Futurez  Kulkukoira

Etupyöränlaakerin vaihto S60

  • 46 Vastauksia
  • 51931 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa renee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 377
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #45 : 26.08.2021, 23:32:58 »
Olen vaihtanut molemmat etunavat tyyliin pyörä pois, jarrupaketti irti, levy irti, napapultti irti ja vetari työnnetty mahdollisimman sisään.

Toisen laakerin kanssa tuli niin paljon ongelmia, että tämä laiskan miehen menetelmä kesti kauan. Navan pultit olivat niin pahasti jämähtäneet, että operaatio kesti kauan, koska vaikka 3/8" hylsy jatkovarsilla mahtuukin, niin jos otteen pitää olla täydellinen jokaisella väännöllä, niin kyllähän sitä aikaa palaa nitkutellessa, eli ajankäytön kannalta kannattaa ehkä avata joku alapallo tai iskaritolpan pultit, että saa kunnolla väännettyä, pääsee ehkä jopa roiskimaan pulttipyssyllä.

Poissa VolvoV70TDI

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 50
  • www.vrcf.fi
Vs: Etupyöränlaakerin vaihto S60
« Vastaus #46 : 12.11.2025, 15:14:20 »
Itsekin vaihdoin tänä vuonna molemmat etupyöränlaakerit omaan vm. -03 V70 D5:een kun alkoivat jurisemaan kääntäessä, ensin toinen kesällä ja toinen nyt syksyllä. Toisessa laakerissa oli kanssa välystä ihan jonkin verran.

Laakerit otin Fixukselta, sieltä sai tarvikelaakerit hintaan 90 euroa/kpl. Laakerien mukana tuli uudet napapultit ja tietysti laakerin kiinnityspultit ;) Saa nähdä miten pitkään noilla ajelee ;D

Aikaa työhön meni suunnilleen 1-1,5h per puoli taukojen kanssa. Itse irrotin vain jarrusatulan ja -levyn, napapultin ja alapallonivelen alatukivarresta, jonka jälkeen vetarin sai otettua pois tieltä. Sitä pyörännapaa saa näin tehtynä käännettyä hyvin sivuun ja laakerin pulttien ja itse laakerin irrottaminen helpottuu huomattavasti.

Laakerien kiinnityspultit aukesivat suht helposti normi 1/2 räikällä ja itse laakerit lähtivät irti navasta vasaralla sisäpuolelta lyömällä, vaikka toinen oli luultavasti alkuperäinen (autossa 447 000 km mittarissa) ja toisellakin ajettu yli 300 000 km. Vanhat pölysuojat oli onneksi kanssa ehjät, koska en älynnyt uusia varata valmiiksi :D Uudet laakerit meni helposti paikoilleen omilla pulteilla varovasti kiristäen, kun navan reiän puhdisti huolella. Kaiken kaikkiaan helppo homma tehdä ihan taivasalla tunkin varassa.
Volvo V70 D5 -03

 

Samppasport  Futurez