vain jossain kosketushäitiössä?
Viisammat, auttakaa miestä mäessä. Kiitos!