Moi
Luin kerran jostakin viritysoppaasta, ajalta miekka ja kirves, ohjeen nokan ajoituksen säätämisestä/mittaamisesta B20 pystykoneelle. Nyt en vaan löydä tuota lehteä mistään. Tuo on joskus ollut vm:n artikkelina ja myöhemmin musitaakseni amazon kerhon kerholehden ns- virityskoulussa.
Ja joo, tiedän, jotta merkkien mukaan se perinteisesti laitetaan. Mutta kun nokat ja rattaat ei ole aina ihan samanlaisia. Onhan remmikoneissakin säädettäviä nokkapyöriä tämän takia. Ratasversiossa on tuon säädön tekeminen vaan aika paljon hankalamaa, joutuu kiilojen kanssa pelaamaan.
Sen verran muistan tuosta kun tuon projektin koneen kasasimme, jotta venttiilivälys säädettiin alkuun 1mm ja heittokellolla tsekattiin venttiilin aukeamiskulmaa (kampuralla astelevy, mistä kulma luettiin...) mutta siihen muistikuvat loppuvatkin.
Kone on sen ohjeen mukaisesti ajoitettu, tieliikenteeseen tai testipätkälle en sillä vielä ole päässyt, mutta piha-ajoissa tuntuu "kivalta"
Ei liity tuohon ajoitukseen, mutta joku kysyy kuitenkin:
Moottori on B20, suurennetuilla venttiileillä ja tupla venttiilin jouset, normaali keinuvivusto, D-nokka-akseli, reilusti laskettu kansi ja reilusti avarretut kanavat (kansi joskus 80 luvulla rakennettu autosuunnistus amazoniin isä-ukon toimesta), ja soppaa on antamassa uudemman mallin SU pari, ainakin rekisteröintikatsastukseen asti. Hyllyssä odottaa dellortot 45mm, 34 tai 36 kurkuilla sitä hetkeä, kun SU:t alkaa kyllästyttäämään. Pakopuolella vakio valuimusarja ja 2" rööri takapuskurille asti. Höpöttää hiukan liikaakin, katsastusta ajatellen

Mutta onko jollakin tallessa/tiedossa, kuinka tuon nokka-akselin ajoitus tarkistetaan ja mihin arvoihin se säädetään?
Terv: Jarno P