Tuommoinen kulkine tuli hankittua, ajettu pian 440 000 km, diesel, etuveto, S80 2004, 96 kW.
Nyt kun on jo vähän tutustunut vehkeeseen, vaivaa sellainen ominaisuus, että
vaihdettaessa kuuluu pieni klonk ääni. Suuntaa on vaikea sanoa, joskus tuntuu kuin se kuuluisi edestä, joskus se kuulostaa tulevan takaa. Ihmeekseni autosta ei kuulu mitään kolinaa tai edes kitinää kuopissa eikä myöskään kaasua löysättessä tai painettaessa suurilla vaihteilla mutta pienillä kylläkin. Mutta vaihdettaessa normaalisti - metallinen klonk. Vain jos vaihtaa oikein silkki hansikkain voi olla että mitään ei kuulu. Asiassa on kummallista, että tuo klonksahdus kuuluu vaikka kytkin olisi pohjassa kun vaihtaa. Vaihteita paikoillaan ronklatessa taas ei kuulu mitään kummallista. Eihän tuo mitään varsinaisesti haittaa, mutta vähän kylmä rinki takapulen alla, että jos laatikko olisi hajoamassa. Vetaritkaan ei kolise käänellessä eikä auto ravista missään nopeudessa.
Moottorin tuet katsoin läpi ja alatuen jo vaihdonkin (tavikeliike möi Lemförderin tekelettä). Alatuki oli vähän risa mutta ei mitään vaikutusta tuohon ääneen. Ylätuki (sen muovikopan) alla on hiukan revennyt mutta siitäkään ei kuulosta mitään ääntä irtoavan kuten ei irronut viallisesta alatuestakaan, kun pukilla avustajan kanssa kytkimellä nytkyteltiin.
Sitten mitä olen oppinut niin tässäkin on siis ns. kaksoimassavauhtipyörä. Kuvittelisin että olisi jo vaihdettu ja kytkin myös tuolle matkalle. Kuinkahan polttoainesuuttimet? Kauanko niiden voi olettaa kestävän vai olisikohan jo joku vaihtanut? Ihan halpoja kun eivät näytä olevan. Huoltokirjasta ei löydy mitään mainintoja mistään remonteista, vain huolloista kuten jakopää, öljynvaihdot jne. Joskus näyttää joku "koiranluu" vaihdetun.
Kone vaikuttaa käyvän hienosti ja terveesti ja tehotkin ymmärtääkseni tallessa. Eikä tiputa mistään mitään.
