Tarina jatkuu edelleen

Viime kirjoittelun jälkeen auto toimi normaalisti katsastukseen asti(08.01.15) jonka jälkeen mystinen käyntihäiriö palasi eli lähti normaalisti käyntiin mutta sitten hetken perästä sammutti itsensä. Kokeilin ärrän harmaalla polttoainejärjestelmän pääreleellä, ei vaikutusta. Hain sitten ihan arviosta lainaan tarvikelambdan jonka vaihdoin käyttäen akkua irti vaihdon ajan. Lähti käyntiin mutta nypytti hieman. Tässä välissä käytin kokeilumielessä auton omaa lambdaa takaisin kiinni ja sain vikakoodin viallisesta lambdan lämmitysvastuksesta. Tilalle tuli sitten alkuperäinen NTK/Volvo-lambda jolla auto lähti pelaamaan täysin normaalisti. Auto toimikin kaksi viikkoa täysin ongelmitta ilman vikakoodeja mutta lopulta tuttu 1-1-3 koodi palasi.
Nyt viimeisimpinä testeinä koitettu toista virtalukon pohjaa, uutta imuilman lämpöanturia, toista ECU-boxia ja toista akkua sekä tukin liekkilukon lisäletkun joka menee imusarjan alipainelähtöön, näillä ei ollut mitään vaikutusta vikakoodin poissa pysymiseen.
Akun vaihtoa koitin siis lähinnä sen takia että jos vaikka vanha akku olisi kyykännyt startatessa niin alas että jännitepiikki olisi saanut vikakoodin aikaiseksi, mutta ei. Virtalukonpohjaa koitin testimielessä koska auton oma oli ihan väljä. Ainoa muutos Ecun vaihdon jälkeen oli se että ensimmäinen ilmaantunut vikakoodi oli 1-1-2 eli Ecuvika

Tämä lähti ihan nollaamalla pois ja ei ilmaantunut volvon testiohjeiden mukaisten testauksien aikana uudelleen eli boxi on kunnossa ainakin volvon ohjeiden mukaan.
Myös moottorin johtosarjaa ja antureita on tässä huvin ja urheilun kannalta tullut mittailtua:
Kampiakselin asentotunnistin: 312Ω & johtosarja eculle 0Ω
Suuttimet kaikki ~14,5Ω ja johtosarjat eculle 0Ω
Imuilman lämpötila-anturi(uusi): lukemat ok ja johtosarja eculle 0Ω
Lambda(uusi) ja johtosarja eculle 0Ω
Ecun maadoitukset 0Ω
Moottorin lämpötilatunnistin(uusi) ok ja johtosarja eculle 0Ω
Eli mitatuista johtosarjan osista taikka komponenteista ei löytynyt mitään annetuista mitta-arvoista poikkeavaa.
Ja johtokaaviossahan tämä näyttää vaihdettujen/testattujen osien kanssa jotakuinkin tältä (muista enää itsekkään

):

Tein myös diagnostiikkaboxilla testitila-testit:
DTM 2
-Tunnistaa kaasuläpän liikkeen: kiinni-asennossa=poistuttaessa & palatessa ja täyskaasulla= poistuttaessa & palatessa
DTM 3
-EGR-ohjaus OK
-Lisäilmapumppu ja lisäilmapumpun rele OK
-Solenoidi OK
-Flekti ½-nopeus ja täysnopeus molemmat OK
-Suuttimet 1-5 OK
-Tyhjäkäyntiventtiili OK
-Päärele OK
Eli eipä sieltäkään paljoa viisastuttu.
En tiedä pitäisikö seuraavana arpana oikeasti kokeilla toisella puolalla tai sitten vaihtoehtoisesti vadiksen ohjeiden mukaisesti laittaa konkka puolan kaveriksi

Konkan tiedoiksi sain kaiveltua 35V 220uF, tiedon paikkaansapitävudestä en tiedä mutta ei tuommoinen elektroniikkaliikkeessä paljoa maksaisi.
Niin ja alipainelähdön alue pitää tarkastella ehkä uudelleen ja ottaa videoa mittaristosta samalla kun en nyt aivan varmaksi pysty vannomaan että muuttuiko käynti kun siihen suihkutti. Voi toki tolla että kierrokset nousi vain testaajan päässä

Paljon on aikaa tähänkin käytetty eikä ole lähtötilannetta pidemmälle päästy

Mistään ei tunnu mitään vikaa löytyvän mutta jossain se varmaankin on...
Nyt jos joku tietää niin saa kertoa :hello: