KL-varaosat  Race.fi

164:sen perä vs 144:sen perä.

  • 14 Vastauksia
  • 4816 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PetriN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • www.vrcf.fi
164:sen perä vs 144:sen perä.
« : 02.12.2013, 14:51:45 »
Terve.
Onko taka-akselin kuorissa eroja tässä tapauksessa? :

Jos korvaan vm.1970 164:sta pahasti ruostuneen perän vm.-71 144:sen perällä.
Onkohan välitys erilainen ja onko se vaihdettavissa tosta vaan, eli 164:sen murkula sisään?
164:nen on automaatilla ja 144:nen on B20D manuaalilla, ei ylivaihdetta.

Poissa J.V

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • Volvo 142DL -73, 164-73, & 240 GLI -87
Vs: 164:sen perä vs 144:sen perä.
« Vastaus #1 : 02.12.2013, 16:26:02 »
Kuorissa ei tietääkseni ole eroa mutta välitys on 164:ssa yleensä harvempi ja kuulemma vahvempi.
Volvo 142 DL -73
Volvo 164 -73
Volvo 240 GLI -87

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6384
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 164:sen perä vs 144:sen perä.
« Vastaus #2 : 02.12.2013, 18:04:33 »
Tämä 164:n vuosimalli -70 on paha, koska ymmärtääkseni silloin on saattanut olla vielä käytössä ns. pikkuperä, eli M30. Uudemmissa 164:ssa on iso perä eli M31. Näissä perissä on samat eroavaisuudet, mitä 200-sarjassa 1030 vrt. 1031.

Jos autossasi on tuo pikkuperä, niin sen sisuskalut sopii 140-sarjan akseliin heittämällä. Välitys näissä todennäköisesti onkin eri, koska 144:ssa on 4,1:1 ja 164:ssa ei ole ikinä ollut niin tiheää välitystä.

Jos autossasi on iso perä, niin sitten 144:n perän välitys ei sovi, koska osat ovat eri kokoiset.

Meidän oma 164 on myös vuosimallia -70 ja siinä on ainakin sellainen ohuempi 44mm kardaani, joka viittaisi siihen, että peräkin saattaa olla mallia M30, eli pikkuperä. Perän tunnistukseen on omat niksinsä, mutta kardaanin paksuuden mittaamalla saa jo jonkinlaisen käsityksen asiasta.

Tämä kirjoitus sisältää tietyn virhemalhollisuuden :D En siis tiedä varmaksi noiden perien tilannetta 164:sissa, mutta tuosta kardaanin paksuudesta olen päätellyt, että myös niissä saattaisi olla pikkuperiä. Jos ajatelmani on päin seiniä, niin silloin 164:sissa on ainoastaan isoja periä, jolloin 144:n perän sisukset eivät sovi.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: 164:sen perä vs 144:sen perä.
« Vastaus #3 : 02.12.2013, 18:37:54 »
Epäilen että pikkuperä164 on joku itsetehty sekoitus. Oma varaosakirja ei anna kuin M31 perän. Eli rattaat 164 perässä on isommat kuin 140 sarjalaisissa. Ei käy ristiin.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6384
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 164:sen perä vs 144:sen perä.
« Vastaus #4 : 02.12.2013, 18:40:04 »
Epäilen että pikkuperä164 on joku itsetehty sekoitus. Oma varaosakirja ei anna kuin M31 perän. Eli rattaat 164 perässä on isommat kuin 140 sarjalaisissa. Ei käy ristiin.

Hyvä tietää, jos tilanne tosiaan on näin.

Meidän oman auton tarinan tiedän sen verran tarkkaan, että siinä on taatusti ollut uudesta asti se ohuempi kardaani, mutta perä lienee sitten kuitenkin M31.

Poissa PetriN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • www.vrcf.fi
Vs: 164:sen perä vs 144:sen perä.
« Vastaus #5 : 02.12.2013, 19:04:45 »
Kävin tässä välissä mittaamassa kardaanin ja tässä 164:ssa on se paksumpi, 50.8millinen.
Motonet ja VP-autoparts näyttää myyvän esim. kannatinlaakeria 164:seen vain tätä 50.8mm mallia, sekä isompaa ristiniveltä, kuin 144:siin.
Paitsi sitten viimeisimmissä 144:ssa ruiskukoneella on paksumpi kardaani ja tämä isompi nivel.

Mutta siis tulimme tulokseen, että tähän minun, melko varmasti isompaan 164:sen perään ei käy vm.-71 144:sen osat.
Eihän tässä muuta, kuin hitsattava se perä kuntoon.

Kiitos
« Viimeksi muokattu: 02.12.2013, 19:08:57 kirjoittanut PetriN »

Poissa Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: 164:sen perä vs 144:sen perä.
« Vastaus #6 : 17.12.2013, 07:33:48 »
täällä kun puhutaan valmiiks jo peristä niin mikäköhän perä tollasessa -71 144:sessa on? toi M30? ja onko M30 sisuskaluiltaan sama kuin 1030, eli siis dana 30?
Nimimerkki Lukkoa Hankkimassa.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1475
  • www.vrcf.fi
Vs: 164:sen perä vs 144:sen perä.
« Vastaus #7 : 17.12.2013, 07:38:56 »
täällä kun puhutaan valmiiks jo peristä niin mikäköhän perä tollasessa -71 144:sessa on? toi M30? ja onko M30 sisuskaluiltaan sama kuin 1030, eli siis dana 30?
Nimimerkki Lukkoa Hankkimassa.

melko varmasti sulla 1030 ja sitäpaitsi jos meinaat lukon asentaa niin ei väliä onko1030/1031 sama lukko , ero on pinjongissa

Poissa Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: 164:sen perä vs 144:sen perä.
« Vastaus #8 : 20.12.2013, 10:37:09 »
onks noi M30 perät sit niitä 10 rihlasilla vetareilla olevia? Ai satasarjassakin on noita 1030 periä, luulin et niit on vaa 200:sissa

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6384
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: 164:sen perä vs 144:sen perä.
« Vastaus #9 : 20.12.2013, 11:01:52 »
onks noi M30 perät sit niitä 10 rihlasilla vetareilla olevia? Ai satasarjassakin on noita 1030 periä, luulin et niit on vaa 200:sissa

140-sarjassa on M30, joka on mekaanisesti täysin vastaava, kuin 1030, mutta tyyppinumero vaan eri. Vetarit ovat 27 rihlaiset, vain rumpujarrullisissa Volvoissa on 10 rihlaisia vetareita.

Poissa Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: 164:sen perä vs 144:sen perä.
« Vastaus #10 : 21.12.2013, 11:39:24 »
Ok, toi selkeytti asiaa. Nyt voi lähteä lock-right kaupoille.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1475
  • www.vrcf.fi
Vs: 164:sen perä vs 144:sen perä.
« Vastaus #11 : 22.12.2013, 12:31:59 »
Ja vielä  kun puhutaan 1030/1031 niin meinataan sitä keski"murikka ".
Meinaan vaan että vaikka esm 1030 akselia voi olla 3 laiset (14x,24x,74x) niin erot on kiinnityksissä ,sisäkalut samat
sama juttu 1031 kanssa .
Hyvät joulut  :hello:

Poissa Wilho

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: 164:sen perä vs 144:sen perä.
« Vastaus #12 : 23.12.2013, 13:05:35 »
joo se oli tiedossa et kiinnitykset on eri ja vissiin eri leveyskin esim 240 ja 140 akseleissa.

Poissa PetriN

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 149
  • www.vrcf.fi
Vs: 164:sen perä vs 144:sen perä.
« Vastaus #13 : 11.05.2014, 18:34:52 »
Nyt on 164:n ja 144:n akselit purettu ja varmistettu, että 164:sen reilusti isommat ratakset eivät mahdu 144:sen sisään!
Vetoakselit ovat kuitenkin täysin samat.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1475
  • www.vrcf.fi
Vs: 164:sen perä vs 144:sen perä.
« Vastaus #14 : 12.05.2014, 10:38:57 »
Älä ny kyllä tasauspyörästö käy molempiin  :)  joo tiedän meinasit isonrataksen ja pinjongin ne on kyllä vähän eri kokoluokka 1031 =isompi
« Viimeksi muokattu: 12.05.2014, 10:42:59 kirjoittanut bolinder »

 

Proturbo  Autodiagnoosi