Kulkukoira  Proturbo

V70 vm.2004 (bensa 170hv vapari) katti, onko erehtumisen vaaraa

  • 4 Vastauksia
  • 2106 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tuplakontti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Auto lykkäsi vikakkodin "katalysaattorin teho heikentynyt". Vein sitten pajalle tarkempaan selvittelyyn niin ilmeni, että edellinen omistaja oli pitänyt uutta kattia liian kalliina (ei ihme: maksaa sinisellä tonnin) ja oli hitsaillut jonkin tarvikekatin sinne putkistoon. Aika paljon oli laippojen ja putkien kanssa vaivaa oli nähty. Eli todennäköisin syy tuohon koodiin on tuo viritys, jossa kattipönttö on jo kooltaankin selvästi alkuperäistä pienempi. Sain korjaamolta suosituksen, että jos ei halua uutta ostaa, niin mieluiten käytetty alkuperäinen kuin tarvikeosa. Tarvikeosalle ennustettiin noin vuoden-puolentoista elinikää. Tarvikkeen saisi ebaysta noin neljäänsataan. Päätin uskoa korjaamoa, ovat osoittaneet asiantuntemuksensa aiemmin.

Aloin sitten katselemaan noita katteja ja niitä näyttää olevan vähän kaikennäköisiä: on pakosarjaan integroitua, sitten ainakin kahta sorttia alle asennettavaa, toisessa etulaippa on putken suuntaisesti ja toisessa ikäänkuin mutkalla. No, itse tarvitsen sen pohjan alle tulevan putken suuntaisella laipalla. Mutta alkoi epäilyttämään, että onkohan vielä noitakin monensorttisia, että riittääkö nuo tuntomerkit, että saa käypäisen osan. Tietääkö joku tästä?

Poissa sjos

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Todennäköisesti vikakoodilla ei ole "mitään" tekemistä Katin kanssa.
Tuossakin molemmat lambdat on ennen kattia.

Itselläni vuoden oli sama herja ja moottorin häiriövalo paloi, päästöt ihan normaalit.

Eli vika todennäköisesti lambdoissa.
Joko molemmat tai toinen.
:smoke:

Poissa Tuplakontti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Tuota, ööö, siis toinen lambda on kyllä katin jälkeen mulla...

Eihän se tietty varmaa ole, että juuri katti on viallinen. Mutta se on ainakin harvinaisen epäilyttävän näköinen. Lisäksi se katin pönttö on ihan sinistynyt, mikä saattaisi kieliä siitä, että viritelmä ei ehkä ole ihan sopivssti mitoitettu. Oliskohan käyny vähän liiankin kuumana. No, en tiedä, kun ei ole tuohon varsinaista oikeaa asiantuntemusta...
« Viimeksi muokattu: 07.08.2014, 23:31:37 kirjoittanut Tuplakontti »

Poissa Tuplakontti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Tuli tämä selvitettyä. Unohdin aiemmin raportoida. Autosta oli mennyt jollain edellisellä omistajalla katti ja hän oli päättänyt itse hitsailla uuden jostan Bilteman tarvikemallista ja irtoputkista. Tuon teho ei piisannut ja sen vuoksi sytytteli valoa. Nyt on uusi (romarilta ostettu n. 200 tkm ajettu) katti paikallaan ja hyvin pelaa. Uusi olisi maksanut tonnin joten osoitan jotain ymmärrystä sitä henkilöä kohtaan, joka oli koettanut ratkaista ongelmaa itse. Korjaamolla sanottiin, että ei ole mitään järkeä ostaa tarvikekatteja (esim. ebaysta saa halvanoloisesti), koska niissä ei kuulemnma vaan ole sitä katalyyttikamaa tarpeeksi ja vuoden päästä joutuu taas miettimään, miten korjaa. Heidän neuvostaan ostin purkuautosta käytetyn osan, kun tuo tonni teki mullekin liian kipeää...

Poissa Kuoma

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 300
  • V70 - Herrgårdsvagn
Kerron tuohon tarvikekatalysaattoriasiaan omakohtaista kokemusta, jonka perusteella ei kaikki halpa ole välttämättä huonoa.
Melkein päivälleen 7 vuotta sitten tilasin Volvoihin 2 halpaa ns. bolt-on eli suoraan paikalleen tarvikekattia. Toinen tuli silloin 850 ja toinen 440 autoon. Molemmat katsastettu tänä keväänä yhä ilman ongelmia puhtain päästöin. 850:llä ajettu jo yli 100 tkm vaihdon jälkeen, 440:llä runsaat 70 tkm. Hintaa oli silloin molemmilla tarvikemalleilla n. 30% alkuperäisestä katista ja vielä kotiovelle toimitettuna.
Eipä näissä vanhoissa ruoskissa tietysti niin hienoa ja herkkää tekniikkaa ollutkaan kuin nykypäivänä ja päästörajatkin oli lievemmät valmistajille. Nykyään näyttävät sitä vikavaloa alentuneesta puhdistustehosta jo kun 5% katin tehosta on laskenut. niinkuin Sjos kirjoitti, päästöt on ihan sallituissa rajoissa silti.
Volvo - Ihanan kallista...

 

Autoracing  KL-varaosat