Autoracing  KL-varaosat

V50 D5 vm 2010 ja "Moottorijärj. vaatii huollon" + keltainen I logo

  • 11 Vastauksia
  • 8563 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
Noniin nyt tarvisi vähän helppiä...

V50 D5:nen 180hv/400Nm vuodelta -10 mittarissa nyt vajaa 65tkm, ja inforuudussa teksti "Moottorijärj. vaatii huollon" ja keltainen I logo kaverina, tehot kuitenkin tallessa.

Teksti tuli ihan yllättäen normaali kaupunkiajossa, ei nykäisyjä tai vastaavia. Aluksi tuli mieleeni että jos öljynvaihdon tehnyt firma olisi unohtanut nollata huoltovälinäytön, mutta kertoivat kuitenkin sen tehneensä. Ja ohjekirjan perusteella huoltoväli muistutus on ihan erilainen teksti...

Vikakoodilukijalla en päässyt V50:een kiinni kun pikaisesti kokeilin, kokeilen tässä illemmalla jos onnistuisin. Vaimon veljen vanhaan V70:iin piti tehdä joku outo kikka että sain vikakoodilukijan keskustelemaan V70:in kanssa, liittyi muistaakseni jotenkin virta-avaimen asentoon ja virran kytkemiseen päälle. Youtubesta löysin videon, jolla joku sai ulos vikakoodin 019. Liittyykö mitenkään tähän...?

Ajoin vajaa 60km maksimissaan 4. vaihteella, eli 110kmh vauhdissa vähän yli 3000rpm oli koneessa. Tyhjäkäynti tasaantui mutta ko. vikailmo ei kadonnut. Tehot kuitenkin kokoajan tallessa.

Volvolla ajetaan suht sekaisin sekä kaupunkiajoa, matka-ajoa ja joskus on asuntovaunukin perässä.

Koitin pikaisesti Googlettaa, ja jotain tekstiä löytyi liiallisesta moottoriöljymäärästä. Tarkistin tikun, ja maksimissa oli. Tikkua seurattu muutaman kerran per vko, ja öljymäärä ei ole noussut saatika laskenut. Täältä foorumilta löysin jotain juttua 1.6 ja 2 litraisista dieseleistä joissa DPF olisi mennyt tukkoon, mutta siinä ketjussa ei puhuttu oikeastaan mitään D5 koneista.

Tiedän että tuossa D5 vm. 2010 Volvossa on DPF mutta en tiedä onko tuossa sitä ureasäiliötä vai ei, kun noita DPF:iä V50:ssä on vissiin sekä ureasäiliöllä että ilman. Jossain keskustelussa vain viitattiin että ko. ilmoitus voisi liittyä siihen että ureasäiliö on tyhjenemässä.

DPF:ään liittyvää "Nokisuodatin täynnä..." ilmoitusta ei ole vielä ikinään meidän aikana infonäytössä ollut - tosin auto ei ole ollut meillä kun vasta reipas pari kuukautta ja noin 4500km ajan. Manuaalissa ei ollut mitään mikä viittaisi juuri tekstiin "Moottorijärj. vaatii huollon".

Olisko ideoita mikä mahtaa tuon "Moottorijärj. vaatii huollon" + keltainen i -logo tehdä...?

Edit:
 tarkistettu Youtubesta löytyvän videon opastuksella vikakoodi ja se on juurikin tuo 019. Ja sen unohdin sanoa että moottorin vikavalo ei pala tämän "Moottorijärj. vaatii huollon" + keltainen [ i ] logon kaverina.
« Viimeksi muokattu: 14.05.2015, 17:00:51 kirjoittanut Jukka79 »
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa dometic

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 566
  • V70 D5 --- 240 B???
Sen nyt voi tehdä mikä vaan moottorin sähköosa. Melkein meet vikakoodien lukuun niin sen jälkeen on paljon viisaampi.
Vikakoodien lukua Torquella Huittisissa.

Poissa Mosku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi

Koitin pikaisesti Googlettaa, ja jotain tekstiä löytyi liiallisesta moottoriöljymäärästä. Tarkistin tikun, ja maksimissa oli. Tikkua seurattu muutaman kerran per vko, ja öljymäärä ei ole noussut saatika laskenut.

Näissähän ei saa (enää) olla öljyä tikun maksimi merkiin asti vaan öljyä pitää olla noin 1/3 tikun min - max välillä.

Ostin oman D5:n viime kesänä ja aika nopeasti auton oston jälkeen mulla tuli tuo kyseinen ilmoitus näyttöön. Öljyä oli tikun max merkkiin asti ja ensin sieltä otettiin muistaakseni noin 0,5l öljyä pois mutta se ei ollut riittävästi vaan tuo moottorijärjestelmä vaatii huollon teksti syttyi muutaman päivän päästä uudestaan. Tällöin vein auton valtuutetulle huoltoyhtiölle jossa ottivat vielä reilusti öljyä pois ja siellä tosiaan kertoivat että sopiva öljyn määrä on tuo about 1/3 tikun mitta-asteikosta.

Jos tuohon sun autoon on juuri äskettäin vaihdettu öljyt niin voisin sanoa 99% varmuudella että vika johtuu juurikin liiallisesta öljyn määrästä

http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=160165 <--- tuolta löytyy lisää juttua aiheesta.



Poissa Pjebje

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • Volvo V50 D5 vm 08
On se kumma jossei liikkeessä osata öljyjä vaihtaa... Ainakii omassa on tarra heti kun pellin avaa, että noin puoleen väliin min ja max väliä..
Mulla herjas oma ainakii joskus ku oli liikaa öljyä. (EI Maksimiin)
« Viimeksi muokattu: 15.05.2015, 11:45:33 kirjoittanut Pjebje »

Poissa Pjebje

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • Volvo V50 D5 vm 08
« Viimeksi muokattu: 15.05.2015, 11:45:57 kirjoittanut Pjebje »

Poissa losjonso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Mulla tuli tosta liiallisesta öljymäärästä ja sitten se surullisen kuuluisa imusarjan läppien säätötanko :)

Poissa Mosku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Mulla tuli tosta liiallisesta öljymäärästä ja sitten se surullisen kuuluisa imusarjan läppien säätötanko :)
Juu se säätötanko on kyllä hiton hieno keksintö. Omaan kiesiin se tanko vaihdetiin vajaa 2kk sitten ja sanottiin että jos se vielä lähtee irti niin sitten se koko pyörreläppähässäkkä täytyy uusia. Ja kuten arvata saattaa niin eihän se pysynyt paikoillaan niin tulipa sitten muutaman euron tangon takia 635€ "korjaus"

Poissa losjonso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Juu se säätötanko on kyllä hiton hieno keksintö. Omaan kiesiin se tanko vaihdetiin vajaa 2kk sitten ja sanottiin että jos se vielä lähtee irti niin sitten se koko pyörreläppähässäkkä täytyy uusia. Ja kuten arvata saattaa niin eihän se pysynyt paikoillaan niin tulipa sitten muutaman euron tangon takia 635€ "korjaus"
Nii sanottiin mullaki ja käänsin sen nurinpäin ni säästin ainaki pikkuseks hetkeks sen 1000€. Ei oo moneen tuhanteen km ilmottanu itsestään :)

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
Noniin, liika öljyhä se syy oli. Ehdin ottaa sitä ite sieltä poiskin mutta tälle pirssille piti vaan kertoa jotta sitä ööliä on otettu sieltä pois.

Oma vikahan tuo tietty oli, kun en tienny että tää pirssi on niin tarkka öljystä ettei saisi maksimissa olla kun ite sitä öljyä sinne lisäsin kun en vielä tuota tiennyt. Eikä tässä ole sitä tarraa että älä täytä maksimiin. Mutta ihmettelin kun ehditty ajaa noin 3tkm lisäyksen jälkeen jolloin öljy oli maksimissa ennenkun tuo ilmoitus tuli...

Mikä hemmetin imusarjan läppien säätötanko? Onko tässä samantyyppinen hässäkkä mikä tietyissä dieseli-pemareissa?
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa losjonso

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Periaatteessa kyllä.. Tanko lähtee irti ja antaa vika koodin

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
Mutta särkeekö mitään? Antaa vain vikakoodin?

Niinkuin niissä tietyissä dsl pemareissa, läpät lähtee kävelemään jotka hiluina menee suoraan männän päälle ja homma selvä.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 autom., MCS Countryman All4 aut, Hobby 495UFe

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Mutta särkeekö mitään? Antaa vain vikakoodin?

Niinkuin niissä tietyissä dsl pemareissa, läpät lähtee kävelemään jotka hiluina menee suoraan männän päälle ja homma selvä.
Ei särje mitään 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

KL-varaosat  Race.fi