Auto on volvo s40 1.6d, vm. 06, ajettu n. 250 tkm.
Auto toimii moitteetta, jos ei kaasuttele kovemmin. Heti kun kaasua joutuu käyttämään reippaammin, esim. risteyksistä lähdettäessä rivakammin tai ohituksissa, niin heti alkaa nykiminen ja kone käy epätasaisesti. Vika toistuu joka kerta reippaamman kiihdytyksen jälkeen. Isommalla vaihteella (esim. 5-vaihteella 80 km/h) ajaminen pintakaasulla on mahdotonta nykimisen vuoksi. Vaihdetta pienentämällä tilanne yleensä korjaantuu jonkin ajan kuluttua, mikäli pystyy ajamaan isommalla nopeudella, esim. 80 km/h, useamman kilometrin. Kaupunkinopeuksilla ajettaessa nykimistä ei saa pois päältä mitenkään, ei edes vaihdetta pienentämällä. Autoon on uusittu IMM vuosi sitten merkkiliikkeessä (ja nyt viime viikolla auto kävi jälleen merkkikorjaamolla arvuutuksella ja heidän mukaansa vika ei nyt olisi IMM:ssa?). Oma halpis vikakoodien lukulaite antaa Torque-sovelluksella seuraavat vikakoodit:
P0102 Powertrain mass or volume air flow circuit low input
P0100 Powertrain mass or volume air flow cicuit
P0113 Powertrain intage air temperature ciruit high input
P138B Powertrain
Kertokaapa sepät, mikähän mahtaisi olla autossa vikana?
