Carcom Oy  Elekma

Puoltaa oikealle, kiihdyttäessä.

  • 14 Vastauksia
  • 13699 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juhåå

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • Volvo
Puoltaa oikealle, kiihdyttäessä.
« : 07.03.2014, 16:13:56 »
Allekirjoituksen S60 Volle kyseessä. Mistä johtuisi, kun kiihdyttäessä vetää/puoltaa oikealle? Kaasun irrottaessa kulkee taas ihan luotisuoraan. Myös tasassessa maantieajossa joutuu pitämään rattia hiukan vasemmalle. Kulmat just säädetty vasta kalibroidulla laitteella, ei pitäis olla pielessä. Toki jos ei muuta vaihtoehtoo ole, niin täytyy käydä uusiks säädättämässä.
« Viimeksi muokattu: 07.03.2014, 16:49:08 kirjoittanut Juhåå »
Volvo S60 -03 B5244S2 140hv..


Vikakoodin lukua pk-seudulla! yv.

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: Puoltaa oikealle, kiihdyttäessä.
« Vastaus #1 : 07.03.2014, 17:15:46 »
Tere.
Tutkippa huolella oikean alatukivarren väljyydet.
Epäilisin takimmaista puslaa.
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4927
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Puoltaa oikealle, kiihdyttäessä.
« Vastaus #2 : 07.03.2014, 17:54:18 »
Tere.
Tutkippa huolella oikean alatukivarren väljyydet.
Epäilisin takimmaista puslaa.

Etupusla tuommosen vetelyn aiheuttaa.

Ja toisekseen on ollu huono suuntaaja kun ei ole puslia tarkistanu ennen säätöä..
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

Poissa Juhåå

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • Volvo
Vs: Puoltaa oikealle, kiihdyttäessä.
« Vastaus #3 : 07.03.2014, 18:02:00 »
Unohdin mainita, että oikea tukivarsi vaihdettu puslineen uuteen 5000km/4kk taaksepäin. Jostain luin, että jarrujen laahaaminenkin vois vaikuttaa(?). Vasen takajarru tällä hetkellä melkosen jumissa..
Volvo S60 -03 B5244S2 140hv..


Vikakoodin lukua pk-seudulla! yv.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3529
Vs: Puoltaa oikealle, kiihdyttäessä.
« Vastaus #4 : 07.03.2014, 19:26:56 »
Tai alapallo jne. Ei kun kankea väliin ja näkee mistä antaa periksi. Itse ajattelin jo että kaikki vaihdettu mutta apurungon takapuslat antaa periksi reilusti helpommin kuin kaverin autossa... Olikin ainoat paikat mitä ei vielä uusittu aiemmin  :D

Edit: Oikea tukivarsi? Itse olen pitänyt tapana vaihtaa alustan osat pareittain, ainakin omasta mielestä tuntuu loogiselta.
« Viimeksi muokattu: 07.03.2014, 19:29:26 kirjoittanut remes »
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Juhåå

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • Volvo
Vs: Puoltaa oikealle, kiihdyttäessä.
« Vastaus #5 : 07.03.2014, 20:23:51 »
En nää tarpeelliseksi vaihtaa ehjiä puslia/tukivartta uusiin. Kaksi kertaa peräkkäin leimaan meni, joten lienevät kunnossa.
Volvo S60 -03 B5244S2 140hv..


Vikakoodin lukua pk-seudulla! yv.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: Puoltaa oikealle, kiihdyttäessä.
« Vastaus #6 : 07.03.2014, 20:46:51 »
Niin meni minullakin kaksi kertaa katsastuksesta läpi etupään puslat. Jo ennen ekaa katsastusta motarilla kun nappas vakkarin pois päältä niin vaihtoi suuntaa ja kun asiaa kysyin renkaiden vaihdossa, niin huoltomies kurkkasi puslia ja sanoi että vaihtokunnossa on. 40 tkm vielä siis ajoin tuon jälkeen ennen toista katsastusta. Viime kesänä vaihdatin sitten puslat eteen ja revenneet olivat kuulemma, vaikkei sanonut mitään leimalla.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6406
Vs: Puoltaa oikealle, kiihdyttäessä.
« Vastaus #7 : 07.03.2014, 21:31:22 »
Mulla ei merkkiliikkeen suuntauksessakaan saatu V70:tä kulkemaan luotisuoraan, kunnes vuotta myöhemmin Vianor tajusi että raidetangon pää väljä ja kun se vaihdettiin (reilu 100 euroa) ja pyörät suunnattiin väheni ratin piteleminen huomattavasti. Kiihdyttäessä puoltaminen taas tapahtui aiemmassa autossa kun alatukivarret oli väljät ja ratti nykäisi selvästi kun kaasun päästi irti.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Puoltaa oikealle, kiihdyttäessä.
« Vastaus #8 : 08.03.2014, 10:13:58 »
Unohdin mainita, että oikea tukivarsi vaihdettu puslineen uuteen 5000km/4kk taaksepäin. Jostain luin, että jarrujen laahaaminenkin vois vaikuttaa(?). Vasen takajarru tällä hetkellä melkosen jumissa..


