Carcom Oy  Elekma

960 nokka-akselin takastefan vaihto

  • 3 Vastauksia
  • 3811 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa massamaahinen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 371
  • Volvo on Tee-Se-Itse miehen lulla
960 nokka-akselin takastefan vaihto
« : 25.10.2014, 21:55:13 »
960 -97 tiputteli öljyä vuosikausia, kunnes katsastumies tuli apuun ja pisti korjaamaan. Yritin jo vuosia sitten
saada koteloa auki mutta alempi TORX-ruuvin T-40 kanta hajosi. Yritin saada sitä irti useilla eri menetelmillä
käyttäen viittä erilaista ruuvinirrotustyökalua. Yksikään ei auttanut. Syyksi paljastui kiinni hapettunut ruuvi.





Seuraava työkalu on kätevä esimerkiksi porattessa ahtaassa paikassa. Suurta voimaa en käyttäisi sen kanssa.
Yritin tuolla porata ruuviin reikää jotta saisin ulosvetotapin sinne mutta ruuvi oli niin kovaa ainetta, että luovutin.



Lopulta päätin poistaa ruuvinkannan Dremelillä laikkaamalla. Hommaahan siinä oli, mutta lopulta kanta lähti. Sen
jälkeen yritin irrottaa ruuvinjämiä putkipihdellä muttei onnistunut. Oli niin jumissa, että päätin jättää sen homman.


============== tarvitset työhön seuraavia hieman erikoisempia juttujua ================

Ensimmäiseksi tarvitset sopivan peilin jotta näet koneen taakse. Itse käytin sekä hitsauspeiliä että lasista.



Toiseksi kunnollisen TORX T-40 palan, ei mitään halpista! Kannattaa ehkä tasoittaa pää jos se on kovin viistottu
kuten useimmat torxit jostain syystä ovat. Heitin ehjällä Torx-ruuvilla vesilintua ja laitoin tilalle 8.8 kuusiopultin.



Tilaa ei ole kovin paljon ja jos alapultii osoittautuu tiukaksi, pitää TORX-palaa painaa kunnolla ruuvia vasten käyttämällä
tulipeltiä (rintapelti)  tukena ja sopivaa välikappaletta. Ruuvattava olisi kaikkein paras koska sopivan pituista ei vaan tunnu
olevan. Säädettävästä pöydänjalasta voisi lyhentämällä saada sopivan tai ottaa säädettävän 10mm jalan säätöosan
ja ruuvaa siihen jatkomutterin, jolla painaa Torxia. Koska tulipelti ei ole samassa linjassa moottorin päädyn kanssa,
jalan kääntyvä osa auttaa tukemaan ruuvia tulipeltiin. Jalkaan voisi liimata kumimaton palat niin pitäisi paremmin.



Tiiviste on tavallinen, helposti löydettävä 30mm x 47mm x 7mm.





Käytin stefan paikalleenpuristamiseen Motonetin 34mm hylsyä. Painoin tiivisteen puukapulalla kampeamalla.
Oikea tapa olisi käyttää hylsyn läpi ulottuvaa M7 ruuvia, mutta olin laittanut aiemmin hankkimani ruuvin jonneikin.



Volvon oma työkalu on tuollainen. Siinä on ruuvi, jolla voi painaa stefan sisään.


=========================== sitten itse työhön ==================================

Tyhjensin jäähdytysjärjestelmän ja irrotin takana kulkevat letkut ja nostin ne pois tieltä sekä tulppasin putkenpäät.
Letkut saa myös väännettyä sivuun, etenkin jos poistaa jäähdytysvettä, mutta halusin tehdä mieluummin näin.

Koska ruuvin kanta oli rikki, poistin sen Dremelillä ja laikalla leikkaamalla kantaa eri suuntiin. Lopuksi onnistuin.

Kansi irtosi helposti ohuella ruuvarilla kampeamalla. Puhdistin anturin huolellisesti öljystä. Anturi on HALL-anturilla
varustettu jossa on magneetti ja anturi, joiden välistä nokka-akseliin kiinnitetty katkoinlevy pyörii vähän samaan
tapaan kuin kärjettömän sytyksen virranjakajassa. Anturin haarukan läpi pyörii nokka-akselin päässä M7 pultilla
kiinni oleva metallilevy, jossa on uloke joka pyöriessään antaa yhden pulssin jokaisella nokka-akselin kierroksella.
Tämä ei häiriinny öljystä mutta jos anturissa on metallihiukkasia, ne kannattaa poistaa.



Vanha stefa oli tullut ulos ja vuoti sen takia varsin tehokkaasti. En kuitenkaan työntänyt vanhaa enää takaisin
koska se todennäköisesti tulisi uudestaan ulos, koska tämä vanhakin oli. Vaikka tiiviste oli erittäin hyvännäköinen,
siihen ei kuitenkaan kannata luottaa ja koska homma on jo tässä vaiheessa, olisi tyhmää jättää tiiviste vaihtamatta.

Vanha tiiviste lähtee joko helposti tai sitten ei. Pienellä tiivistekoukulla sen saa yleensä irti (varo naarmuttamasta!)
mutta jos ei lähde. voi tiivisteeseen ruuvata pari ruuvia joista vetää sen pois. Edelleen kannattaa varoa naarmuttamasta
nokka-akselia tai kannen vastinpintaa
.

Uusi tiiviste pitää voidella ennen asennusta!
Itse otin reiästä hieman öljyä ja voitelin sekä ulkokehän että tiivisteen
nokka-akselia vastaan tulevaan huuliosan. Jos tiiviste on kuluttanut akseliin uran, voi tiivisteen painaa 2mm sisemmäs.

Koska olin itse hieman kyyninen, enkä halunnut enää öljyvuotoa (myös toisen kiinnityspultin puuttumisen vuoksi) sivelin
koteloon tiivistesilikonia. Kannattaa huomioida, että sitä tulee myös johdon suojakumin ympärille. Vaikka öljyä pääsisiskin
joskus tulemaan anturikoteloon, puhdas (metallihiukkasia vailla oleva) öljy ei vaikuta HALL-anturin toimintaan kovin paljon.
Silikoni on aika ruma näköisesti levitetty mutta ei se sieltä juurikaan näy.  :)

« Viimeksi muokattu: 08.08.2016, 02:07:51 kirjoittanut massamaahinen »
Saab 96 2T -66, Saab 96 V4 -67, Saab 96 -73, Saab 99 -76 Volvo 244 DL -78, Volvo 240 GL -79, Volvo 240 GL  -83 Aut., Volvo 760 GLE -88 Aut  Volvo 960 II -97 B6254FS AW30-43 Volvo S80 II -10 B5254T(11) Geartronic

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 nokka-akselin takastefan vaihto
« Vastaus #1 : 26.10.2014, 11:15:33 »
KIITOS Matti, juuri tätä kaipasin ja juuri tämän selostuksenhan lupasit tänne tehdä :)

Kyllä nämä sun työselostukses ovat muuten kuvien ja seikkaperäisten selostusten ansiosta aivan omaa luokkaansa. Tällaisia kun olis kaikki, niin kyllä omatoimimiesten kelpais harrastaa,,,

Vaikka toisessa ketjussa kerroitkin tarkistaneesi huohotusjärjestelmän kunnon, niin kannattaisi ehkä sittenkin kaivaa se oil trap sieltä imusarjan alta vähintäänkin liuottimella putsattavaksi tai koska se purkki ei montaa kymppiä maksa, jopa uusittavaksi. Jotenkin tuntuu oudolta, miten nokan takastefa olis kertomasi mukaan pullahtanut ulos ELLEI kyseinen purkki olis tukossa tai vähintäänkin menossa tukkoon.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2014, 11:28:12 kirjoittanut petskula »

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 nokka-akselin takastefan vaihto
« Vastaus #2 : 15.11.2014, 09:54:28 »
Sekin ihme nähty, että V90 on taas pyörillään ja siirtokilvillä ajossa. Leimahan meni syyskuun alussa vanhaksi ja eipä tuolla muutenkaan ole aikoihin ajettu.
Tiistaina olis aika leimakonttorille, mutta sitä ennen edessä tuo stefan vaihto. Onneksi on keli vielä plussan puolella niin voi tallitonkin yhä "harrastaa" näpräystä :)

Poissa petskula

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 220
  • www.vrcf.fi
Vs: 960 nokka-akselin takastefan vaihto
« Vastaus #3 : 15.11.2014, 19:14:15 »
Hemmottelinkin itseäni ja ajoin Volen miniäkokelaan faijan hallille. Mukavaa ottaa tölkki olutta operaation lomassa lämpimässä ja kuivassa hallissa. Stefa vaihdettu ilman sen suurempaa dramatiikkaa. Olis älynnyt, että kyseessä on noin helppo homma niin olisin tehnyt jo aikaisemmin. Huohotusjärkestelmä tuntuu nyt olevan auki, mutta tilasin jo sen oil trapin. Pakko sen purkin on olla osittain tukossa, koska selkeesti kylmillä pätkäajossa on pullauttanut tuon nokan stefan osittain ulos. Oli nimittäin VIELÄ ENEMMÄN huulilla kuin massamaahisen ;)

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo