KL-varaosat  Race.fi

2,5tdi (VAG) pumpun hihna/pyörät ja niiden linjaus

  • 2 Vastauksia
  • 1384 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1095
  • www.vrcf.fi
Nonih, niksmannien keksimä viritys petti ja pumpunhihnan alemman rullan kiinnitystappi porsi kierteineen ulos kannesta. Onneksi oireisiin tartuttiin frouvan valitusten mukaisesti "nyt menet katsomaan miksi pitkäkatto ei lähde kunnolla käymään lämpimänäkään".   S*
Tämä tuli korjattu helicoililla ja kunnon pultilla mutta vielä jäi mieltä kaivertamaan miksi hihna haluaa kulkea niin kovin reunassa? Se on kulkenut hieman reunassa jo pidempään mutta nyt asia rupesi taas kiusaamaan kun tuijottelin lumoutuneena hihna kulkua... Pikkurullat ovat kunnossa, käytin ne käsissäkin oikein kun joskus taannoin se kiristyspyörä petti ja meni ihan kallelleen.

Pikkurullat kulkevat silmämääräisesti hienosti linjassa nokan pyörän kanssa mutta siltikin hihna pyrkii kohti sitä pumpun limppua.

Paljonko siinä pumpun pyörässä kuuluu olla akselin suuntaista välystä? Tässä on sellainen ihan pieni välys, eli ilmeisesti pumpun akseli itsessään. Vai voiko se nokan pyörä kulua jotenkin sillai että hihna haluaisi karata siltä? Hihnan putoamisen estää vain se pumpun iso limppu, kuten varmaan kuuluukin mutta nyt tuntuu nojaavan hihnaan vähän turhankin topakasti.
Autohan on kuitenkin lähes uusi kun sillä on ajettu sievästi vasta alle 400tkm. :)
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: 2,5tdi (VAG) pumpun hihna/pyörät ja niiden linjaus
« Vastaus #1 : 24.05.2015, 15:59:20 »
"Paljonko siinä pumpun pyörässä kuuluu olla akselin suuntaista välystä? Tässä on sellainen ihan pieni välys, eli ilmeisesti pumpun akseli itsessään. Vai voiko se nokan pyörä kulua jotenkin sillai että hihna haluaisi karata siltä? Hihnan putoamisen estää vain se pumpun iso limppu, kuten varmaan kuuluukin mutta nyt tuntuu nojaavan hihnaan vähän turhankin topakasti."

Pieni väljyys päikseen ei haittaa, ainahan voi yrittää pumppuakin siirtää, käänsitkö/kokeilitko remmiä kääntää pyörimissuuntaa tai toisella remmillä kun pyöräkin petti, tai sitten kaikki uudet osat nokkapyörää myöten "ei saa nojata topakasti".

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1095
  • www.vrcf.fi
Vs: 2,5tdi (VAG) pumpun hihna/pyörät ja niiden linjaus
« Vastaus #2 : 24.05.2015, 16:15:05 »
Sama hihna, ja kulkee samaan suuntaan kuin ennenkin. Kävi mielessä vaihtaa uusi hihna ja kattoa mitä se tekee mutta kun ei nyt tullut ostettua hihnaa, takakontissa on kyllä vanha varahihna mutta sitä en viitti laittaa kun tällä nyt ajossa olevalla on ajeltu vasta vajaa 10tkm.
Hihnapyörä ei kyllä pettänyt katastrofaalisesti mutta kireys löysääntyi niin paljon että se alapyörä pääsi kääntymään täysin löysälle, ehkä tuo hihna otti siinä itteensä kun tuolla on kuitenkin hetki ajeltu ennenkuin oireet pahenivat.  (ensin keskikulutus nousi ~desillä, sitten starttivieteri piteni aavistusen, lopulta sahautti muutaman sekunnin ja rupes sammahtelemaan ennenkuin jäi käymään, frouvalla loppui huumori kun oli kylillä joutunut sahaamaan vähän pudempään :) )

Pumpussa tosiaan sellainen normaalin oloinen välys, ikäänkuin kampuran päittäisvälys. Limpusta kun nykäisee/tönäisee niin pieni klok-liike havaittavissa.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 637tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo