Carcom Oy  Elekma

850 b5252s 2.5 10v öljynkulutus sekä pakokaasut moottorista

  • 13 Vastauksia
  • 6835 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Markus_82_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Eli tälläistä olen ruvennut ihmettelemään: Öljyä syö melko reippaasti, puolisen litraa parissa viikossa (500-1000km), eikä valuta alle.
Kylmänä/seisoneena käynnistettäessä tuprauttaa sinertävänharmaan pakokaasu "pilven".. Normi ajossa/tyhjäkäynnillä (pienillä kierroksilla) ei liiemmin savuta eli vaikuttaa normaalilta, kunnolla kaasua antaessa lämpinäkin "pöffäyttää" jonkin verran tuota sinistä usvaa..
Lisäksi kylmänä että kuumana pakokaasua tulee niin öljyn mittatikun reiästä niinkuin öljyntäyttökorkistakin (raotettuna siis).

Auto pelaa kyllä ihan ok tuosta huolimatta ja tehotkin jokseenkin tuntuvat olevan tallella.
Poikki menneeseen männänrenkaaseen en oikein usko/ halua uskoa.
Huohotus/imu -putki on putsattu kauttaaltaan kaasuläpältä ilmanputsarille, onko muita letkuja/putkia vielä tuohon moottorin huohotukseen?

Asiaa tutkiessa ohjuri ja venttiilikumit tuli mieleen myös..
Mutta osaisiko joku noilla tiedoin sanoa missä mättää, kun konekin pukkaa tuota pakokaasua "joka" reiästä..
« Viimeksi muokattu: 27.06.2014, 11:04:22 kirjoittanut Markus_82_ »

Poissa Merlin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1503
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: 850 t5 2.5 10v öljynkulutus sekä pakokaasut moottorista
« Vastaus #1 : 27.06.2014, 00:12:16 »
Millä moottorilla tämä on?

Äkkiseltään tulee mieleen, että huohotin on tukkeessa ja puskee öljyä sieltä läpi. Puhdistitko myös sen öljyloukun imusarjan alta? Toinen, mistä todennäköisesti öljyä pääsee sylintereihin, on venttiilinvarsien kumit. Voi sieltä myös olla männänrengaskin antautunut tai sylinterit ovat soikeat.
V60 T8 TwE AWD Inscription 2021
V70R 2000

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 t5 2.5 10v öljynkulutus sekä pakokaasut moottorista
« Vastaus #2 : 27.06.2014, 00:20:55 »
venttiilien ohjureitten kumit hapristuneet...eikä voi laittaa tulppien reiistä vaan joutuu aukasemaan koneen...halpaa ku saippua eli apaut tonnin maksaa...

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: 850 t5 2.5 10v öljynkulutus sekä pakokaasut moottorista
« Vastaus #3 : 27.06.2014, 00:27:49 »
Jos höyryä nousee oljytikun reiästä, niin kohta vuotaa moottorin takapään stefa. Sen vaihto maksaa 800 euroa, kun vaihdelaatikkokin otetaan pois.

Vaihda imusarjan alla liekkilukolle kulkeva, imusarjan apukuskin puoleisesta päästä lähtevä huohotin letku. Ja ota mahdollinen liekkilukon sihti pois.

Jos siinä 10 venttiilisessä 2,5 litran turbossa sellainen on. ;)
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa hessua

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 t5 2.5 10v öljynkulutus sekä pakokaasut moottorista
« Vastaus #4 : 27.06.2014, 08:46:05 »
venttiilien ohjureitten kumit hapristuneet...eikä voi laittaa tulppien reiistä vaan joutuu aukasemaan koneen...halpaa ku saippua eli apaut tonnin maksaa...

Kymppi venttiilinen turbo, never höörd ???

Mutta tähän ESEn kommenttiin. Miksei muka Volvoon saa vaihdettua kantta irrottamatta? Venttiilikopan tietenki joutuu irrottamaan, mutta eikö nuo kumit pystyne vaihtamaan kun tunkee narua tai jotain sylinteriin niin ettei venttiili pääse putoamaan kun irrottaa jousen. Tai tulpan reijästä paineilmaa, onhan näitä kikkoja ja ennen mitsuun tälleen vaihdettiin kumit.

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
Vs: 850 t5 2.5 10v öljynkulutus sekä pakokaasut moottorista
« Vastaus #5 : 27.06.2014, 09:14:09 »
Mielestäni jos tuprauttaa kylmänä niin silloin viittaisi männän renkaisiin , muistaakseni 850:een tuli parannetut männärenkaat -94 lopussa tai -95 alussa faceliftin yhteydessä.

Edit: Otsikon moottorimallissa on kolme toisiinsa kuulumatonta merkintää 10V, T5 ja 2,5  ;)
« Viimeksi muokattu: 27.06.2014, 09:24:32 kirjoittanut Kaide »

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: 850 t5 2.5 10v öljynkulutus sekä pakokaasut moottorista
« Vastaus #6 : 27.06.2014, 09:29:12 »
Venttiilinvarren kumit sieltä aika luultavasti sitä öljyä päästää, voi olla kumi noussut ohjurista irti.
Kovalla öljynkulutuksella palaa helposti pakoventtiili, eli kannattaa laittaa pian kuntoon.

Saa kumit vaihdettua kansi paikallaan, muttei sen kannen irrotus enää paljoa tee lisätyötä siihen, saa samalla hiottua venttiilit yms.

