RallyBaron  Samppasport

v70 geartronic vaihteenvalitsin helisee (vaan eipä helise enää)

  • 7 Vastauksia
  • 3584 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Ykskaks alkoi 2006 vuotisen dieselin geartronic nuppi helisemään/pärisemään tosi ikävästi. Jopa tyhjäkäynnillä. Hiljenee vain kun liipaisinta painaa sivulta eli vääntää sitä hieman vinoon. Sormen pitäminen liipaisimella ei auta. Joku holkki tahi prikka varmaan jotennii rikki. Kovin muovinenhan se liipaisinhärpäke onkin olemukseltaan.

Minkämoinen operaatio mahtaa olla nupin purku ja onko mahdollisesti joku tietty hilu joka sieltä ruukaa pettää?

Edit: löyty ohjeet ja jotain repareeraus sarjaakin saatavilla. Kukaan tehny moista operaatiota?
http://www.ipdusa.com/products/8725/115771-gear-shifter-knob-button-p2-v70-s60-xc70-with-geartronic-with-metal-pin

linkki korjattu. oli alunperin väärä osakin kun mulla pitää olla tuo "with metal pin". sivusto toimii hitaasti, korjausohjeet löytyy sieltä alhaalta
« Viimeksi muokattu: 12.09.2014, 23:54:37 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Mepi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 782
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 geartronic vaihteenvalitsin helisee
« Vastaus #1 : 09.09.2014, 23:18:51 »
Linkki ei toimi
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

Poissa hanoi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 geartronic vaihteenvalitsin helisee
« Vastaus #2 : 10.09.2014, 16:47:11 »
Ykskaks alkoi 2006 vuotisen dieselin geartronic nuppi helisemään/pärisemään tosi ikävästi. Jopa tyhjäkäynnillä. Hiljenee vain kun liipaisinta painaa sivulta eli vääntää sitä hieman vinoon. Sormen pitäminen liipaisimella ei auta. Joku holkki tahi prikka varmaan jotennii rikki. Kovin muovinenhan se liipaisinhärpäke onkin olemukseltaan.

Minkämoinen operaatio mahtaa olla nupin purku ja onko mahdollisesti joku tietty hilu joka sieltä ruukaa pettää?

Edit: löyty ohjeet ja jotain repareeraus sarjaakin saatavilla. Kukaan tehny moista operaatiota?
http://www.ipdusa.com/products/8725/115771-gear-shifter-knob-button-p2-v70-s60-xc70-with-geartronic-with-metal-pin

linkki korjattu. oli alunperin väärä osakin kun mulla pitää olla tuo "with metal pin". sivusto toimii hitaasti, korjausohjeet löytyy sieltä alhaalta

Sama vika rahikaisella, ärsyttävä sirinä/pärinä. Ikävää ajella käsi vaihdekepillä...
S60 2,4d Geartronic Chromium Edition -06

Poissa Guatemala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 geartronic vaihteenvalitsin helisee
« Vastaus #3 : 10.09.2014, 19:31:37 »
juu täällä kanssa sama ääntely kepissä ja vaisomaisesti menee jo käsi kepille. Ärsyttävä ääni.
S60 2.4D -09 aut.
Ex: S40 2.0T -02 aut.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: v70 geartronic vaihteenvalitsin helisee
« Vastaus #4 : 10.09.2014, 23:32:51 »
juu täällä kanssa sama ääntely kepissä ja vaisomaisesti menee jo käsi kepille. Ärsyttävä ääni.

2009 mallissa siis tämmönen samanlainen geartronic keppi kuin näissä vanhemmissakin..?

näyttäis että helppo saada ne nappihässäkkä ulos. kampeaa vain meisselillä yläreunasta varovasti niin pitäis lähteä. en ole vielä toimeen ryhtynyt kun ei ole mitään uusia osiakaan laittaa. luulenpa että tuon pelkän painikkeen vaihto ei sitä pirinää hiljennä mutta toivottavasti olen väärässä
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Guatemala

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 6
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 geartronic vaihteenvalitsin helisee
« Vastaus #5 : 11.09.2014, 21:41:25 »
2009 mallissa siis tämmönen samanlainen geartronic keppi kuin näissä vanhemmissakin..?
Juu vm2009 S60 on vielä tuota "vanhaa" sarjaa 2005->2009.

