Autohan on monelle tuttu vaalean sininen pyöreä lamppuinen Volvo vuosimallia 76'.
Pientä historiaa voisi kertoa alkuun. Itse auton rakentaminen aloitettiin jo 80-luvulla edellisen omistajan toimesta, joka tekikin hienoa työtä korin kanssa. Riston koritöitä näkyy edelleen autossa mm. perän muodot & uudemman mallin lamput ovat Riston käsialaa. Kun aloimme itse autoa rakentamaan 17 vuotiaana kaverit naureskelivat kauppiksessa, kun puhuimme, että "tästä tulee suomen hienoin 240 Volvo joskus...?!"

Noh any way ne oli niitä teini-iän juttuja, mutta tarkoituksena oli alusta asti säilyttää Volvon alkuperäinen ulkonäkö, jota lähdettiin muokkaamaan hyvin hillitysti, ottaen hiukan vaikutteita ruotsinmaalta.

Tässä listan muodossa mitä kaikkea autoon on tehty:
MOOTTORI-
Stage 2 !! -
- Lohko B230ET
- Mahle männät 96,6mm
- Liekkirenkaat
- Kampura & kanget hiottu ja tasapainotettu
- 530 kansi (pronssiset ohjurit, rosteriventtiilit, tuplaventtiilijouset, imukanavat siistitty)
- Nokka R-sport (nostoa 11,6mm ja asteita 287)
- LH-Jet imusarja (kiillotettu)
- MSD 903cc suuttimet
- MSD bensapumppu
- Bosch 4bar bensanpaineensäädin
- TaTech moottorinohjaus
- Boch mustat silicon tulpanjohdot
- Turbo Holset HX40, ProTurbolla modattu 60/60 (itse kiillotettu)
- ProTurbo peltipakosarja
- ProTurbo välijäähdytin
- ProTurbo hukkaportti 40mm
- Turbosmart Supersonic dumpvalve
- Simota airfilter (tuotu maskin taakse)
- Öljynlauhdutin
- 3" suora putkisto yhdellä 3" Magnaflow vaimentajalla
- Downpipe maalattu kuumakesto alumiinimaalilla + thermotec
- Silicone letkuliitokset
- Teräspunos alipaineletkut
- Ylävesiletku valmistettu rosterista
- Releet & piuhat koteloitu
- Ahtoputket itse tehty ja kiillotettu
- Rosterista tehty paisuntasäiliö
- Osia maalattu korinväriin
SPECS:401 Hv 5850rpm 1,45bar
490 Nm 5700rpm
312 Hv 6400rpm 1,0bar
368 Nm 5950rpm
VOIMANSIIRTO- Vaihdelaatikko M45
- Sasch Race asetelma
- Vakio kytkinlevy
- Modattu paksumpi kardaani
- Perä Danan 1030
(Tulossa)
- Laatikko 5-vaihteinen Sport Getrag 262cr (tallissa)
- lukkoperä
- Sintteri kytkinlevy (ei löydy sopivaa??)
JARRUT- Edessä ATE PowerDisk kuvioidut & jäähdytetyt levyt
- EBC RedStaff jarrupalat
- Takana oroginal levyt
- Jarrusatulat maalattu punaiseksi
ALUSTA- Bilstein Club Sport iskunvaimentimet (lyhennetty)
- Lesjöfors madallusjouset (lyhennetty)
- Turbon kallistuksenvakaajat 25/23mm
- Ylä ja ala tukitankosarja
(Tulossa)
Kynätolpat joka nurkkaan huippu ominaisuuksilla
VANTEET & RENKAAT- Rial Dayton 8x18" ja takana 9x18"
- Levikepalat edessä 20mm ja takana 33mm (hand made Jani Pernu)
- Hankook K107 S1 EVO 225/40 R18
- Firenza Sport 215/40 R18 edessä
KORIMUUTOKSET- Kori täysin läpikäyty, ruostesuojattu ja ääni eristetty
Maali:
- sininen kolmen taiton alumiinilla johon lisätty punaista
- BMW E34 peilit
- Volvo 850 T5R etuspoileri (itse sovitettu)
- Pikku puskurit (muokattu)
- Kirkkaat vilkut
- Peräpeltejä kavennettu
- GLT mustat listat
- Edestä listat poistettu ja reijät umpeen
- Merkitön maski (Hand made Pasi Pennala)
- Turhat johdot ja osat poistettu kuten oma äänimerkki
- Takaa rekkari siirretty alas ja pelti vedetty tasaiseksi
- Sovittettu vuoden 1981 Volvo 240:stä takavalot
- Takavalot punavalkoiset
- 142:sen takakontin kansi
- Ikkunat tummennettu
SISUSTA- Katukuppipenkit mustaanahkaa
- Ovipahvit, takapenkit, takasivupaneelit ja lattia verhoiltu
- Penkkeihin brodeerattu Volvon R-logo
- Sparco lattiamatot
- Sparco poljinpinnat
- Sparco Vaihdekepinnuppi
- RaidHP ratti
- Keskikonsoli ja A -pilarit käsintehty lasikuidusta & alumiinista
- Kojelauta muotoiltu & itse verhoiltu + maalailtu
- RaidHP smoke öljynpainemittari
- RaidHP smoke vedenlämpötilamittari
- RaidHP smoke volttimittari
- RaidHP smoke ahtopainemittari
- RaidHP smoke seosmittari
- Auto Gauge kierroslukumittari vaihtovalolla
- "self made" mittaristo navigatorilla!
POPITEi niitä oo tarttenu..!

Supersonic & Holset hoitaa sen puolen.

Tässä vähän maistiaisia Tatech:lta missä Volvo säädettiin ja penkitettiin:
http://www.youtube.com/watch?v=WPpUsrLuebI- dynolappu:
http://www.streetcargarage.net/Tikki_1st_power_pull.pdfSiinäpä sitä listaa olikin mitä muutoksia ollaan tehty.

Myös pari kuvaa autosta...






Yhteistyöstä kiittäen:
- Automaalaamo Center
- M.S.J. Huttunen
- Sercap
- TaTech
- Futurez
- Pasi Pennala