Halwalla motonet-alatukivarrella tuo 5000km/4kk voi hyvinkin olla maksimi. Poikani bemarissa kävi suurinpiirtein noin halvalla alatukivarrella kun vielä uutuuttaan kiiltelevän alatukivarren pallonivel oli ihan löysä ja hylättiin katsastuksessa.


Katsastuksessa tarkistetaan vain murtumat tukivarren puslista. Varsinkin se etumainen pusla voi olla liian pehmeä, jolloin tukivarsi vääntyy (sisä)reunaan heti kun auton laskee pyörilleen. Sellainen sitten aiheuttaa vetelyä ajaessakin. Puslat siis ovat ehjiä, mutta kuitenkin vaihtokunnossa.


Uretaanimassalla vois täyttää etummaisten puslien välit ja kokeilla jämäköityykö meno. Ei se massa siinä kauan pysy, mutta sulkee pois yhden vikamahdollisuuden.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Puoltaa oikealle, kiihdyttäessä.
« Vastaus #9 : 14.06.2014, 15:10:46 »
Aihe on hyvä niin lainaan.

Mitähän on väki mieltä minun ongelmasta kun ei meinaa Volvo olla enää mukava ajettava. Auto siis 2002 V70 D5 410tkm.

Ongelma on, että auto rupesi tuossa kevään aikana vetämään jatkuvasti oikealla ja urissa/ heitoissa saattaa myös pyrkiä enemmän tai vähemmän mihin tahansa suuntaan.

-Joulukuussa väihdettiin 3kpl raidetangon päitä ja tehtiin nelipyöräsuuntaus.
-Huhtikuussa katsastin ja katsatusmies sanoi alustaa välyksettömäksi. (tämä ei tietenkään tarkoita juuri mitään)
-Toukokuussa vaihdoin molemmat alatukivarret, tarvikemallit. Ei juuri muutosta. Ei vanhoissakaan puslat vielä olleet revenneet, mutta ajettu useita vuosia.
- Omien epävarmojen tutkimusten perusteella ei olisi välyksiä ja kolinoita ei kuulu.

Tuosa vielä tuo suuntausrapotti. Caster edessä ja camber takanahan jäivät ihan sallitun rajalle. Nuille kai ei ole säätöäkään, mutta mistä voisi johtua?. Tietenkin tuon jälkeen on jo tilanne kerennyt muuttuakkin.

V70 D5

Poissa KariL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 225
  • Asioilla on taipumus järjestyä.
Vs: Puoltaa oikealle, kiihdyttäessä.
« Vastaus #10 : 14.06.2014, 15:42:02 »
Osta uudet renkaat, niin lakkaa vetelemästä. Samaa ihmettelin ja uusilla renkailla auto korjaantui. Vaikka pintaa oli vielä paljon jäljellä ja kulunut tasaisesti, niin ilmeisesti renkaiden rungoissa oli tapahtunut muutoksia. (Nokian kitkat).
V70 D3 2011 180.000 km

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Puoltaa oikealle, kiihdyttäessä.
« Vastaus #11 : 14.06.2014, 15:45:40 »
Renkaiden osto on kyllä edessä kun ovat kuluneet. Vetely alkoi jo talvirenkailla enkä huomannut muutosta kun vaihdoin kesäkumit alle.
V70 D5

Poissa Chili

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 952
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
Vs: Puoltaa oikealle, kiihdyttäessä.
« Vastaus #12 : 14.06.2014, 21:37:01 »
Vaimon 850:ssä oli taka-akselin poikittaistuentojen kiinnityspisteet murtuneet. Toinen puolikas puuttui molemmista. Eli tangon päät olivat irti molemmista takapyöristä. Katsastuksesta meni ilman huomautuksia.

Seuraavana vuonna katsastaja kysyi, että mites nuo kiiltää noin komeesti. Kerroin, tarinan, mitä katastusmies ihmetteli suuresti. Ei sitä, että ei ollut huomannut vikaa, vaan sutä, että miten ne silleesti pystyy lohkeamaan. Ei ollut koskaan tullut vastaan.... ;)
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa Juhåå

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
  • Volvo
Vs: Puoltaa oikealle, kiihdyttäessä.
« Vastaus #13 : 09.07.2014, 19:47:21 »
Eipö vetele enää. Vasemman etutukivarren etupusla oli harvinaisen väljä. Myös oikea pallonivel oli valmis. Kulmat säädetty taas ja nyt menee suoraan :)
Volvo S60 -03 B5244S2 140hv..


Vikakoodin lukua pk-seudulla! yv.

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Puoltaa oikealle, kiihdyttäessä.
« Vastaus #14 : 28.07.2014, 11:47:25 »
Tänään ostin uudet renkaat ja suoralla tiellä ajaessa rupesi kulkemaan suoraan. Uriin vielä tutuu ottavan jonkin verran. Miten nuo apurungon puslat olisi helpoin analysoida?
V70 D5

 

Autoracing  KL-varaosat