Kovasti kyllä ois halua päästä tuosta särinästä eroon. On vain sen verran oleellinen auton liikkumiseen vaikuttava kapistus tuo keppi nappeineen, että vähän hirvittää lähteä vänkäämään auki. Liian usein noista muovinippeleistä on kuulunut korjauksen yhteydessä *naps*. Jos napin saa helposti irti, niin pääsisi ainakin vähän tutkailemaan mitä siellä vois säristä. Täytyy kyllä paneutua asiaan heti kun on aikaa.
S60 2.4D -09 aut.
Ex: S40 2.0T -02 aut.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: v70 geartronic vaihteenvalitsin helisee
« Vastaus #6 : 11.09.2014, 22:53:19 »
Se nappi voi ilmeisesti sanoa *naps* ihan normikäytössä. Niitä on mennyt halki ja myöskin jumittanut koko kepin :facepalm: siksi sille napille löytyy ihan aftermarket valmistustakin. Volvolta saa vissiin vain kokonaista nuppia. Pyytävät käytetyistäkin nupeista näköjään 100eur. Volvopartswebstoressa olijotain 88usd mutta nuppia oli niin monenlaista että ei jaksanu kännykällä etsiä. Mulla on normi nahkasisustus, onkohan tuo nyt se charcoal vai mikä

edit: Siniseltä uusi nahkainen nuppi 138Eur eli sama hinta kuin usa:sta tulleineen&rahteineen. Varaosa.fi: nahkainen 120Eur, muovinen 103Eur. Uusi nuppihan se ois helppo ja varma korjaus tähän probleemaan

nahkainen 8698157, muovinen 9463564. Nuo on käsittääkseni oikeat numerot, ainakin volvopartwebstore sivu sanoo niin. kannattaa tuplatsekata jos alkaa hommailemaan
« Viimeksi muokattu: 12.09.2014, 16:39:14 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: v70 geartronic vaihteenvalitsin helisee
« Vastaus #7 : 12.09.2014, 23:43:30 »
Tulipa sitten perjantai-illan ratoksi puuhasteltua tuon pärisijän kanssa siinä toivossa että sais jotenkin korjattua kun nuo uudet nupit noin kalliita. Eli valitsin D:lle niin on tilaa paremmin ja liipaisinta sisään ja yläpäästä meisselillä varovasti kammeten hässäkkä irti. Lähtee yllättävän helposti, suorastaan pehmeästi. Oli aika jämäkkä paketti eikä mitään hölskyviä osia kun sitä hypisteli. Liipaisimen akselitappi oli tullut toisesta reunasta ulospäin ja mietin että oisko se ottanut nupin sisäpintaan ja pitänyt ääntä. Puristin toiseen päähän tappiä vähän pykäliä jotta pysyis paikallaan (toivotaan toivotaan) kun en nyt heti viihtiny liimoilla alkaa tuusata. "Tuunasin" jouseen hiukan enemmän pänninkiä ja rasvasin ja aloin laittamaan paikoilleen. Paikoilleen laitto on ärsyttävin vaihe ja kannattaa ottaa peili avuksi että näkee mistä on kysymys. Nupin keskellä sojottaa puikko jossa pikku reikä ja siihen pikku reikään pitää saada liipaisimen pikku tappi osumaan, joo... Meni lopulta aika helposti kun liikuttelee liipaisinta hieman edestakaisin samalla kun työntää hässäkkää sisään niin kyllä se koppi sieltä tulee. Itse taisin painaa sen puikon niin alas kuin menee ennenkuin aloin ähräämään sitä koppia. Tämän souvvvin lopputulema oli että sirinä lakkas tyystin, huoh.

Ehkä kannattaa kokeilla ottaa liipaisinta vain vähän ulos ja jos se akselitappi tullut ulos niin painaa se vain takas ja kattoa auttoiko. itse kokeilisin tota, ties vaikka auttaa. Huom! valitsinta voi liikutella ilman liipaisinhässäkkääkin kun jollain "hiuspinnillä" tms. vain ensin nostaa sitä puikkoa. puikko liikkuu hyvin kevyellä voimalla ylös/alas. auto ei siis mene ajokelvottomaksi jos sattuu liipaisinhässäkkä tippumaan viemäriin ropauksen melskeissä ;)
« Viimeksi muokattu: 18.09.2014, 10:48:12 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

 

Samppasport  Futurez