Ja tosiaan, mikä sen koneen ihan oikea tyyppi on? Ei ole olemassa 2,5 10v T5 konetta.
Ja paljonko ajettu?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Markus_82_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Joo, eihän tämä mikään turbo olekaan.. Normaali 10V Bensakone, korjattu otsikkoon ;) Autolla 300tkm päästelty..

Elikkä tuota ilmaa sekä myöskin sitä pakokaasua tulee tuolta öljynerottimelta tulevasta putkesta/letkusta joka tuohon liekkilukkoon tulee, eli huohotus kaiketi on kunnossa kun pieni alipaine öljynmittatikun reiästä sormeen tuntuu niin ikään..

Elikkä vikahan on aika yksinkertainen, öljyt pääsee palotilaan kuin myös sitten pakokaasu moottoriin.
Syypäänä paska kone, tai sitten nuot venttiilivarren kumit..

Miten tuon vianaiheuttajan nyt sitten paikallistaisi? Puristuspaine mittauksella kaiketi selviää jos männän välistä tavaraa enempi lykkää?
Kumien kuntoa tuskin voi selvittää, muuta kuin purkamalla ja katsomalla..

Mutta kovaa ajoa vain, kun kerran muuten käy ja kulkee hienosti ja pakokaasutkin pysyy ja kiertää moottorin sisuksissa ettei tarvi sentään sitä käryä haistella :D



« Viimeksi muokattu: 27.06.2014, 15:12:31 kirjoittanut Markus_82_ »

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Puristukset tai ohivuodot mittaamalla saa selville, että onko kone mekaanisesti kondiksessa, mutta ohivuotoa voi tehdä myös karstoittunut venttiilin seetipinta, eli tuokaan mittaus ei kerro ihan kaikkea.
Huonot ohjurinkumit paljastuu lähinnä vain avaamalla yläkerran.

Mutta kuten sanoin, raju öljynkulutus tuppaa polttamaan näissä pakoventtiilin, sitten sen kannen ainakin saa nostaa pois...
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Taitaa olla provo?

Kerrot, että: "Lisäksi kylmänä että kuumana pakokaasua tulee niin öljyn mittatikun reiästä niinkuin öljyntäyttökorkistakin (raotettuna siis)."

Ja seuraavassa viestissäsi kerrot, että mittatikun reiässä on imua:"...eli huohotus kaiketi on kunnossa kun pieni alipaine öljynmittatikun reiästä sormeen tuntuu niin ikään.."

Yritä ny hiukan keskittyä oireiden kuvaamisessa. Tuntuu, että kun sulle annetaan hyvä neuvo, niin seuraavana muutat oireen sellaiseksi, ettei neuvoa enää kannata soveltaakaan.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2014, 09:25:14 kirjoittanut Chili »
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Markus_82_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 11
  • www.vrcf.fi
Pakokaasut niinsanotusti kiertää koneessa sekottuen lopuksi imuilmaan tuolta liekkilukolta.. Pakokaasut pyrkii pääsemän koneesta ulos luonnollisesti, ei ne öljytkään koneessa pysy jos korkki auki ajelee ;)

Mutta tuossa kun sattuu öljyä olemaan, niin heitämpä uudet sisään stp smoke treatmentin kera, näin ensiavuksi. En tiedä onko mitään hyötyä tuosta, mutta kokeillaan.

Katsellaan sitten myöhemmin tuota konetta että mikä tarkalleen on vikana, ja kannattaako edes ruveta laittamaan. Vai etsitäänkö uusi omistaja "hyvänä pidetylle" volvolle ;)
Ei viitsisi kauheasti panostaakaan 700e:n autoon.

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 t5 2.5 10v öljynkulutus sekä pakokaasut moottorista
« Vastaus #11 : 29.06.2014, 01:25:10 »
Kymppi venttiilinen turbo, never höörd ???

Mutta tähän ESEn kommenttiin. Miksei muka Volvoon saa vaihdettua kantta irrottamatta? Venttiilikopan tietenki joutuu irrottamaan, mutta eikö nuo kumit pystyne vaihtamaan kun tunkee narua tai jotain sylinteriin niin ettei venttiili pääse putoamaan kun irrottaa jousen. Tai tulpan reijästä paineilmaa, onhan näitä kikkoja ja ennen mitsuun tälleen vaihdettiin kumit.

Mitä kerroin niin ei ole omasta päästäni keksitty vaan Keskusautohallin huollon kertomaa Turussa kun oma kymmentappinen savutti aivan sairaasti, ja silloin täällä siihenkin neuvoja kyselin... Tosin nyt en ole enään varma että oliko kansi vai venakoppa kyseessä...mutta tulpan reistä niitä ei voi tässä vaihtaa, eri asia sitten on esin.900 sarjalaiset... saa korjata jos mulle on annettu aivan väärää tietoa...

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Ei ne volvolla niitä kumeja varmaan ala yläkautta vaihtamaan,vaikka se onkin kepulikonstein mahdollista.

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Eikä niitä  kumeja tulpanreiästä vaihdetakaan vaan siitä tungetaan narua tms. pyttyyn jottei venttiili putois männän päälle. Toinen vaihtoehto on laittaa paineilmaa pyttyyn ja pitää sillä venttiilit ylhäällä vaihdon ajan. Ite kyl repisin kannen irti ja samalla tulis tarkastettua ja läpättyä venttiilitkin..

 

Autoracing  KL-varaosat