Kyseessä V70 2.0D -08, ajettu n. 220tkm.
Edellisen huollon jälkeen (n. 210tkm kohdalla) alkoi Volvo tuoda "Määräaikaishuolto 30pvän sisällä" ilmoitusta ruutuun aina 1-2tkm välein.
Kävin sinisellä pariin kertaankin tuon nollauttamassa ja sanoivat että tässä konetyypissä on tyypillistä jokin piilevä pakokaasujärjestelmien toimintaan liittyvä vika joka ensin saattaa tuoda ko. ilmoitusta ruutuun ja jossain vaiheessa sytyttää vikavalon...
No tänään se vikavalo sitten syttyi. Luin bluetooth-OBD palikalla koodit ja löytyi "P0426 - Catalyst Temperature Sensor Range/Performance Bank 1 Sensor 1"
Nollasin koodin, mutta se syttyi myöhemmin (150km ajon ja kolmen käynnistyksen) jälkeen uudestaan.
Onko kokemusta mihin ko. ilmoitus liittyy? Voiko ko. vialla olla tekemistä DPF:n täyttöasteen kanssa? Auto on saksantuonti ja myyjän mukaan 120tkm kohdalla on vaihdettu hiukkassuodatin koska huoltokirjassa lukee ko. kohdassa "pollen filter". Aloin kuitenkin itse myöhemmin epäillä että ko. teksti tarkoittanee raitisilmasuodatinta eikä DPF:ää... Eli uskoisin että autossa on edelleen alkuperäinen DPF. Ilmeisesti yleensä kuitenkin DPF:n täyttöasteesta tulee herja paine-antureista eikä lämpötila-anturista?
Yritin etsiä netistä vinkkiä ko. vikakoodille, mutten löytänyt, mutta samalla selvisi että ko. mallissa on "tyyppivikana" öljytilan täyttyminen dieselistä jos regerointia yritetään liian usein. Kävin siis tarkistamassa öljyn määrän. Öljyä oli ehkä n. 1-2mm yli mittatikun ylärajan. Imin öljyä pois n. 8dl ja nyt öljyn pinta on hieman yli mittatikun puolen välin. Ei mielestäni kyllä haissut dieseliltä, ainoastaan palaneelta...