Futurez  Kulkukoira

RE85 ja lisälämmittimet

  • 5 Vastauksia
  • 5212 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mr.eikka

  • Hinnastomies
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 611
  • Aina säheltämässä sitä sun tätä
RE85 ja lisälämmittimet
« : 17.10.2014, 06:57:44 »
Tuli tuossa mieleen että kuinkahan mahtaa toimia volvon orggis lisälämppäri tuolla re85 polttoaineella? Lisälämmitinhän on siis joku volvon flygmotor tjsp., kuitenkin se mitä näissä 90 vuosmallin volvoissa on käytetty
Tässä piti olla linkki autoni projekti topickiin, mutta vuosina 2015-2018 tapahtuneet ilkivalta tapaukset autoani kohtaan aiheuttivat sen, että autostani ei tule enään saataville uusia rakentelu postauksia eikä mitään muutakaan. Rakentelu jatkuu silti, mutta tapahtuneista asioista tulee tietämään ainoastaan harvat ja valitut.

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: RE85 ja lisälämmittimet
« Vastaus #1 : 18.10.2014, 00:10:37 »
Puhtaammin re85 palaa kuin tavallinen bensiini.  Luulisi tuon pidentävän lämmittimen huoltoväliä, kun karstaa syntyy vähemmän.  Jos alkoholi palaa vajaalla hapella, syntyy etikkahappoa, joka voi syövyttää polttokammiota ja poistoputkea, vai mikä se on. Savupiippu? Pakoputki? 

Jos se syttyy kovallakin pakkasella, niin ongelmia ei pitäisi olla.  Ensimmäiset re85-polttoaineversiot olivat huonoja moottorin kylmäkäynnistyksessä.  Uudempiin versioihin on lisätty kevyempiä hiilivetyjä kylmäkäynnistyksen helpottamiseksi.  Lämmittimen kylmäkäynnistys on hiukan eri asia, kun seosta ei puristeta, niinkuin moottorissa.

Asia selviää parhaiten kokeilemalla.  Joskus kovalla pakkasella, kun ei ole lähtöpaineita, viikonlopun tai talviloman yhteydessä.  Ennen kokeilua pitää lämmittimen putket käyttää tyhjäksi "tavallisesta" polttoaineesta jo edellisenä päivänä.  Jos ei syty, pitää kovimmat pakkaset ajaa "tavan pensalla".

Oma erittäin epävarma arvioni on, että hyvin toimii.  Kerro kokeilun tulokset, jahka ilmat kylmenevät.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: RE85 ja lisälämmittimet
« Vastaus #2 : 18.10.2014, 07:28:26 »
Viime talven käytin 10 vuotta sitten asennettua webastoa ilman ongelmia e85:olla. Tosin lämmitysteho laski hieman, mutta kyllähän se auto vielä lämpiää. Polttoaine linjat jouduin vaihtamaan uudemman maallisiin mustiin putkiin.

Silloin kun itse selvittelyn asiaa webaston ja e85 sopivuudesta niin tuli jyrkkä ei varsinkin näihin vanhoihin. Uusista malleista löytyy e85  soveltuva. Tosin luulisi Volvon oman toimivan suoraan e85:lla
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

Poissa Mr.eikka

  • Hinnastomies
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 611
  • Aina säheltämässä sitä sun tätä
Vs: RE85 ja lisälämmittimet
« Vastaus #3 : 18.10.2014, 17:50:49 »
Puhtaammin re85 palaa kuin tavallinen bensiini.  Luulisi tuon pidentävän lämmittimen huoltoväliä, kun karstaa syntyy vähemmän.  Jos alkoholi palaa vajaalla hapella, syntyy etikkahappoa, joka voi syövyttää polttokammiota ja poistoputkea, vai mikä se on. Savupiippu? Pakoputki? 

Jos se syttyy kovallakin pakkasella, niin ongelmia ei pitäisi olla.  Ensimmäiset re85-polttoaineversiot olivat huonoja moottorin kylmäkäynnistyksessä.  Uudempiin versioihin on lisätty kevyempiä hiilivetyjä kylmäkäynnistyksen helpottamiseksi.  Lämmittimen kylmäkäynnistys on hiukan eri asia, kun seosta ei puristeta, niinkuin moottorissa.

Asia selviää parhaiten kokeilemalla.  Joskus kovalla pakkasella, kun ei ole lähtöpaineita, viikonlopun tai talviloman yhteydessä.  Ennen kokeilua pitää lämmittimen putket käyttää tyhjäksi "tavallisesta" polttoaineesta jo edellisenä päivänä.  Jos ei syty, pitää kovimmat pakkaset ajaa "tavan pensalla".

Oma erittäin epävarma arvioni on, että hyvin toimii.  Kerro kokeilun tulokset, jahka ilmat kylmenevät.
Tuota kylmässä syttymistä epäilen itsekkin. Tuskinpa syttyy jossain -30C lämötiloissa.. Mitä tarkoitat vajaalla hapella palamisella? Kun käsittääkseni RE palaa laihalla eli liialla hapella, jos sitä käytetään bensa setupilla.

Täytyy raportoida tänne kun tuota lämppäriä alkaa kokeilemaan pakkasilla :)
Tässä piti olla linkki autoni projekti topickiin, mutta vuosina 2015-2018 tapahtuneet ilkivalta tapaukset autoani kohtaan aiheuttivat sen, että autostani ei tule enään saataville uusia rakentelu postauksia eikä mitään muutakaan. Rakentelu jatkuu silti, mutta tapahtuneista asioista tulee tietämään ainoastaan harvat ja valitut.

Poissa Pyssy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 352
  • :p
    • Oldsmobile Club of Finland ry.
Vs: RE85 ja lisälämmittimet
« Vastaus #4 : 19.10.2014, 14:25:02 »
Vähän huonosti valitsin sanani, kun puhuin vajaalla hapella palamisesta.  Tarkoitin epätäydellistä palamista.  Esim. jos suutin kusee polttokammion seinille.  Diesellämmittimessä epätäydellinen palaminen näkyy savuna.  E85 savuttaa vähemmän, mutta hajusta huomaa.  Pakokaasuanalysaattori on nenää tarkempi.  Täytyy vain tietää oikeat raja-arvot, koska palaminen tapahtuu ilmaylimäärällä ja paineettomasti.  CO ja HC pitää olla erittäin pienet, O₂saa olla korkealla.

Mikko078:n mainitseman lämmitystehon laskun voisi ehkä korjata isommalla suuttimella tai ruiskutuspaineen nostolla.
Etuvetoiset ei ole Volvoja
Nelitahtiset ei ole Saabeja
Vesijäähdytteiset ei ole Porscheja
Alle 11-sylinteriset ei ole Ferrareja

Poissa Rivipumppu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 124
  • www.vrcf.fi
Vs: RE85 ja lisälämmittimet
« Vastaus #5 : 10.11.2014, 21:24:33 »
Mikko078:n mainitseman lämmitystehon laskun voisi ehkä korjata isommalla suuttimella tai ruiskutuspaineen nostolla.
VAG-COM / VCDS (VOL-FCR?) kaapelista pystyy tekemään webastoon / eberiin diagnostiikkatyökalun, sillä luulisi pystyvän tuon E85 säädönkin tekemään. Webasto Thermo Test / Eberspacher Edith.

http://www.audiclub.fi/audifinns/showpost.php?p=696060&postcount=118

« Viimeksi muokattu: 11.11.2014, 00:13:07 kirjoittanut Rivipumppu »
Audi A6 4.2

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo