Samppasport  Futurez

v70 04 etuiskareiden vaihto..

  • 14 Vastauksia
  • 11304 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa nahis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 217
  • www.vrcf.fi
v70 04 etuiskareiden vaihto..
« : 10.03.2015, 09:38:59 »
Tuli hylsy katsastuksesja noi pitäs ny vaihtaa.onko minkälainen homma ja mitä mitäs muistaa?
Ja onko bilteman etu iskareista mihinkään,ku ei viittis omaisuutta noihin laittaa.

hevepe

  • Vieras
Vs: v70 04 etuiskareiden vaihto..
« Vastaus #1 : 10.03.2015, 09:49:05 »

Poissa JayRay

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 04 etuiskareiden vaihto..
« Vastaus #2 : 10.03.2015, 14:32:02 »
First of all. Katso että sulla on riittävät työkalut ja tarvittavat osat, ettei jää sen takia homma kesken. Momenttiavain, torxeja, jousipuristimet (sakara-avain "tähtimutterin" aukaisuun, ite sain omasta lukkopihdeilläkin, kohta 29, osa 6) ja perus työkaluja, ei siis mitään ihmeellistä. Ja osia mahdollisesti joustintukilaakeroinnin osat, kumivasteet pölysuojineen.

Tuo yllä oleva ohje on hyvä käydä läpi.

Peset huolellisesti kaikki avattavat pultit painepesurilla (etenkin torx kanta niveltangossa ja abs anturin kiinnityspaikka. itse sain jonkun kakan kierteeseen ja pultti poikki kiinnitettäessä anturia.), perään teräsharjaa. Kallistuksenvakaajan niveltangoissa olevaan torx kantaan kannattaa kärki lyödä kiinni, säästyy kannan pyöristymiseltä helpommin. Kohdassa 24 oleva abs anturin kiinnike kannattaa ottaa tosiaan heti irti vanhasta iskarista ja laittaa kiinni (mahdollisesti liimata jos kiinnitysnystyrät menivät rikki, liima kerkiää kuivumaan) uuteen iskariin. Myös anturi on hyvä siirtää mahdollisimman kauas suojaan jottei kolhi sitä, on herkkiä hajoomaan. Jos käytössä ei ole ruuvipenkkiä, kannattaa kohdat 26 ja 27 löysätä iskarin ollessa vielä kiinni korissa, pois lukien jousen puristaminen puristimilla.

Ja kuten ohjeista voi huomata niin iskarin alapään ylemmällä pultilla haetaan camber kulma. Sitä nyt on vaikea mitata ilman kunnon mittareita. Jarrulevyn yläkohdasta kun työntää kohti moottoria ja painaa pohjaan, niin ollaan vakioalustalla aika lähellä oikeaa. Itse uskalsin nykästä pienen piirun pohjasta irti ja kulma tuli ihan kohdalleen.

Tuos tollasii pikku tipsei, jotka itse koin kantapään kautta.

Poissa ralli art

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 04 etuiskareiden vaihto..
« Vastaus #3 : 11.03.2015, 06:39:33 »
Iskarin alapäässä oleva Cambersäätö vaikuttaa myös auraus /haritukseen eli kannattaa ehdottomasti teetättää nelipyörä suuntaus ettei mene renkaat piloille.
Volvo S60R 2004 6MT
455 Titanium Grey/Gobi sand.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 04 etuiskareiden vaihto..
« Vastaus #4 : 11.03.2015, 06:55:50 »
.. ei abs anturia tarvi irrottaa!!!! :hello:  konehuoneesta pultit auki, iskarin alapäästä 2 poikittaista pultti pois, tolppa pöydälle, ja jousi irti, ja uuteen iskarinn kiinni. Sitte koko paketti takasin autoon kiinni. ;D
Saahan sitä irroittaa, vaikka pakoputken, mutta kaikki turhaa, ja kun irroittaa vain iskarin, niin ei campperit muutu mikskään.
« Viimeksi muokattu: 11.03.2015, 07:06:11 kirjoittanut paku97 »
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 772
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 04 etuiskareiden vaihto..
« Vastaus #5 : 11.03.2015, 08:47:12 »
Camperit muuttuu jos iskaritolpan käyttää irti. Iskunvaimentimen alakiinnitys on väljillä rei'illä ja ainakin minulla oli camperissa heittoa vaikka koitin kuin mitata uuden tolpan samalla kohdalle. Nelipyöräsuuntauksen jälkeen huomasi vielä selkeästi ajossa sen.

Muutenhan työ on selkeä. Tolppa irti ylhäältä ja alhaalta, asb-johto irti tolpasta ettei revi rikki sitä. Itse anturia ei tarvitse siis irroittaa. KAllistuksenvakaajan yhdystanko irti iskarista myös. Kun iskari irti niin napa kannattaa tukea ettei vetonivelelle käy hassusti.

Sitten ruuvipenkissä jousipuristimilla jousi kasaa ja yläpään hilppeet irti ja vaihto uuteen tolppaan. Melkein kannattaa vaihtaa uusi yläpään kuminen jousituki. Ei ole kallis ja harmittaa jos menee 10tkm päästä rikki...

Poissa JayRay

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 04 etuiskareiden vaihto..
« Vastaus #6 : 12.03.2015, 16:14:15 »
No joo, pakkohan ei ole abs anturia irroittaa. Itselle se oli ehkä varotoimi ja johtokin oli sitten paremmin pois tieltä.

Mut en ymmärrä miten toi alapään kiinnitys vaikuttaisi aurauskulmiin?

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 04 etuiskareiden vaihto..
« Vastaus #7 : 12.03.2015, 17:03:07 »
... ei vaikuta, reijät on senverran tiukat. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa DaKeiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 04 etuiskareiden vaihto..
« Vastaus #8 : 12.03.2015, 18:13:08 »
... ei vaikuta, reijät on senverran tiukat. :hello:

Mulla ainakin se toinen reikä on semmonen väljä, mistä säädetään camberia. Ei se nyt siinä hirveesti liiku, mut pienikin liike vaikuttaa jo huomattavasti enemmän sinne renkaaseen.
« Viimeksi muokattu: 12.03.2015, 18:20:02 kirjoittanut DaKeiMo »

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: v70 04 etuiskareiden vaihto..
« Vastaus #9 : 12.03.2015, 18:16:36 »
Samoin minulla, tämän nykyisen mukana tuli kybit.
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa DaKeiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 112
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 04 etuiskareiden vaihto..
« Vastaus #10 : 12.03.2015, 18:21:17 »
Samoin minulla, tämän nykyisen mukana tuli kybit.

Taitaa kyllä olla kaikissa.  ;)

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2532
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: v70 04 etuiskareiden vaihto..
« Vastaus #11 : 12.03.2015, 19:05:07 »
No joo, pakkohan ei ole abs anturia irroittaa. Itselle se oli ehkä varotoimi ja johtokin oli sitten paremmin pois tieltä.

Mut en ymmärrä miten toi alapään kiinnitys vaikuttaisi aurauskulmiin?

Auraus ja camper eri asia.
VolvoRyhmä@Facebook

V70 D3 Ocean Race -12 & 144 B18A -67

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1722
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 04 etuiskareiden vaihto..
« Vastaus #12 : 12.03.2015, 19:22:06 »
Kannattaa laittaa molemmille puolille saman verran camberia. Itse käytin rakotulkkina rautasahan terää. Sen verran monta aurauskulman säätöä tehty tähän autoon, että tiedän tuon olevan sopiva mulle.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa JayRay

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 04 etuiskareiden vaihto..
« Vastaus #13 : 13.03.2015, 12:53:18 »
Auraus ja camper eri asia.
Tiedän, ralli art puhui ylempänä aurauskulmista, jota kyseenalaistin.

Poissa ralli art

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 04 etuiskareiden vaihto..
« Vastaus #14 : 15.03.2015, 22:19:02 »
Camberin muuttaminen vaikuttaa myöskin aika rajusti auraus/haritukseen. Kokeilkaa jos ette usko.iskarin alapään pultin reikien välys muuttaa reilusti camberia,vaikka tuntuukin pikku välykseltä.no kuitenkin aina pitää säätää kulmat kun on ollu iskarin alapään irti ellei halua riskeerata renkaita Ja ajettavuutta.
Volvo S60R 2004 6MT
455 Titanium Grey/Gobi sand.

 

Carcom Oy  Elekma