Race.fi  Puotilan autokorjaamo

TOIMII!!! V70 vm 98 aut ilmastointi. Ei lähde päälle. Kompura ok. Koodia pukkaa.

  • 6 Vastauksia
  • 4144 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HondaCb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Auto siis V70 vuosimallia 98. Bensa, 20 venttiilinen ja automaatti-ilmastoinnilla.

Ostin muutama viikko sitten. Mun aikana ilmastointi ei ole toiminut.
Tänään huollettu. Ainetta on ja pitää.
Säätöpaneelin valot toimivat normaalisti.
Kompura ei vain käynnisty. Tai käynnistyy kyllä kun avaa ja painaa releen käpälät yhteen.
Releelle tulee neljä johtoa, joissa siis toinen paksu liitin josta tulee releelle jatkuva virta ja toinen paksu josta virran pitäisi mennä kompuralle. Lisäksi kaksi pienemåää liitintä, johon toiseen tulee jatkuva virta, toiseen ei mitään. Tämä, mihin virtaa ei tule lainkaan ei ole myöskään maajohto, mutta sen maadoittamalla saa releen vetämään kiinni ja ilmastoinnin kompuran toimimaan. Huoh. Apuja. Ohjaako relettä siis maa, joka tulee ohjauspaneelilta? Miksei maata tule?
Muoks: matalapainepuolen anturin mittasin yleismittarissa, ja sen mukaan 0 Elikkäs ei vastusta. Se siis kunnossa.
Seuraavat vikakoodit löytyi:
ECC-414 Fan motor pass comp temp sensor, faulty signal
ECC-411 Blover fan motor power unit, faulty signal
ECC-124 Passanger compartment temperature sensor signal high
ECC-413 Fan motor pass comptemp sensor, Signal too high
Olisiko jokin noista sellainen, joka estäisi ilmastoinnin ohjausta sulkemasta ilmastoinnin relettä? Releestä edespäin kaikki toimii..
« Viimeksi muokattu: 15.06.2016, 23:44:37 kirjoittanut HondaCb »

Poissa HondaCb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Tänään hain Volvon tiskiltä sen kojelaudassa olevan lämpöanturin, jossa on se pikku propeli. Ei toimi vieläkään... :/

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 254
  • www.vrcf.fi
Lisäksi kaksi pienempää liitintä, johon toiseen tulee jatkuva virta, toiseen ei mitään. Tämä, mihin virtaa ei tule lainkaan ei ole myöskään maajohto, mutta sen maadoittamalla saa releen vetämään kiinni ja ilmastoinnin kompuran toimimaan. Huoh. Apuja. Ohjaako relettä siis maa, joka tulee ohjauspaneelilta? Miksei maata tule?
Moottorinohjain-ECU ohjaa kompressorin relettä kytkemällä ko. johdon tarvittaessa maahan. Tai sitten irrottamalla, jolloin kompressori pysähtyy. Ohjauspaneelista moottorinohjaimeen menee matalapainekatkaisijan kautta ohjausjohto, joka pyytää/estää kompressorin käynnin. Tämä ohjaussignaali on pyytämisasennossa (12 V), mikäli ohjauspaneelista on painettu AC ON ja mikäli lämmityslaitteen puhallin ei ole OFF-asennossa. Niinpä päättelisin, että ohjauspaneeli ei saa lämmityslaitteen puhaltimen nopeudensäätimeltä signaalia, että puhallin on käynnissä. Tähän viittaa vikakoodi ECC-411, joka kertoo, että joko lämmityslaitteen puhallinmoottorin nopeudensäädin on viallinen tai itse puhallin on viallinen tai molemmat. Nopeudensäädin on ilmakanavassa puhallinmoottorin vieressä hanskalokeron takana. Voisi ottaa johtoliittimen irti matalapainekatkaisijasta ja mitata yleismittarilla, tuleeko sen toiseen napaan 12 V, kun virta-avain on vähintään I-asennossa ja AC ON -valo palaa paneelissa. Jos jännite ei ole 12 V vaan kutakuinkin 0 V, vahvistuu edellä esitetty arvailu.
Kompressori ei käynnisty myöskään silloin, jos korkeapaineputken paineanturi on sopivasti viallinen tai siitä on johto irti tms., mutta siitä luultavasti tulisi silloin omanlaisensa vikakoodi.

« Viimeksi muokattu: 07.06.2016, 13:53:44 kirjoittanut V70TDI-1998 »

Poissa HondaCb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Aiemmin nollasin nuo vikakoodit.

Nyt uusimpana koodina tulee:

EFI-225 Air conditioning (A/C) pressure sensor signal

Tämä tulee uudelleen, vaikka olen resetoinut sen välillä, eli on pysyvä vika. Onkohan jollakin tietoa, mihin tuo viittaa? Noita aiempia koodeja ei ole ilmestynyt takaisin, eli ne siis ilmeisesti kunnossa nyt. Tämä koodi uusii, vaikka välillä on resetoitu.

Poissa HondaCb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Itse itselleni vastaten, mutta josko joku muukin näistä joskus hyötyisi. Viittaa siis korkeapainepuolen sensorivikaan. Se josta lähtee ne kolme johtoa. Nyt vain pitää odotella tilipäivää ja nöyränä Volvon tiskille.... :D

Poissa HondaCb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Kävin Volvolla laittamassa tilaukseen.. 113e. Ihanan kallista..

Poissa HondaCb

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • www.vrcf.fi
Toimii! Anturin vaihdon jälkeen piti käyttää vielä akku irti. Sen jälkeen toimi kuten uutena! Se oli siis se vänkärin puolen etulampun takana oleva anturi, johon tulee kolme johtoinen liitin. Kylmenee!!!

 

Proturbo  Autodiagnoosi