*****
RATKAISU: Kyllä laatikon toiminnassa oli jotain vialla. Nyt sen huomaa, kun viimein toimii niin kuin pitääkin. Auto kävi siis huollossa, jossa päivitettiin ECU uudempaan versioon ja yllätykseksi sillä oli vaikutusta myös vaihteiston toimintaan. Mysteeriksi jääpi, mikä bitti moottorinohjainyksikössä oli poikittain. Laatikko oli selvästi saanut väärää dataa.
*****
Hei,
V70 -09 D5 (aj. 120tkm) automaatti vaihtaa luistattamalla, kun vaihdetaan 3. ja 4. vaihteille hitaasti kiihdyttäen. Toinen probleemi on, että automaatti vaihtaa myös todella herkästi pienempää vaihdetta (1-2), enkä oli huomannut kickdownilla olevan mitään merkitystä D-asennossa. Manuaaliasennossa kickdown toimii.
Eräs automaattiexpertti meinas, että vaihteisto olisi ehjä, mutta saa väärää dataa jostain. Vikapaikkoja voi olla monia.
Luin kuitenkin OBD:lla tietoja autostani ja sain erikoisia arvoja, kun auto on tyhjäkäynnillä (lämmin kone, AC off).
Absolute throttle position: 31,4%
Calculated load value: 29,4%
Relative Throttle position: 80%
Acc. pedal postion D: 8,2 - OK
Acc. pedal postion E: 7,8 - OK
Luulisi, että kaikki arvot pitäisi olla alle 10%.
Tietääkö kukaan, että onko tämän V70 MK3 Volvoissa ETM tai TPS -sensoreita. En oikein googlettamalla löytänyt.