Nostellaas vanhaa. Eli tarvis tuohon omaan Turboon keksiä nyt toi mittaristo. 220kmh näytöstä en luovu, eli nyt pitäisi keksiä joku fiksu ratkaisu. Mulla on hyllyssä muistaakseeni K6091 ja K6241 mttarit. Nopeuskehässä on vielä toistaiseksi 48 hammasta, eli se on täysin kustomoitavissa.
Toi K-luvun arvoitushan oli suht helppo murtaa? Ei vaan kirvellääkään muista miten se meni. "Numeron määrä pulsseja kilometrille" tjsp? Tavoite olis siis saada sähkömittari näyttämään 10% alakanttiin jotta voidaan käyttää 220Kmh nopeustaulua tuossa. Apuva!
Rengastus on 195/60R15, eli renkaan halkaisija jotain 615mm tienoota?
EDIT: Jos renkaan halkaisja on 615mm, niin kehämitta on silloin 1932,1mm eli 1,9321m. Tuhat metriä jaettuna 1,9321m on sen 517,6kierrosta. Jos kehällä on 12 nastaa, niin se tekisi 6211 pulssia per kilometri? Siis K-arvoltaan 6211 oleva mittari näyttäisi oikein. Nyt tarttee enää laskea se 10% virhe siihen.
EDIT2: Jos käyttäisin K6241 mittaria ja siihen tarvis saada 10% virhe, niin se vaatisi 5616,9 pulssia. Kehälle kun jättäisi 11 hammasta, niin pulsseja tulisi 5693,6. Tämähän olis aika lähellä? Ymmärtääkö tuo peräkopan anturi jos tuo nastojen väli ei ole ihan tasainen? 48 nastaa kun on ja jäljelle jää 11, niin välit ei mene mitenkään tasan. Ei kai tuo nyt niin kranttu ole vai pitääkö mun nyt vain rohkeesti kokeilla ja kertoa toimiiko. Pitää vielä vertailla noita mittaritauluja vierekkäin.
Tämmöinen artikkelikin löytyi:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=239021EDIT3: Nopea laskutoimitus tarkistukseen. Jos kilometrissä tulee 6241 pulssia, niin 200kmh:ssa niitä tulee 200x määrä.
200 x 6241 = 1248200
220 x 5693,6 = 1252590
Kai se on kokeiltava mitä anturi sanoo epätasaisesta hammasvälistä jos kellään ei ole tästä faktaa? Hitto kun sais kaiken rustattua kerralla, niin ei tarvis miljoonasti editoida...
